חיפוש בתוכן האתר

שפת אמת בהר, בחוקותי - ז' אייר תש"פ הדפסה דוא

בע"ה

ז' אייר תש"פ

לתת לנשמה לדבר

שפת אמת בהר

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

המדרש[ב] בפרשה פותח בחשיבות הדיבור הרך בינינו. השפת אמת מסביר[ג] כי מצד הנפש בשרשה כולנו מאוחדים, אלא שהזמן והמקום יוצרים פירוד. ה' נתן מצוות בעולם-שנה-נפש כדי להגביר את הנפש על הגוף ולהשאיר את האחדות, ובאמת בזמן ובמקום המיוחדים אנו מאוחדים – בשבת-שלום יש בינינו אחדות כמלאכי השרת ובארץ ישראל (שהיא במקום מעין השבת בזמן[ד]) אנו "גוי אחד בארץ"[ה]. את האחדות מבטאים באמצעות הדבור הטוב, המחבר בין אנשים (יתרון ה'מדבר' על בעלי החיים[ו]), אלא שלשם כך צריך להשתיק-להכניע את הגוף ולתת לנשמה לדבר. כשעושים כך, והדבור נובע מתוך ה"נשמת חיים"[ז] שבשרש, אפשר להמשיך דרך ה"נפש חיה" (התפשטות החיות לגוף) חיות גם לזולת שבארץ ("וחי אחיך עמך"[ח]). זהו תהליך מובהק של חש-מל-מל[ט] – השתקת הגוף (חש-הכנעה) מאפשרת ל"נפש חיה" ("הדם הוא הנפש"[י], דם לשון דממה) לחולל הבדלה בין החיצוניות והפנימיות (מל) ולהגיע לגילוי-דיבור של הנשמה (מל-המתקה). אזי ה-חית של האחדות בישראל מזרימה חיות ביניהם – באור ישר מיהודי המחובר לשרש, ברקיע השביעי, עד ליהודי שנמצא בארץ ובאור חוזר מאותו "גוי אחד בארץ" עד לרקיע השביעי (כנודע שה-ח של "אחד" רומז לסוד ז רקיעים וארץ[יא]).

 

 

 


בע"ה

ז' אייר תש"פ

עדות ה' בכל דרכינו

שפת אמת בחקתי

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[יב]

המדרש[יג] בפרשתנו פותח בדברי דוד המלך "חשבתי דרכי ואשיבה רגלי אל עדֹתיך"[יד]. מסביר השפת אמת[טו] כי עבודת בני ישראל, להם נאמר "אתם עדי"[טז], היא למצוא בכל דרכיהם את העדות על אחדות ה' ש"גדלו [עשרה מאמרות של 'הגדולה זה מעשה בראשית'[יז]] וטובו [עשרת הדברות דמתן תורה, 'אין טוב אלא תורה'[יח]] מלא עולם"[יט] – "בכל דרכיך דעהו"[כ] (דע אותיות עד). כל המחשבות והמעשים העוברים על האדם הם בגדר דרישות, חקירות ובדיקות (ר"ת חב"ד) לאימות עדותו על האחדות, כאשר עדות האחדות היא סוד האמת של שבת ("אפילו עם הארץ אינו משקר בשבת"[כא]) המעידה בבירור (ולכן בשבת "בורר אסור") על אחדות ה' בכל פרטי מעשי ימי החול (בבחינת חב"ד שמעל המדות הנפרדות המתגלות בששת ימי בראשית).

לעדות נדרש יחוד שני עדים, יחוד זו"נ, כנס"י והקב"ה, המתחיל בעבודתנו מלמטה ומסתיים בגילוי אחדות ה' מלמעלה – סדר של "דעהו", דע ה-ו – "אשה מזרעת תחלה יולדת זכר"[כב], גילוי קבוע ונצחי של זכרון ה' בכל. מציאת ה' בכל דבר והעדות עליו הן בכח התורה בכלל ותורה שבעל פה העולה מלמטה בפרט. בששת סדרי תורה שבעל פה כח העדות שייך בפרט לסדר זרעים, עליו נאמר "עדות הוי' נאמנה מחכימת פתי"[כג] – "שמאמין בחי עולמים וזורע"[כד]. בתחלה האדם בבחינת "פתי יאמין לכל דבר"[כה] האמור בתורה שבכתב ושבעל פה, "מאמין וזורע", אך "הזֹרעים בדמעה ברנה יקצֹרו"[כו] ובקצירה זוכה המאמין ל"מחכימת פתי" והחכמה (כינוי למיילדת) מחכימה אותו בלידת חידושי תורה ואמונה ("תורה דעתיקא") המתחדשים ממציאת ה' בכל דבר.



[א] נערך מרשימת הרב ע"י איתיאל גלעדי.

[ב] ויקרא רבה לג, א.

