חיפוש בתוכן האתר

המשך סעודת משיח – רעוא דרעוין שבת אחרי-מות (חלק שני) - כב ניסן תשע"ט – כפר חב"ד הדפסה דוא

בע"ה

כב ניסן תשע"ט – כפר חב"ד

מרבה פסחים

המשך סעודת משיח – רעוא דרעוין שבת אחרי-מות (חלק שני)

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

שמונה פסחים

כפי שכבר דברנו במהלך החג, פרק יב בחומש שמות הוא הפרק הראשון העיקרי של פסח[ב] – הוא מתחיל בצווי "החדש הזה לכם" ומסיים ב"ויהי בעצם היום הזה הוציא הוי' את בני ישראל מארץ מצרים על צבאתם". בכל הפרק מופיע שרש פסח שמונה פעמים – חלקן כשם עצם (של קרבן פסח) וחלקן כפועל (במשמעות דילוג או חמלה[ג]) – אותם מתאים להקביל לשמונת ימי הפסח שחוגגים בחוץ לארץ (בתוספת "אחרון של פסח"). גם בארץ, בקביעות כמו השנה – הקביעות בה תחלת הספירה "ממחרת השבת"[ד] היא ממחרת שבת בראשית, וממילא שבעת שבועות הספירה הם "שבע שבתות תמימות"ד???מקושרת??? מיום ראשון עד שבת[ה] – אוכלים מצות במשך ח ימים, גם באסרו-חג (ובכך מתקנים את ה-ח של חמץ, ההבדל בין חמץ ל-מצה[ו]).

במבנה הפנימי, שמונה הופעות הפסח מכוונים כנגד הספירות מחסד עד מלכות כפי שהיא באצילות, כאשר ההופעה השמינית מכוונת כנגד המלכות כפי שהיא יורדת לעולמות התחתונים בי"ע:

חסד: הפסח הראשון בתורה הוא "פסח הוא להוי'"[ז], שממוצע כל מלה בו הוא חסד.

גבורה: הבטחת "ופסחתי עליכם ולא יהיה בכם נגף למשחית בהכֹתי בארץ מצרים"[ח].

תפארת: צווי משה לכל זקני ישראל "משכו וקחו לכם צאן למשפחֹתיכם ושחטו הפסח"[ט].

נצח: הבטחת "ופסח הוי' על הפתח"[י].

הוד: המענה לשאלת הבנים "מה העבֹדה הזאת לכם"[יא] – "ואמרתם זבח פסח הוא להוי' וגו'"[יב].

יסוד: המשך המענה, טעם קרבן פסח – "אשר פסח על בתי בני ישראל במצרים בנגפו את מצרים ואת בתינו הציל".

מלכות באצילות: הצווי לדורות על ההבדלה בין ישראל לעמים בקרבן פסח – "זאת חקת הפסח כל בן נכר לא יאכל בו"[יג].

מלכות היורדת לבי"ע: הציווי על גרים בפסח – "וכי יגור אתך גר ועשה פסח להוי'"[יד].

היום, כשאנחנו מרבים לעסוק ב'מהפכה הרביעית'[טו] של הפצת תורה לאומות וגיור כל הניצוצות שצריכים להתגייר, יש חשיבות מיוחדת עבורנו להופעה האחרונה של פסח כאן, המכוונת כנגד אחרון של פסח – הדילוג האחרון, שמגיע אל כל גרי הצדק (אחרי פסוק ההבדלה של ה.מלכות כפי שהיא באצילות, במקומה, המכוון כנגד שביעי של פסח בו התחוללה קריעת ים סוף במלכות דאצילות[טז]). הסימן הראשון של גר צדק הוא עשית פסח לה', ואחרי שהוא מקיים "המול לו כל זכר" אזי "והיה כאזרח הארץ" לגמרי, ו"אין 'והיה' אלא לשון שמחה"[יז] ו"אין 'והיה' אלא מיד"[יח]. בעל אור החיים הקדוש על הפסוק מרחיב להסביר כי כאן היתה 'הסכמה' של ה' על גיור הערב-רב שקבל משה.

יש בפסוק רמזים נפלאים: הביטוי "וכי יגור אתך" עולה הוי' ברבוע[יט]. וכל הפסוק בן כב המלים – "וכי יגור אתך גר ועשה פסח להוי' המול לו כל זכר ואז יקרב לעשֹתו והיה כאזרח הארץ וכל ערל לא יאכל בו" – עולה כב פעמים (ממוצע) יעקב, ה"בחיר שבאבות"[כ].

רמזי הפסחים

תופעה יפה אחת במבנה כאן היא הופעות שרש פסח כפועל, במובן של דילוג ופסיחה, החוזרות ב'דילוג' שוה בספירות גבורה-נצח-יסוד. ידוע שנצח בגימטריא פסח, אך גם חיבור הספירות גבורה-יסוד עולה פסח-פסח (כלומר, זהו הממוצע), כך שמיקומי שלש הפסיחות (כפעולה) הם עצמם פסח-פסח-פסח!

