חיפוש בתוכן האתר

דמותו של ר' ליב שרה'ס - ד' אד"ש ע"ט – כפ"ח הדפסה דוא

נבע"ה

ד' אד"ש ע"ט – כפ"ח

דמותו של ר' ליב שרה'ס

ברית יהודה-ליב שי' יוליוס

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

ר' ליב שרה'ס – מלומד בנסים ובמסירות נפש

מזל טוב מזל טוב לכל בני המשפחה! הרך הנמול נקרא על שם ר' ליב שרה'ס, מגדולי צדיקי החסידות, תלמיד מובהק של הבעל שם טוב והרב המגיד ממעזריטש. הוא נצר למשפחת המהר"ל מפראג ומכאן שמו יהודה ליב (או אריה ליב). היה מאד מלומד בנסים, ועוד יותר היה מלומד במסירות נפש עבור עם ישראל – גם פדיון שבויים, בו הוא עסק במסירות נפש, וגם עשית טובות (הצלות וביטול גזרות) לפרט ולכלל, אלו היו כל חייו.

מספרים עליו במיוחד שהיה רגיל בקפיצת הדרך, כמו הבעל שם טוב. הוא היה לוקח מרכבה עם סוסים, אומר לבעל העגלה שינהג אותה מחוץ לתחום העיר, וברגע שהגיעו מחוץ לתחום הוא בקש למסור לו את המוסרות, ואז, פשוטו כמשמעו, העגלה התחילה לעוף באויר ובתוך שניות ספורות הגיעה למרחקים עצומים. יש הרבה סיפורים, במיוחד שהיה מגיע ל'ווין' (וינה), עיר הבירה – היה הולך לבקר את הנסיכים ואת הקיסר יוזף השני שם (שהיה שונא ישראל גדול, ולפי הסיפורים הוא היה ה"לעומת זה" בקליפה של ר' ליב בקדושה), לפעול ישועות עבור עם ישראל (היה נכנס בארמון המלך כ"רואה ואינו נראה").

שוב, זהו צדיק של מסירות נפש על פדיון שבויים. כולנו, כל עוד משיח לא בא, שבויים בגלות. צריך שהגואל יבוא ויפדה אותנו, שה' יפדה אותנו, והצדיק הזה מסמל את מצות פדיון השבויים. גם קפיצת הדרך שהיה עושה היא סימן לנו – גם אנחנו זקוקים לקפיצת הדרך, להגיע גם לעיר הבירה ולהפוך שם הכל לטובת ישראל. שנזכה בפועל, למה שכבר קיים בכח, "יד ישראל תקיפה", ושירושלים עיר הקדש תהיה עיר הבירה של ארץ ישראל השלמה – כולל הקיני הקנזי והקדמוני – ושארץ ישראל תתפשט בכל הארצות. אין צדיק יותר מתאים לכך מר' ליב שרה'ס, זכותו יגן עלינו.

מסופר עליו שהיה גבור גדול בגוף ("גבור כארי", כשמו אריה, סוד ריו, שעולה ג"פ יהודה ליב) וגם יפה תאר ביותר (בזכות אמו שרה שהיתה יפת תאר ועמדה בנסיון, במסירות נפש, לא ליפול בידי בן הפריץ שחשק בה) – ליב ועוד יפי גבורה = משיח, כך, עם היפי והגבורה שלו, האיר אצלו "אורו של משיח".

כוונות הרך הנימול בשני אופני כתיב

יש שתי אפשרויות איך כותבים את השם השני של הרך הנמול (שבאידיש פירושו אריה), ליב (ב-י אחת) או לייב (בשתי יודין) – אפשר כך וגם כך. אמרתי לאבא שיסתכל במסמכים, במכתבים, איך הוא כתב את שמו. הוא אמר שראה מכתב מהמגיד אליו בו כתוב ב-י אחת, אז כרגע נדרוש ב-י אחת, הגם שאפשר לכתוב גם כך וגם כך, לפי הכוונה.

אם יש לו כוונה של י אחת – שיכתוב ב-י אחת; אם יש לו כוונה של שתי יודין – שיכתוב בשתי יודין. כאשר ירצה להזדהות עם ספירת המלכות, כנסת ישראל, יחתום את שמו ב-י אחת, יהודה ליב יוליוס בגימטריא צדק – "צדק מלכותא קדישא". כאשר ירצה להזדהות עם ספירת היסוד, ה"צדיק יסוד עולם", יחתום את שמו בשתי יודין, יהודה לייב יוליוס בגימטריא צדיק.

