חיפוש בתוכן האתר

שפ"א האזינו - י' אייר תש"פ – חבור התורה, המדע והאמנות הדפסה דוא

בע"ה

י' אייר תש"פ

חבור התורה, המדע והאמנות

שפ"א האזינו

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א [א]

השפת אמת מסביר [ב] ש"האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי" [ג] רומז לחבור עשרת הדברות ועשרה מאמרות (חיבור הרמוז בפסוק "עשרה עשרה הכף בשקל הקדש"[ד]) – חבור שמתקן את העולם על ידי התורה (ועל ידו "צדיקים מקימין את העולם שנברא בעשרה מאמרות"[ה]). עשרת הדברות הן תמצית התורה שבכתב ותיקון עשרה מאמרות הוא בעיקר על ידי התורה שבעל פה החודרת לעולם – זהו גם חיבורם של משה רבינו (נותן התורה מן השמים) ויהושע בן נון (המכניס את העם לארץ-לעולם), שהרי "פני משה כפני חמה [סוד תורה שבכתב] ופני יהושע כפני לבנה [סוד תורה שבעל פה]" [ו]. בעומק, חבור התורה והעולם – הדברות והמאמרות – הוא בעצם חבור התורה עם המדע והאמנות (מתאים לשירת האזינו) שבעולם (והרמז: תורה עולה מדע ועוד אמנות).

השפ"א ממשיך שהתורה מוציאה מהכח אל הפועל כל מה שהטמין ה' בעולם, כמטר המוציא פירות מן האדמה, כפי שממשיך הפסוק הבא – "יערף כמטר לקחי וגו'". תכלית חבור התורה והמדע הוא להוציא פירות – מצוות ומעשים טובים[ז] הנעשים בגשמיות העולם הזה דווקא. כאשר רותמים את כל הישגי המדע ויפי האמנות לשרת את המצוות נוספים בכך הידורי מצוה. המדע והאמנות שייכים בעיקר לתרבות המערב ובירורם הוא בעצם בירור מלכי אדום – מלכי התהו שמתו – והכנסת האורות המרובים שלהם בכלים של עולם התיקון, כלי המצוות. הידורי המצוות שמופיעים מתוך כך הם בסוד המלך השמיני ואשתו, שהם ראשית התיקון – "הדר ושם עירו פעו ושם אשתו מהיטבאל בת מטרד בת מי זהב"[ח] – ואזי מתקיים "והופע בהדר גאון עזך [בגימטריא מהיטבאל, סוד יחוד השמות מה ו-בן בעולם התיקון] על כל יושבי תבל ארצך"[ט].

 



[א] נערך מרשימת הרב ע"י איתיאל גלעדי.

[ב] תרס"א. וזה לשונו:

האזינו השמים ואדברה זה בחי' עשרת הדברות. ותשמע הארץ אמרי פי הוא בחי' עשרה מאמרות. והוא בחי' תורה שבע"פ שהקב"ה נתן התורה שבנ"י יתקנו כל הנעשה בעשרה מאמרות ע"י התורה. שהתורה היא ביאור ופירוש הבריאה. וע"ז איתא שצדיקים מקיימים העולם שנברא בעשרה מאמרות. ולכן נאמרה שירת האזינו ע"י משה ויהושע שהוא חיבור תורה שבכתב ושבע"פ. ואמר יערף כמטר כו' שתכלית התורה להוציא על ידה מכח אל הפועל כל אשר הטמין הקב"ה בעולם. כדמיון המטר שע"י מוציאין מן האדמה מכח אל הפועל כל הפירות.

[ג] דברים לב, א.

[ד] במדבר ז, פו. וראה זהר ח"ג יא, ב (ואילך) ולקו"ת חקת נז, ג (בשם המגיד ממעזריטש).

[ה] אבות פ"ה מ"א.

[ו] בבא בתרא עה, א.

[ז] ראה סוטה מו, א.

[ח] בראשית לו, לט.

[ט] נוסח תפלת ראש השנה. וראה לקוטי לוי יצחק לזהר ח"א עמ' רמ.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com