חיפוש בתוכן האתר

שפת אמת אמור - הכח לחזור לאחדות - ז' אייר תש"פ הדפסה דוא

בע"ה

ז' אייר תש"פ

הכח לחזור לאחדות

שפת אמת אמור

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

החזרת הפרטים לשרש האחדות

המדרש[ב] בפתיחת פרשת "אמר... ואמרת" מבאר את פסוקי "יום ליום יביע אֹמר ולילה ללילה יחוה דעת. אין אֹמר ואין דברים בלי נשמע קולם"[ג] ועל יסודו מאריך השפת אמת[ד] לבאר כיצד בשרש כל הנבראים השונים וההפוכים בפעולתם למטה ("יום ליום יביע אֹמר") מתאחדים למעלה בבטולם לה' ("אין אֹמר ואין דברים"). לכן זקוק כל נברא תחתון לשני מאמרות[ה] – "אמֹר" בשרש האחד ו"ואמרת אלהם" בהתפרטות העצמאית למטה (וכשמחברים אותם, "אמר... ואמרת" נעלם חשך העולם, "קץ שם לחשך"[ו], ומתגלה כי "אני הוי' לא שניתי"[ז]).

התיקון הוא להחזיר את הפרטים לשרש האחדות, ממנו הם מקבלים כח לעשות את שליחותם כרצון ה'. בשבת שלום חוזרים כל ששת ימי בראשית לדבוק באחדות הראשונה ("זכר למעשה בראשית" – מעשה לשון תיקון[ח]) ולאהרן הכהן (הבטל כמלאך ה', מיכאל השר הגדול המקריב נשמות על גבי המזבח העליון[ט]) יש כח להקריב-לקרב את כל הנבראים לשרשם ברצון ה' ולגלותו למטה, "נחת רוח לפני שאמרתי ונעשה רצוני"[י]. אכן, בין פרשת הכהנים ופרשת המועדות – הנפשות והזמנים המיוחדים לחיבור לאחדות – מופיעה מצות קידוש השם במסירות נפש, בטול כל הרצון אל ה', שהיא הכח של כל יהודי להגיע לאותה שלמות (גילוי היחידה שבנפש[יא], "יחידה ליחדך" המחזירה הכל לאחד). הרבי הרש"ב מסביר[יב] שתיקון הברית – החזרת כל פיזור הנפש לאחדות המקורית – הוא החזרת השלמות העצמית, אליה ניתן להגיע על ידי העמקה בלימוד דא"ח. דרך נוספת לכך היא מסירות נפש, ולכן גם ספר התניא – ראשית לימוד החסידות – עוסק באריכות ביכולת כל יהודי למסור את נפשו על הקשר לה'[יג].

את החזרה לאחדות, ה"אין אמר ואין דברים", יכול האדם ("אתם קרויים אדם") לגלות גם בתפלה במסירות נפש לה'. והרמז: "אין אמר ואין דברים"[יד] עולה אדם במילוי – אלף דלת מם – אותיות אדם מתפלל[טו] (העולה גם "אמת למד פיך"[טז], בתפלה אמתית מקרב איש ולב עמוק).

סידור לחם הפנים

גם בתורה הבאה מדבר השפת אמת[יז] על החיבור בין העליונים והתחתונים שמתחולל בעיקר בבית המקדש, בהקשר של לחם הפנים – שרק התחתונים יכולים לערוך אותו לפני ה' ולפי פעולתם נמשך השפע מן השמים. לחם הפנים נערך בשבת, זמן היחוד, כאשר "הלחם אשר הוא אוכל"[יח] הוא כינוי לזיווג ועריכת השלחן בפרט היא האתערותא דלתתא המביאה לאתערותא דלעילא[יט]. השפת אמת מדגיש שלחם הפנים מחבר שתי שבתות (שהרי הוא נסדר בשבת אחת ובזיכיו קרבים בשבת הבאה) – "ביום השבת ביום השבת יערכנו לפני הוי' תמיד מאת בני ישראל ברית עולם"[כ], כאשר משבת לשבת יש עליה נוספת – והיינו עבודת "אם שמרו בני ישראל שתי שבתות מיד הן נגאלין"[כא].



[א] נערך מרשימת הרב ע"י איתיאל גלעדי.

[ב] ויקרא רבה כו, ד.

[ג] תהלים יט, ג-ד.

