חיפוש בתוכן האתר

שפ"א ראה - י' אייר תש"פ – להסיח דעת מהמות הדפסה דוא

בע"ה

י' אייר תש"פ

להסיח דעת מהמות

שפ"א ראה

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א [א]

על הפסוק "בנים אתם להוי' אלהיכם לא תתגֹדדו ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת" [ב] מביא השפת אמת [ג] את דברי הזהר[ד], שיהודי הוא בן מלך שנשלח לעולם כדי ללמוד בו דרכי מלוכה ולחזור חכם ומנוסה יותר להיכל המלך, וממילא אין להתאבל יותר מדי על פטירתו-חזרתו להיכל אביו. הוא מסביר שעל כל אחד להסתכל בשרשו תמיד – ובפרט בזמן הנחת תפילין "בין עיניך"[ה] ובשבת, שהיא גופא אות ואין בה צורך באות התפילין[ו] – וכך לא לאפשר לכל עניני הגוף-העולם ("שנקרא מת, שעומד למות"), דאגותיו וצרותיו להטרידו מעבודת ה'[ז]. ההיפוך מההסתכלות בשרש – בו כל נשמות ישראל באחדות אמתית[ח] – היינו עיסוק כל אחד בעצמו, 'פאר זיך', הגורם גם להתגודדות האסורה, העושה "קרחה", פירוד וחלל, בעם ישראל.

כך הוא מסביר גם את המאמר "אפילו נחש כרוך על עקבו לא יפסיק"[ט] – אין לאפשר לעניני המיתה (אותם הביא הנחש לעולם) להפסיק את האדם מתפלותו-דבקותו, אז יזכה ל"ואתם ['בנים אתם'] הדבקים בהוי' אלהיכם חיים כלכם [יחד, דווקא] היום [בחינת 'היום אם בקֹלו תשמעו'[י]]"[יא]. ורמז: "אפילו נחש כרוך על עקבו לא יפסיק"[יב] עולה "יפסיק" ב"רצוא ושוב" (י יפס יפסי יפסיק יפסיק פסיק סיק יק ק) – היינו ש"יפסיק" מכל הרהור-חוץ ואז "לא יפסיק" מדבקותו-תפלתו.

נמצא שכאן למטה מקום השליחות ללמוד את חכמת המלכות, חכמה תתאה בעולם התחתון (סוד "כבוד נברא"[יג]). אך באמת "נתאוה הקב"ה להיות לו יתברך דירה בתחתונים"[יד] דווקא – מה שיתקיים בעולם התחיה. כלומר, אנו יורדים לעולם בשביל לעלות שוב להיכל המלכות ושוב לרדת לעולם, אלא שבירידה השניה יתקיים "בלע המות לנצח"[טו] ולא תהיה מציאות של "קרחה בין עיניכם למת". והרמז: "בנים אתם"[טז] עולה "אהיה אשר אהיה"[יז] – 'אהיה אתם בירידה זו אשר אהיה אתם בירידה לעתיד לבוא'[יח].

המבט החי הזה על המציאות הוא הסוד של "ראה" – "ראה אנכי נתן לפניכם היום ברכה..."[יט] ו"ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב..."[כ] – סוד "בטח בדד עין יעקב"[כא], הרגלת "עין יעקב" (בגימטריא ברכה-טוב-חיים) לראות רק ("בדד") את "בטח" (ר"ת ברכה-טוב-חיים)[כב].

 



[א] נערך מרשימת הרב ע"י איתיאל גלעדי.

[ב] דברים יד, א.

