חיפוש בתוכן האתר

"פחד יצחק" - ט' אד"ר ע"ט – כפ"ח הדפסה דוא

בע"ה

ט' אד"ר ע"ט – כפ"ח

"פחד יצחק"

הקלטה ליום עיון תורת הנפש

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

"פחד יצחק" – הפשט והדרש

אנחנו בחדש אדר. החוש של חדש אדר לפי ספר יצירה[ב] הוא חוש הצחוק – מתאים כמובן לחג הפורים.

ביטוי הצחוק העיקרי בתורה נאמר ביחס ליצחק אבינו – "פחד יצחק"[ג]. מה פירוש הביטוי? שה' יתברך הוא הפחד של יצחק. כלומר, יצחק אבינו מקיים את צוואת אבי הבעש"ט לבנו כשהיה ילד קטן, לפני שנפטר – 'שרוליק, אל תפחד משום דבר בעולם, רק מהקב"ה' – ולכן רק ה' הוא הפחד שלו. אין לו שום פחד אחר בעולם, הוא לא פוחד מכלום, רק מה'. זהו הפשט של "פחד יצחק".

אנחנו אוהבים לדרוש[ד] את הביטוי "פחד יצחק" בתור הוראה בעבודת ה' יתברך: אנחנו יודעים שאנשים לא בדיוק מקיימים את ההוראה שקבל הבעש"ט, לא לפחד משום דבר חוץ מה', ואנשים מפחדים מכל מיני דברים. כל פעם שפוחדים ממשהו – שיש "פחד" – צריך מיד "יצחק", להפוך את הפחד לצחוק. לעתיד לבוא כל הדברים המפחידים שיש בעולם יתהפכו להיות 'צחוק אחד גדול'.

לצחוק עם ה' שצוחק עלינו

הדרוש חייב להיות קשור גם לפשט – שה' הוא הפחד של יצחק. כשה' יתברך רואה שאנחנו פוחדים ממשהו הוא בעצם צוחק עלינו. ה"פחד", שהוא הקב"ה, "יצחק" עלינו, כמו שכתוב "יושב בשמים ישחק"[ה]. בתהלים הפסוק נאמר על אומות העולם, הרשעים, אבל בעצם כל פעם כשאני פוחד ממשהו אני לא בדיוק יהודי באותו זמן, כי יהודי כופר בכל עבודה זרה[ו] שיש בעולם, ואין לו שום פחד מכלום – כולם פוחדים ממנו, "כי נפל פחד היהודים עליהם"[ז], כפי שנאמר בפורים.

אם כן, כשה' רואה שאני פוחד הוא צוחק עלי – ה"פחד", הקב"ה, צוחק עלי. כשאני מרגיש שצוחקים עלי כשאני פוחד – אני גם צוחק יחד עם ה', 'בא נצחק ביחד'. כך צריך להיות בפורים – שהצחוק שלנו, השעשועים וה"עד דלא ידע[ח]" שלנו, יהיו חויה משותפת, חויה שלי ושל הקב"ה, ה"פחד יצחק", ביחד.

הסתתרות ה' ב"פחד יצחק"

נאמר רמז יפה לגבי הביטוי "פחד יצחק": "פחד יצחק" שוה בדיוק 300. מה עוד שוה 300? כתוב ששם ה' עצמו, כאשר כותבים י-ה-ו-ה – שם המיוחד – באתב"ש זהו שם קדוש בפני עצמו בקבלה, שם מצפץ, ששוה בדיוק 300. כלומר, בעצם, "פחד יצחק" הוא שם קדוש בקבלה[ט].

האם יש עוד שם קדוש ששוה 300? כן, שם אלקים – השם של מדת הגבורה, של יצחק אבינו – כאשר כותבים אותו במילוי. יש כמה אפשרויות למילוי – הא, הה או הי – והמילוי הגדול, מילוי יודין (אלף למד הי יוד מם), שוה 300.

אם כן, הפיכת-הסתרת שם הוי' באתב"ש, ובכלל הסתתרות שם הוי' בתוך שם אלקים המלא, הן בסוד "פחד יצחק". צריך לדעת שה' מסתתר בתוך הפחד והוא עצמו צוחק על הפחד.

יצחק בן אברהם – פחד מתוך אהבה

איזה עוד ביטוי בתורה שוה "פחד יצחק"? הפרשה של יצחק בתורה היא פרשת תולדות, והיא מתחילה "ואלה תולדֹת יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק"[י]. הביטוי "בן אברהם" שוה בדיוק 300, "פחד יצחק". מה אני לומד מכאן? שכדי שתהיה לי היכולת בנפש לצחוק ביחד עם ה' על הפחד שלי אני צריך להיות "בן אברהם". מצד אחד אני יצחק, אבל אותו יצחק חייב לבוא מכחו של אברהם אבינו – "בן אברהם" הכוונה שהוא תולדה של אברהם, "אברהם הוליד את יצחק". אני בא מכחו של אברהם, שהוא בדיוק ההיפך מפחד – אברהם הוא אהבה.

אהבה שונה מפחד – פחד הוא רק מה', לא משום דבר אחר, ואילו אהבה היא גם לה', קודם כל ה', "אברהם אֹהבי"[יא], אבל מי שאוהב את ה' באמת "אוהב מה שהאהוב אוהב"[יב], ככה לִמד אותנו אדמו"ר הזקן. ה' אוהב ישראל (כמו שנאמר "אהבתי אתכם אמר הוי'"[יג]) – צריך לאהוב את כל היהודים, ובעצם צריך לאהוב את כל הנבראים שה' ברא לכבודו[יד]. ברגע שיודעים שכל מה שיש בעולם הוא לכבוד ה' – אוהבים את הכל. מתוך האהבה הזו, חובקת-הכל, מתוך ה"ימינו תחבקני[טו]" – נולד יצחק, עם ה"פחד יצחק" שלו. אם ברקע יש לי אהבה גדולה מאד, אהבה של אברהם אבינו, יש לי את הכח וגם את התובנה איך להפוך את הפחד ל'צחוק אחד גדול'.

שה' יעזור לנו שנזכה בחדש הזה, ותמיד, לשמוח ולצחוק עם יצחק אבינו, "פחד יצחק".



[א] נרשם על ידי איתיאל גלעדי. לא מוגה.

[ב] פ"ה, מ"ב.

[ג] בראשית לא, מב.

[ד] לב לדעת, סוף מאמר 'פרק בעבודת ה''.

[ה] תהלים ב, ד.

[ו] מגילה יג, א.

[ז] אסתר ח, יז.

[ח] מגילה ז, ב.

[ט] משנת חסידים, מסכת יום ר"ה, פ"ח.

[י] בראשית כה, יט.

[יא] ישעיה מא, ח.

[יב] היום יום כ"ח ניסן.

[יג] מלאכי א, ב.

[יד] הנפש פ"ח.

[טו] שיר השירים ב, ו.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com