[ד] תרס"ד. וזה לשונו:

במד' יום ליום יביע אומר כו' א"א ואין דברים כו' כל המדרש. למעלה בשורש כולם באחדות ממש כמ"ש ויהי ערב ויה"ב יום אחד. כי אור וחשך שכל א' ממונה על ענין אחר זה מהופך מן זה מ"מ שם הם אחדות א' כמ"ש עושה שלום במרומיו שר של מים ושר של אש נעשין כולם אחד לעשות רצון המלך. ז"ש אין אומר ואין דברים כי מבטל כל א' הנהגה שלו אל רצון המלך. וזה שכולם פונים לעשות רצונו ית"ש הם אחדות א' רק כשמתפרשין לעשות כל א' שליחותו למטה זה עושה בפ"ע וזה בפ"ע. ולכן שבת קודש נק' שלום שאז מתבטלין כולם אל השורש. וז"ש בשבת זכר למעשה בראשית כי ששת ימי בראשית נתאחדו בש"ק כמ"ש בו שבת כו' אשר ברא א' לעשות. לעשות כל יום ויום בחי' שלו. וזהו פי' מעשה בראשית שאז היו דבקים כולם בראשית ואחדות. ובימי החול מנהיג כל א' את שלו. וכן הוא בנשמות ישראל. הגם כי כל איש יש לו ענין מיוחד שנשתלח עליו בעוה"ז אבל למעלה כל הנשמות אחדות א' דבוק בשורש ובנ"י בכח התורה והמצות כשמתבטלין לגמרי רק לעשות רצון הבורא ית"ש נעשין אחדות א' בק"ש ה' אלקינו ה' אחד ואהבת כו' להיות כל הרצון רק לעשות רצון הבורא. והנה אהרן הכהן עמוד השלום והקרבנות מסורין בידו שהוא להקריב התחתונים להעלות אותם אל השורש. ונק' מלאך ה' שיש בו בחי' ביטול אל הבורא ית"ש. אעפ"כ בכל איש ישראל נמצא זה הכח. ולכן נכתב מצות קידוש השם במסירת נפש בין פרשת הכהנים ובין פרשת המועדות. לומר כמו שיש נפשות מיוחדים וזמנים מיוחדים אל השלימות מ"מ ללמד על הכלל כולו יצא שע"י מס"נ יכול כל איש ישראל לבוא אל השלימות ע"י מסירת נפש שהוא לבטל כל הרצון אל השי"ת שיהי' מוכן למות על דבר קדושת שמו ית' בא אל האחדות. מלך שהשלום שלו שכפי הביטול שנמצא בבריותיו אליו. כך זוכין אל השלימות. וזה בחי' ב' מאמרות שכ' במד' שתחתונים צריכין ב' מאמרות. מאמר א' בשורש. ומאמר ב' כשמתפרשין למטה כל א' בפ"ע.

[ה] ויקרא רבה כו, ה.

[ו] איוב כח, ג.

[ז] מלאכי ג, ו.

[ח] ראה ראב"ע לבראשית ב, ד; בראשית רבה יא, ו (ובכ"ד); פסיקתא רבתי ו; זהר ח"א מז, ב.

[ט] זהר ח"ג לג, א (ועוד) וראה תוס' סוף מנחות.

[י] לשון חז"ל בכ"מ.

[יא] "אמר... ואמרת" עולה כד פעמים יחידה (ב"פ אור-מים-רקיע – המשכת זרע הזכר וזרע הנקבה, בהחזרתם השנים להיות אחד, "והיו לבשר אחד" בילד הנולד מהם).

[יב] תורת שלום עמ' 172 ואילך.

[יג] ראה תניא פכ"ה.

[יד] דברים = 16 ברבוע והממוצע בין אין ואין הוא 8 ברבוע.

[טו] כשמציירים את האותיות כמשולש (בחלוקה מדויקת לפי המלים) בולטת החלוקה ל-אדם (הפנות) ו-מתפלל (השאר-המילוי):

א

י ן

א מ ר

ו א י ן

ד ב ר י ם

[טז] אותיות דרבי עקיבא.

[יז] וזה לשונו:

בענין סידור לחם הפנים ביום השבת ביום השבת יערכנו כו' ברית עולם. איתא במדרש [תנחומא] בחקותי. מי בשחק יערך כו' שאין העליונים יכולין לערוך לפני ה' כמו בנ"י למטה ידמה לה' בבני אלים הם בנ"י. דכתיב לאדם מערכי לב כו'. וכמו שהוא בפרט כפי הכנת הלב בא הכח מלמעלה. כמו כן בכלל בנ"י נק' אדם אתם קרוין אדם. ולכן בנ"י מעריכין הסדר למטה וכך בא השפע מן השמים. ובאמת כשהי' בית המקדש קיים נתאספו כל ג' הכוחות בבחי' עולם שנה נפש. ובנ"י בהיכל בשבת קודש העריכו כל שבת סדר מיוחד. כי כל שבת ושבת יש עלי' אחרת זו למעלה מזו. וכן לעולם לכן כתיב ביום השבת ביום השבת יערכנו. כי זה הסדר הי' מחבר ב' השבתות כפי הערכה של זה השבת כך נסדר על שבת הבא שהי' מסדר הלחם בזה השבת להעלות הבזיכין לשבת הבא. וכן לעולם. לכן נקרא ברית עולם. שכל העולם תלוי בעבודת בנ"י במקדש.

[יח] בראשית לט, ו (ראה רש"י שם).

[יט] ראה נדרים כ, ב.

[כ] ויקרא כד, ח.

[כא] שבת קיח, ב.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com