[ג] תרס"ד. וזה לשונו:

בפסוק בנים אתם כו' ול"ת קרחה ב"ע למת. בזוהר הק' (ויחי ושלח) דנשמתא אשתלח לעלמא דא כמו בן המלך דשדר לי' לכפר למילף אורחי' דהיכלא דמלכא כיון דאיתרבי שדר בגיני' למיתי להיכלא דמלכא. אינון בני כפר בכאין. חד פקח הוי תמן אמר מה לכו למבכי וכי לאו בן מלכא הוא כו' כך משה פקח הוי אמר בנים אתם כו' ע"ש ויחי רמ"ה ע"ב ושלח קנ"ט ב'. וזהו צריך כל איש ישראל לידע ולזכור תמיד כי נשתלח רק בעוה"ז ללמוד דרך המלכות. כי באמת הנשמות בנים. ובעוה"ז שנתלבש בגוף הוא בחי' עבדים אבל כל רצונו ומחשבתו צריך להיות לחזור למקומו. כמ"ש בזוה"ק ע"פ החכם עיניו בראשו כי לכן עשה הקב"ה בחכמה עינים בראש להסתכל תמיד אל השורש. היפך מכסיל בחושך הולך שכל רצונו ומחשבתו בעלמא דחשוכא. וע"ז כתיב והיו לטוטפת בין עיניכם. וזה הרמז ולא תשימו קרחה ב"ע למת. כי כל עניני הגוף שנק' מת שעומד למות. כל אלה הדברים לא יערבבו את האדם מעיקר התכלית שנשתלח מעולם העליון. ובאמת אם המיתה עצמה אינה מעצבת את האדם שיודע שכל עוה"ז רק לבוא לשלימות שיחזור לעולם העליון מתוקן. ממילא כל דאגות ויסורים שבעוה"ז אין מערבבין אותו ולא יפסקו ויעשו קרחה בין עיניכם שהוא הסתכלות המוח שבראש. ועכ"פ צריך אדם לראות כשמניח באמת התפילין שהוא זכרון והארת הנשמה לא יסיח דעתו מצד הגוף. וכמו כן בשבת קודש שא"צ תפילין שהוא עצמו אות ומאיר בו הארת הנשמה לא יסיח דעתו. וזה בחי' זכור ושמור. לזכור השורש הנ"ל ולשמור שלא להרהר במלאכת עוה"ז כמ"ש בס' הבהיר שמור מן ההירהור. וכן כשעומד בתפלה כמו שרמזו חז"ל אפי' נחש כרוך על עקבו שהיא בחי' המיתה לא יפסיק.

[ד] ח"א רמה, ב. ח"ג קנט, ב.

[ה] שמות יג, ט; שם טז; דברים ו, ח.

[ו] עירובין צו, א (ובכ"ד).

[ז] ואדרבא, ראשי התיבות של "סוף אדם למות" (ברכות יז, א) הם השם הקדוש סאל, מקור של התבוננות, שהוא גם בגימטריא פאי, השם הקדוש שהוא ר"ת "פותח את ידך" (תהלים קמה, טז), מקור של שפע ברכה.

[ח] ראה תניא פל"ב.

[ט] ברכות לג, א.

[י] תהלים צה, ז. סנהדרין צח, א.

[יא] דברים ד, ד.

[יב] כל הביטוי עולה נ פעמים הוי' (1300), כאשר ממוצע כל אות הוא בן – סוד "בנים אתם".

[יג] הקדמת תקו"ז (ה, א ואילך) ונתבאר בכ"ד בחסידות.

[יד] עפ"י תנחומא נשא טז.

[טו] ישעיה כה, ח.

[טז] "בנים" בגימטריא אמונה ו"אתם" אותיות אמת. "בנים אתם" ועוד "בנים אתם" במילוי ובמילוי המילוי עולה ג"פ (כך שהוא הממוצע) 1430, הכל פעמים הוי' וכו'.

[יז] שמות ג, יד.

[יח] עפ"י ברכות ט, ב.

[יט] דברים י, כו.

[כ] שם ל, טו.

[כא] שם לג, כח.

[כב] ראה סוד הוי' ליראיו הוספה לשער א (אות ז), ובכ"ד.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com