[ג] תרס"ד. וזה לשונו:

במד' מו"ח ביד לשון כו' להיות לשונכם רך אלו לאלו. דהנה עיקר יתרון המדבר מב"ח מה שיש להם צוותא זה לזה ע"י הדיבור כמ"ש בחובת הלבבות. והוא מכח הנפש. וצריכין לשמור זה הכח שלא ישתנה ע"י כוחות הגוף. כי מצד הנפש כל הנפשות יש להם שורש אחד. ולכן בהר סיני שנעשו בנ"י אחדות א' כמ"ש כאיש אחד בלב אחד וקיבלו התורה כמ"ש מורשה קהלת יעקב. וכתי' אמרתי אלהים אתם. שהי' גובר כח הנפשות על הגוף. וכמו מה"ש שאין בהם קנאה ושנאה ותחרות שכל אלה מכוחות הגוף שהגופות מחולקים. ולכן בש"ק דהנשמה גוברת מתאחדין בנ"י כאחד. וכמו כן בא"י באו אל האחדות כמ"ש גוי אחד בארץ. שהזמן והמקום וכן הגופות מבטלין האחדות. ולכן נתן הש"י לבנ"י מצות בעולם שנה נפש שיוכלו להשאר בבחי' האחדות. וכתי' וחי אחיך עמך כי בכח האדם ליתן חיות גם לחבירו. דכתי' ויפח באפיו נשמת חיים כמו מים חיים שהנשמה דבוקה במקור החיים. ויהי האדם לנפש חי' הוא התרבות והתפשטות החיות שהאדם כלי לשאוב זה החיות. רק שהגוף לא יתערב בזה. וזה הרמז לגוף טוב שתיקה שיהי' עיקר הדיבור בכח הנשמה כמ"ש לעיל.

[ד] וכנודע הרמז: בסוד מילוי המלה תפארת (נקודת המרכז של המדות) – השרש, פא אלף ריש, עולה שבת (מרכז הזמן) והתוספת (הסימון המקוצר לתפארת בספרי הקבלה), תיו תיו, עולה ארץ ישראל.

[ה] שמואל-ב ז, כג. "גוי אחד בארץ" עולה יג (אחד) פעמים כה – משולש יהי ("יהי אור" בגימטריא 207, היפוך ספרות 702, שבת).

[ו] חובת הלבבות שער הבחינה פ"ה.

[ז] בראשית ב, ז.

[ח] דברים כה, לו.

[ט] כש"ט (קה"ת) כח.

[י] דברים יב, כג.

[יא] סמ"ק סימן ב; הובא בב"י או"ח סימן סא.

[יב] נערך מרשימת הרב ע"י איתיאל גלעדי.

[יג] ויקרא לה, א.

[יד] תהלים קיט, נט.

[טו] תר"ס. וזה לשונו:

במד' חשבתי דרכי אמר דוד בכל יום הייתי מחשב למקום פלוני אני הולך והיו רגלי מביאות אותי לבתי כנסיות ובתי מדרשות. הוי ואשיבה רגלי אל עדותיך. דכ' כל פעל ה' למענהו אחז"ל לעדותו להעיד עליו. וזה העדות מוטל על איש ישראל כמ"ש אתם עדי. לכן צריך האדם למצוא בכל דבר ובכל מקום זה העדות. וכן התפאר עצמו דהע"ה כי כל המחשבות שעברו לפניו כל היום בירר מהם עדות ה'. ובגמ' סוף ברכות איזה פרשה קטנה שכל גופי תורה תלוין בה בכל דרכיך דעהו. למצוא זה העדות בכל הדברים. וענין לבתי כנסיות ובתי מדרשות. דאיתא גדלו וטובו מלא עולם. גדלו בחי' בריאת עולם בעשרה מאמרות. טובו זו התורה עשרת הדברות. והם מלא עולם שאין לך מקום ודבר שאין בהם כח מעשרה מאמרות ומעשרת הדברות. ואיש ישראל צריך לברר זאת ולמצוא הארת התורה בכל מקום. וכל אותן הדברים והמחשבות העוברין על האדם כולם לברר זה העדות והם בחי' דרישות וחקירות ובדיקות שבודקין העדים והוא בירור העדות. וכמו דשבת סהדותא איקרי וכל הדברים שבששת ימי המעשה מתברר מהם הטוב שיש להם עלי' בשבת וזה עדות השבת. כמו כן בנ"י נק' עדים שעל ידיהם מתברר טוב מרע וע"י האדם מתברר ומתעלה למעלה הטוב מזה התערובות לכן כתי' אתם עדי.

[טז] ישעיה מג, יב. "אתם עדי" עולה הוי' צבאות (שם הנצח), השייך לסוד הזיווג המוליד בשבת (כדלקמן בסוד זיווג העדים וגילוי אחדות ה' בשבת).

[יז] ברכות נח, א.

[יח] אבות פ"ו מ"ג.

[יט] "אל אדון", שחרית לשבת.

[כ] משלי ג, ו.

[כא] עפ"י ירושלמי דמאי פ"ד ה"א.

[כב] ברכות ס, א.

[כג] תהלים יט, ח.

[כד] ראה מדרש תהלים שם.

[כה] משלי יד, טו.

[כו] תהלים קכו, ה.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com