חיפוש בתוכן האתר

"ובקשו את... דויד מלכם" - ג' אד"ש ע"ט – כפ"ח הדפסה דוא

נבע"ה

ג' אד"ש ע"ט – כפ"ח

"ובקשו את... דויד מלכם"

ברית דוד שי' איידלסון

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

הדרך למשיח – בקשת דוד המלך

הרך הנימול נקרא על שם "דוד מלך ישראל חי וקים"[ב], שהוא גם "נעים זמִרות ישראל"[ג] – כל התהלים הם השירים והתשבחות שמזמר דוד המלך לה' יתברך, בשם כל ישראל. לכן תהלים הם הספר, ב-ה הידיעה, של כל יהודי מאמין שרוצה לפנות לה' בשירה ובתפלה. דוד הוא "משיח הוי'"[ד]. הרבי אמר להביא את המשיח "ברב שירה וזמרה" – שרים לה' מקרב לב, פסוקי תהלים, ובכך מביאים את המשיח, "דוד מלכא משיחא".

הפסוק אומר "אחר ישובו בני ישראל ובקשו את הוי' אלהיהם ואת דויד מלכם"[ה]. בסוף, באחרית הימים – הדור שלנו, דור הגאולה – "ישובו בני ישראל", "סוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן ומיד הן נגאלין"[ו]. מה פירוש "לעשות תשובה"? התשובה ב"אחר ישובו" שייכת לכולנו – "ובקשו את הוי' אלהיהם ואת דויד מלכם". הפסוק משוה בין ה' לדוד המלך – צריך לבקש את שניהם. בקשת ה' היינו בקשת האמת של ה' כפי שהיא מתגלה בתורתו יתברך, "משה אמת ותורתו אמת"[ז], ובמצותיו – לימוד תורה וקיום מצוות. מהי בקשת דוד? בפשט היינו בקשת מלכות בית דוד – שנזכה כאן בארץ למלכות ישראל אמתית, בראשות מלך-מנהיג שדומה לדוד המלך.

בחירת מנהיג כדוד

עכשיו נמצאים בארץ בתקופה שלפני בחירות וצריך לחשוב במי לבחור. לכאורה פשוט מאֹד – על יהודי לבחור מנהיג שהכי דומה לדוד המלך. דוד המלך הוא אב-טיפוס של מנהיג האהוב על כל עמו. אין דמות אהובה יותר מדוד המלך. דוד הוא גם לשון דוֹד, כמו הדוד והרעיה בשיר השירים – כולנו מאוהבים בדוד המלך, הוא המנהיג האמתי וצריך לבחור בו (ורמז לכבוד הדוד שלנו – דוד איידלסון בגימטריא "אני לדודי ודודי לי"[ח]).

מהן תכונות דוד? ראשית, הוא לוחם מלחמות ה' ומנצח, כמו שכתוב על המשיח[ט]. שנית, הוא "עֹשה משפט וצדקה לכל עמו"[י], מתקן את המשפט בארץ. לבסוף, כל ציפית דוד, כל הלב שלו, מכוונים לבנין בית המקדש. משלל כל המלחמות דוד הכין את הזהב ואת כל החומרים למקדש. הוא רצה לבנות בעצמו את המקדש – זו היתה מגמת חייו, צפור נפשו – אבל ה' אמר לו, על ידי נתן הנביא, שלא הוא יבנה אלא בנו שלמה יבנה את הבית ("רק לא אתה תבנה הבית כי אם בנך היֹצא מחלציך הוא יבנה הבית לשמי"[יא]). היות שדוד המלך מסר את נפשו בפועל ממש על בנין המקדש – לעשות לה' יתברך דירה בתחתונים, בעולם שלנו – נקרא המקדש על שמו, "ראה ביתך דוד"[יב]. כמו שהמלכות נקראת 'מלכות בית דוד', גם המקדש – מקום השראת השכינה בישראל – נקרא 'בית דוד'.

אם כן, "ובקשו... את דויד מלכם" היינו בקשת מנהיג כדוד המלך, שעושה-מתקן את המשפט, ובעצם מקיים את כל שלשת תנאי מלך המשיח: מחזיר את העם בתשובה, לוחם מלחמות ה' ומנצח, ועיניו נשואות אל בית המקדש. דוד שיבוא בדור שלנו גם יבנה את בית המקדש ("בונה מקדש במקומו") – הוא יכלול בעצמו גם את דוד וגם את בנו שלמה.