"רצוא ושוב" של יהודה-ליב

יהודה (30) ליב (42) עולה עב. בקבלה, יש שם עב ויש שם מב, זוג שמות שהולכים יחד, ליב עולה מב ועם יהודה עולה עב – סימן שהוא כולל את שני השמות האלה. שם מב הוא השם שיוצא מ-מב ראשי התבות של תפלת "אנא בכח...", שאומרים בתפלות כל פעם שיש עלית עולמות – כשעולים מעשיה ליצירה, מיצירה לבריאה או מבריאה לאצילות. זהו שם של העלאה, כח עליה מעולם לעולם. כשאומרים קדיש לעילוי נשמה גם מכוונים שם מב, כדי לפעול עלית הנשמה – הוא שם הגבורה של הקדושה, וגבורה היא קו של העלאה. כמו "על שלשה דברים העולם עומד, על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים" – עבודה היא העלאה, כמו קרבנות. השבוע אנחנו מתחילים את חומש ויקרא, "תורת כהנים", חומש העבודה, חומש הקרבנות – ו"רזא דקורבנא עולה עד רזא דאין סוף". כל העבודה וההעלאה היא על ידי שם מב. אחרי עמוד העבודה בא עמוד גמילות חסדים – שם עב, בגימטריא חסד. היחס ביניהם הוא על דרך "והחיות רצוא ושוב כמראה הבזק" – אל תקרי 'חיוֹת' אלא 'חיוּת'. לכל דבר חי יש דופק חיים – הוא ב"רצוא" לשרש וב"שוב" חזרה לגוף, לתת לגוף כח ורעננות ליישם את השליחות שלו בחיים, למטה, כאן, בעולם הזה התחתון. זהו רצון ה', "לעשות לו יתברך דירה בתחתונים" דווקא.

אם כן, זו כוונת השם יהודה-ליב – ליב על שם ה"רצוא" ("אם רץ לבך" – ה'ליב' שבך), וכשמצרפים לו את יהודה (אותיות שם הוי' ב"ה עם כללות ד אותיותיו. ד אותיות הוי' מכוונות כנגד ארבעת העולמות אבי"ע, ובדרך של ירידה, "שוב", מאצילות לבריאה וכו', כאשר האות ד, דלית לה מגרמה כלום, מפסיקה בין היצירה לעשיה בסוד "אף עשיתיו", וד"ל), הופך להיות חסד, "שוב".

"רצוא ושוב" – קפיצת הדרך ופדיון שבוים

אפשר לומר שקפיצת הדרך של ר' ליב היתה בכח שמו ליב, שם מב, אבל פעולתו – מה שפעל ישועות בקרב הארץ, פדה יהודים משבי ובכלל הפך גזרות לטובה (וגם, בצוואת הבעל שם טוב אליו לפני פטירתו, דאג לפרנס את הצדיקים הנסתרים של הדור) – היא בכח שם עב, החסד שלו, מסירות הנפש שלו לעשות חסד, כאברהם אבינו.

אנו מברכים את הילד שיהיה לו גם את ה"רצוא" של ליב, שם מב, וגם את ה"שוב" של יהודה-ליב יחד, שם עב – שיהיה איש חסד עם מסירות נפש. שיזכה לעשות הרבה דברים גדולים לטובת עם ישראל, עם קפיצת הדרך. אין לנו זמן לחכות – אנחנו רוצים משיח נאו, עכשיו, ולשם כך צריך את קפיצת הדרך של רבי ליב שרה'ס. הוא מצטיין בכך (רבי ליב שרה'ס = 819, הפירמידה של אחד, אחדות פשוטה, דוד מלך ישראל חי וקים. ביחד עם קפיצת הדרך = 1728 = 12, זה, "קול דודי הנה זה בא", בחזקת 3. קפיצת הדרך של רבי ליב שרה'ס = 2058, ממוצע 6 המלים = 343 = 7, ז של זה, בחזקת 3, "כצאת השמש בגבֻרתו" של רבי ליב זי"ע).

מזל טוב מזל טוב, שנזכה לגאולה האמתית והשלמה על ידי משיח צדקנו, יחד עם שמחת פורים.

 



[א] נרשם (מהקלטה) על ידי איתיאל גלעדי. לא מוגה.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com