ב-ח ההופעות – פסח ופסחתי הפסח ופסח פסח פסח הפסח פסח – נוספות על שמונה הופעות השרש פסח (שעולות לב פעמים להב-הבל-הלב) שש אותיות השימוש (ו ת י ה ו ה) העולות תלב, פעמיים "פסח הוא להוי'" (ביטוי החוזר רק פעמיים בתנ"ך, בפרק דנן – ההופעה הראשונה כנגד החסד וההופעה החמישית כנגד ההוד), שעולים ו צרופי חסד (כנגד ו"ק בהיות החסד "יומא דאזיל עם כולהו יומין"[כא])! ממוצע ח התיבות הוא רב (מנין הניצוצות שהוציאו בני ישראל ממצרים, סוד "וגם ערב רב עלה אתם"[כב]) – פסח ועוד דן (בסוד "וגם את הגוי אשר יעבדו דן אנכי"[כג]).

היות שפסח הוא לשון דילוג ראוי להתבונן ב-ח ההופעות הנ"ל בדרך דילוג (כבר ראינו שפסח כפועל מדלג מגבורה לנצח ליסוד): הדילוג הראשון – פסח הפסח פסח הפסח – עולה ז פעמים אלהים ואילו הדילוג השני – ופסחתי ופסח פסח פסח – עולה טל (הוי' אחד) פעמים הוי', חלוקה יפהפיה של ז ו-יג וכן של אלהים והוי', ודוק היטב.

והנה, באתב"ש (בחינת דילוג מראש לסוף האלף-בית) פסח הוא וסח העולה עד, חצי פסח ("על פי [פה סח] שני עדים"[כד]), סוד "שלם וחצי"! כל ח ההופעות הנ"ל באתב"ש שוות 973 ("ומפליא לעשות"), השוה לפסוק אחד בספר תהלים, בפרק "בצאת ישראל ממצרים" (מתוך "הלל המצרי"): "הים ראה וינס הירדן יסב לאחור"[כה]!



[א] נרשם (מהזכרון וממחברת הרה"ח גיורא-מנחם שי' בן יעקב) על ידי איתיאל גלעדי. לא מוגה.

[ב] הפרק מורכב משש פרשיות, אותן ניתן לכוון כנגד ו קצוות, מחסד ועד יסוד, לפי הסדר. ובקיצור: מצות "החדש הזה לכם ראש חדשים" (פתיחת הגילוי-ההארה של השנה ופתיחת כל מצוות "תורה אור") עם הלכות קרבן פסח, חג פסח (הרגל הראשון) ומצה – חסד; "משכו וקחו" (משיכת הידים מעבודה זרה ולקיחת הפסח, ע"ז של מצרים), הגבלת ישראל בבתים עם נגיפת מצרים והשמירה על ישראל והסיום בשאלת הבן הרשע – גבורה; תיאור מכת בכורות והכניעה המוחלטת של פרעה ועבדיו, עם נתינת ה' את חן ישראל בעיני המצרים וניצול מצרים – תפארת; נסיעת כל בני ישראל מרעמסס לסוכות עם עלית הערב רב, זריזות יציאת מצרים ויציאת כל צבאות ה' מארץ מצרים – נצח; הרחקת בן נכר וערל מהפסח וספיחת העבדים הנימולים והגרים – הוד; פסוק החותם, "ויהי בעצם היום וגו'" – יסוד, וד"ל.

[ג] רש"י לשמות יב, יג

[ד] ויקרא כג, טו.

[ה] מנחות סה, ב.

[ו] ראה זהר ח"ג רנב, א (ובכ"ד). ראה באורך דרך מצותיך "איסור אכילת חמץ".

[ז] שמות יב, יא.

[ח] שם פסוק יג.

[ט] שם פסוק כא.

[י] שם פסוק כג.

[יא] שם פסוק כו.

[יב] שם פסוק כז.

[יג] שם פסוק מג.

[יד] שם פסוק מח.

[טו] כפי שנתבאר מהתוועדות כ"ד טבת תשע"ה ואילך.

[טז] ראה תניא אגה"ק כ.

[יז] ע"פ בראשית רבה מב, ג.

[יח] ספרי ראה פיסקא ג; כי תבוא פיסקא א.

[יט] הביטוי המקביל בחומש במדבר, "וכי יגור אתכם [ועשה פסח להוי' כחקת הפסח וכמשפטו כן יעשה חקה אחת יהיה לכם ולגר ולאזרח הארץ]" (במדבר ט, יד), עולה משיח-משיח. ממוצע שני הביטויים הוא שמשון (העולה "לא יהיה לך אלהים אחרים על פני"), שעולה פסח במספר קדמי!

[כ] עפ"י בראשית רבה עו, א.

[כא] ראה זהר ח"ג קג, א-ב; קצא, א; ע"ח שכ"ה כה דרוש ב.

[כב] שמות יב, לח. וראה קהלת יעקב ערך רפ"ח (ובכ"ד).

[כג] בראשית טו, יד (ובשיעור ט' כסלו ע"ה נתבאר כי "דן אנכי" הוא כוונת המצה האמצעית). ד"פ דן עולה "פסח הוא להוי'" (כפשוט). דן רומז לדעה-נקמה (ש"נתנו בין שתי אותיות"). ממוצע דעה-נקמה הוא קלז, קבלה כו' (נקמה עולה ב"פ דעה, "אל דעות הוי'", ועוד לז, ודוק), כמבואר במ"א.

[כד] דברים יט, טו.

[כה] תהלים קיד, ג.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com