דוד – סוד ההשגחה הפרטית

הבעל שם טוב מוסיף ומבאר[יג] ש"דויד מלכם" היינו החוש שיש ליהודי בהשגחה פרטית – הראיה על כל צעד ושעל בחיים שה' אתי. זהו סוד המלכות בקבלה – גילוי השכינה כהשראה פרטית. גם באירוע משפחתי: חוגגים עכשיו ברית מילה – זו שמחה של כל עם ישראל, יש לנו עוד חיל בצבאות ה', שיגדל להיות חסיד ירא שמים ולמדן. צריך להרגיש בלידה ובברית המילה את ההשגחה הפרטית. כל צעד בחיים הוא בהשגחת ה'. המודעות וההכרה שהכל בהשגחה היא בקשת "דויד מלכם", המסמל את השגחת ה' בעולמנו.

אם כן, צריך לבקש את ה' עצמו, שמתגלה בתוך התורה. "אנא נפשי כתבית יהבית"[יד] – עצמות ה' מתגלה בתורה, "אורייתא וקוב"ה כולא חד"[טו]. אבל גילוי ה' בעולם שלנו, ביום-יום של כל אחד ואחד, הוא גילוי השגחה פרטית – "דויד מלכם". בזכותו נזכה, כפשוטו, שדוד המלך – דוד מלכא משיחא – יבוא ויגאל אותנו גאולה אמתית.

ברכת סיום

לסיכום, כשהולכים לבחור צריך לחשוב מי המנהיג שהכי דומה לדוד המלך. כפי שאמרנו, דוד המלך הוא הדוֹד האהוב, הכי מוצא חן, בכל התנ"ך. יש לדוד גם נפילות, הוא לא צדיק גמור כל הזמן, ועם זאת הוא היהודי שהכי מוצא חן בעיני עם ישראל. לפני מתן תורה כתוב "'ויחן [לשון יחיד] שם ישראל' – כולם כאיש אחד בלב אחד"[טז], כל אחד מצא חן אחד בעיני זולתו וכך זכו להתאחד באמת. אף על פי שבשעת מתן תורה דוד המלך לא נולד בפועל, נמצאה בקרב עם ישראל הרוח שלו. דוד המלך נקרא רוח חן – "רוח חן ותחנונים"[יז] – הוא הכי מוצא חן בעיני כולם, הדוֹד של כולם.

שנזכה לכל שלשת הדברים שדוד עושה: הוא עושה משפט, מחנך את עם ישראל – בחביבות ובכיף – לקיים את התורה והמצוה; הוא עושה מלחמות ה' בחירוף נפש, מנצח את כל אויבי ישראל מסביב – כלשון הרמב"ם. אנחנו מוקפים כאן אויבים מסביב, ויש מי שנלחם בכל אויבי ישראל מסביב ומנצח אותם; אחר כך, התכלית – מגמת פניו – היא בית המקדש, שתהיה השראת שכינה בישראל. וכמו שאמרנו, שבחיי היום-יום כל אחד ירגיש את השראת ה' על כל צעד ושעל בחייו.

לחיים לחיים, שדוד יגדל להיות חסיד כמו דוד המלך, ושכולנו נתחבר לדמותו – כך יבוא משיח.

 



[א] נרשם (מהקלטה) על ידי איתיאל גלעדי. לא מוגה.

[ב] ר"ה כה, א.

[ג] שמואל-ב כג, א.

[ד] שם יט, כב.

[ה] הושע ג, ה.

[ו] הלכות תשובה פ"ז ה"ה.

[ז] ב"ב עד, א.

[ח] שה"ש ו, ג.

[ט] הלכות מלכים פי"א ה"ד.

[י] שמואל-ב ח, טו.

[יא] מלכים-א ח, יט (ראה גם דהי"ב ו, ט).

[יב] שם יב. טז. ראה תנחומא בשלח י (ובכ"ד).

[יג] בעש"ט עה"ת לך לך אות לא.

[יד] שבת קה, א.

[טו] ראה זֹהר ח"א כד, א. ח"ב ס, א.

[טז] שמות יט, ב וברש"י שם.

[יז] זכריה יב, י.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com