חיפוש בתוכן האתר

כז סיון תשס"ט - אופשערניש (חלאקה) ליוסף יצחק דוד - דף 8 הדפסה דוא
אינדקס המאמר
כז סיון תשס"ט - אופשערניש (חלאקה) ליוסף יצחק דוד
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
כל הדפים

ג. טענות קרח על משה

תפיסה של מישהו בסגולה שלו – תפיסה חיצונית ומעוררת מחלוקת

לא השלמנו את הווארט של "שני בשני". נאמר רק את הנקודה של זה: קרח אומר למשה רבינו – מה הגדולה שלך? מחזיק עצמך שביעי? פתחת את הנשיאות במאמר "כל השביעין חביבין". תדע לך שאני יותר שביעי, כפי שמיד נסביר. קרח אומר שכל המעלות הסגוליות שיש למשה – יש לי עוד יותר. זה דבר שקורה בכל דור. שאם תופסים מישהו בסגולה שלו, אז אני יכול להתמודד איתו, כי איני מכיר מי בדיוק נמצא בפנים. הסגולה הכי גדולה וחשובה זה שהוא שביעי. כל כך חשובה שהרבי אמר שזה העיקר, וענות משה זה רק בגלל שהוא שביעי לאברהם.

סגולת דור השביעי לאברהם ודור העשרים ושש לאדם הראשון

בסגולה הזאת קרח אומר אני שביעי כמוך, ועוד יותר ממך: אני גם שביעי כפשוטו כמוך – שביעי לאברהם אבינו כפשוטו – ולא רק שאני שביעי כמוך, אלא אני גם כפולה של 7, בעוד שהשם שלך לא מתחלק ב-7. קרח = ז"פ דם (אחורי שם אהי', שהוא סוד ה-א שבתוך ה-ואו של שם מה שהופכת את ה-דםיוד הא וו הא – ל-אדםיוד הא ואו הא, וד"ל). הוא גם אומר למשה, גם בזה שאתה 26 מאדה"ר – משה דור שביעי ליהדות ודור הוי' לאנושות – אז גם אני כמוך, זה "הוי' הוי'". חוץ מזה שהוא עצמו כפולת 7, אם עושים את כל הדורות מ-אדם ועד יצהר (ועד בכלל) = טוב פעמים אמת (21 בריבוע, שכמובן זה כפולת 7 בריבוע). בתוספת קרח זה ישאר כפולת 7 – ז"פ 1115. זה כל עשרים וששה הדורות מאדם עד קרח.

קרח תולה בעבר ומרגיש תכלית הבריאה

אמרנו שמצד אחד קרח תולה בעתיד, ולא רגיש למציאות התשובה (שבניו עשו תשובה). אבל מצד שני הוא גם בונה על העבר שלו. כשהוא טוען על אליצפן (פעם כתוב אלצפן ופעם כתוב אליצפן, הממוצע = אהרן, לו דווקא נאה ויאה לשרת את אהרן, וד"ל). הוא אומר שמילא עמרם זוכה לגדולה כי הוא הבן הבכור ויצהר אינו הבכור, אבל בתוך תוכו הוא גם יודע שהרבה פעמים ה'בכורה' לא הלכה דרך הבכור הביולוגי, לכן הוא מרגיש עצמו הכי הכי מיוחס בעם ישראל. כתוב שקין יותר מיוחס לאדה"ר מהבל, הוא בכורו, וגם קרח אומר למשה רבינו שאני יותר מיוחס לאדם הראשון ממך. והרמז: אדם בחשבון דמנצפ"ך = 605 ויחד עם קרח = בראשית. "בראשית" זה ראשית כל התורה ותכלית כל התורה, כך כתוב, אז הם יחד ההתחלה והתכלית. אם עושים הכאת אדם קרח בדרך או"י ואו"ח – אפ"ח, דפ"ר, מפ"ק = 4808 = ד"פ "בראשית ברא אלהים" (היינו ג מילים אלו בדרך פו"א). הוא רואה את עצמו כתיקון השלם של אדה"ר (וכתכלית בריאת העולם כולו – "בשבילי נברא העולם"!).

תרגום הטענות להיום – טענות הצדיק על בעל תשובה

אם נרצה לתרגם להיום, מה זה מחלוקת קרח ומשה רבינו? קרח הוא אחד שגדל דוס, שהוא צדיק מהלידה, מהעריסה, והוא מיוחס לשבט לוי והיה ילד פלא, עילוי בישיבה, העילוי הכי גדול. משה רבינו בכלל לא היה שם, היה בבית פרעה. מה קרה איתו אחר כך? הלך לכוש ונעשה שם מלך ארבעים שנה. אז מי זה משה רבינו בשביל קרח? אם חושבים על זה היום, משה רבינו הוא בעל תשובה. קרח הוא צדיק, לכן עליו כתוב "צדיק כתמר יפרח". שתהיה גם מלך ישראל וגם בעל תשובה? זה יותר מדי. כמו היום, שבעל תשובה יהיה המלך על עם ישראל, ראש הממשלה האמיתי – בעיני הדוס זה לא יכול להיות. זה שרש הענין כאן. זה גם קשור ליחוס או ניתוק ביחוס. הוא גם מיוחס, אבל בינתיים הוא התגלגל, גדל אצל פרעה והולך לכוש – הוא לא אחד מהחבר'ה. משה רבינו זה מישהו זר, דברנו על זה הרבה פעמים. הוא לא צמח מתוך הקהילה. אחד שלא צמח מתוך הקהילה יכול להיות מלך של כולם? זה שבינתיים הוא התאקלם, הכל זה בשנה אחת האחרונה. שמונים שנה לא ראינו אותו בכלל, ופתאום הוא בא ורוצה להיות מלך. אני שמונים שנה כאן בתוך הקהילה, אני הסולת הנקיה של הקהילה, של "קהל הוי'" – זה לא עובר אצלו.

ערעור על יהדות משה וחתימת ה' על עצמיות ישראל מהאבות

קרח לא חושב שמשה הוא אסופי מהשוק, אלא מכיר את הסיפור. הוא היה יכול להכחיש גם את זה, אבל אין לו חוצפה לחלוק על עצם המציאות של משה רבינו. אבל, מה שהוא כן חושב – שיכול להיות שבעומק זה קשור להגדרת עם ישראל לפני מתן תורה, בתור מעבר ממצב של בני נח לעם ישראל – שאחד שלא גדל בחיק ישראל, יכול להיות שזה קצת מערער על היהדות שלו (חוץ מהגנים הביולוגיים). שעמ"י לפני מ"ת, בעיבור בכור של מצרים, עובר מבני נח למשהו חדש, ויש אחד שפורש מזה באמצע הדרך – בתקופה של גלות מצרים, לפני לידת העם ביציאת מצרים – אז זה כמו נפל (ובאמת נולד ל-ז היינו ל-ו חדשים ויום, וכן בהיותו "גואל אחרון" הריהו בר נפלא, וד"ל). זה ודאי מה שמסתובב בראש של קרח, שאפילו שאני יודע שההורים הביולוגיים שלך זה עמרם ויוכבד, ואתה אח של אהרן, אבל יש משהו ממש לגריעותא בזה שלא היית כל הזמן אתנו במצרים, בקושי הגלות. זאת אומרת שמשה רבינו מגלה כאן, והקב"ה כאן חותם על כך, שהעצמיות של ישראל זה כבר מאברהם. הוא לא מפסיד את היהדות שלו, גם לפני מ"ת, בזה שהוא פורש.

 

לחיים לחיים! שיהיה חאלקה שמח מאד מאד, שהבן הזה יגדל להיות חסיד ירא שמים ולמדן, עם הבנה ברורה מה זה ימין ומה זה שמאל, עם התקשרות למשה רבינו שאומר על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין.

ניגנו "אכן אתה אל מסתתר".

 



 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com