חיפוש בתוכן האתר

"דור רביעי ישובו הנה" - כ"א מרחשון ע"ט – כפ"ח הדפסה דוא

בע"ה

כ"א מרחשון ע"ט – כפ"ח

"דור רביעי ישובו הנה"

ברית מ"מ שי' מימון

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

בשעת הברית – כל ילד אברהם

מזל טוב! לחיים לחיים, שמנחם מענדל זה הקטן גדול יהיה, בתורה ובחסידות. עכשיו שמענו את המאמר שנוהגים לחזור בסעודת ברית מילה מהספר "תורה אור" של אדמו"ר הזקן – "בעצם היום הזה נִמול אברהם". אצל כל ילד יהודי שנימול, נכנס בבריתו של אברהם אבינו, מתקיים הפסוק "בעצם היום הזה נמול אברהם". אחרי שעושים את ברית המילה נותנים לו שם. בשעת הברית ממש, כשהמוהל מל, פורע ומוצץ את המילה – הוא עוד לא קבל את השם שלו. איך קוראים לו אז? היות שהאבא מברך "להכניסו בבריתו של אברהם אבינו", אז כמנהג ספרדים נותנים את השם כמו האבא, לכבוד האבא – קוראים לו אברהם. אחר כך הוא מקבל עוד שם, אבל השם של ברית המילה שלו הוא אברהם, ומתקיים אצלו "בעצם היום הזה נמול אברהם".

"עצם היום הזה", העצמות של היום, גילוי העצמות – כמו שכתוב במאמר – הוא גם יום הגאולה האמתית והשלמה על ידי משיח צדקנו, גם הוא "עצם היום הזה". "מנחם שמו", כשם הרך הנולד לאחר ברית המילה. קודם הוא היה אברהם, אחר כך הוא קבל שם פרטי – מנחם-מענדל. מנחם מענדל בגימטריא צמח צדק, שם של מלך המשיח, "צמח שמו" והוא ה"גואל צדק".

הכל "נמול אברהם", נמשך ונימול מעצמו, בדרך ממילא – הוא המתין לגיל מאה כדי שיזכה למילה הגדולה, כמו שכתוב במאמר, ואז הוא נימול מלמעלה. כמה שוה "נמול אברהם" (סיום המאמר)? במסורה על פרשת לך לך כתוב שיש נמול פסוקים, "נמלו אתו" פסוקים. "נמול אברהם" עולה "אחישנה" – "זכו 'אחישנה'". הזכות היא שאנחנו נימולים – כל ישראל נימולים, לא משנה אם מלו אותם בפועל, וכל הגוים ערלים. על זה כתוב "זכו 'אחישנה'" – בזכות המילה, עלינו רק לשמור את הברית – הגאולה תבוא "בעצם היום הזה" ממש, יום הברית, על ידי מנחם, גואל צדק.

"דור רביעי" של מנחם-מענדל

אנחנו תמיד דורשים, כאשר נולד יהודי וקוראים לו על שם הרבי, מנחם-מענדל, שכל הילדים של הדור שלנו שנקראים על שם הרבי הם בבחינת "דור רביעי ישובו הנה". היו שלשה מנחם-מענדל – שנקראו זה על שם זה – והילד עכשיו הוא הרביעי בתור:

המנחם-מענדל הראשון (בחסידות) הוא רמ"מ מהורדוק, מויטבסק, תלמיד הרב המגיד שעוד היה אצל הבעל שם טוב. הוא עלה לארץ במסירות נפש, בעליה הכי גדולה מארצות אשכנז מאז חורבן הבית – הוא בעצם התחיל את שיבת ציון, לכן מתאים לו "ישובו הנה".

על שמו נקרא הצמח-צדק, נכד אדמו"ר הזקן – שהיה תלמיד-חבר של הרבי מויטבסק, היו ביחד אצל המגיד ואחר גם היה חסיד שלו. אדמו"ר הזקן קרא לנכדו על שמו – ראה ברוח הקדש שיהיה ממשיכו הרוחני, כמו שקרא לבנו על שם רבו המובהק, המגיד ממעזריטש.

אחר כך הרבי נקרא על שם הצמח-צדק, הוא השלישי.

והילד הזה – וכל הילדים שנקראים על שם הרבי – הוא הדור הרביעי, "ומספר את רבע ישראל". עליו כתוב "דור רביעי ישובו הנה", שיזכה לראות את משיח צדקנו, "בעצם היום הזה" בו נימול, נימול לפני שקבל את השם, כשהיה "נמול אברהם".

ארבעת המנחם-מענדלים בסוד הוי'

ארבעת המנחם-מענדל הם כנגד י-ה-ו-ה. כתוב ש"רֹבע ישראל" היינו המלכות. לפעמים כתוב שזו המדרגה העליונה, החכמה, אבל בדרך כלל זו המלכות.

מאד מתאים לארבעת המ"מ, כי המנחם-מענדל הראשון, בעל פרי הארץ, כולו אומר מוחין דאבא, מוחין דארץ ישראל. הוא זכה והגיע לארץ. הבעל שם טוב לא זכה להגיע לארץ בגופו. גם המגיד היה חולה על רגליו, לא יכול היה לנסוע לארץ. הראשון שקיים את הרצון העצמי של מורנו הבעל שם טוב הוא מנחם מענדל. ארץ ישראל היא בחינת מוחין דאבא, "אוירא דארץ ישראל מחכים". פשיטא שהוא מוחין דאבא, וכל מי שפותח את ספרו, פרי הארץ, ושאר כתביו, מיד רואה שמדובר כאן במוחין דאבא – נקודת בטול עצמי. הוא החכמה.

מי המנחם-מענדל השני שקרוי על שמו, הצמח-צדק? כמו שאמרנו קודם, אדמו"ר הזקן אמר שהיחס בינינו הוא שאני התורה שבכתב, ספר התניא, והוא התורה שבעל פה. תורה שבעל פה היא "אל תטש תורת אמך", בינה, הרחבה. בתוך חב"ד גופא הבינה, "רחבות הנהר", היא אדמו"ר האמצעי, אבל יחסית למנחם-מענדל הראשון, בעל פרי הארץ, המ"מ השני כולו אומר בינה, הכל הרחבת הביאור, עם הרבה מראי מקומות. אדמו"ר האמצעי לא אהב מראי מקומות, אבל הצמח-צדק כן אהב מראי מקומות, וגם הרבי שנקרא על שמו אהב מראי מקומות. אנחנו לא כל כך אוהבים מראי מקומות, כמו אדמו"ר האמצעי, אבל מה אפשר לעשות... שוב, המנחם-מענדל השני הוא הבינה, ה עילאה של ארבעת המ"מ.

מי השלישי? הרבי. חסידים נוהגים לחשוב ולומר שהרבי הוא מלכות, הוא מלך. כאן יוצא שהרבי הוא בחינת ה-ו של שם הוי' ביחס לארבעת המ"מ. איך להסביר זאת? קודם כל, ה-ו נמשכת עד ספירת היסוד, ה"צדיק יסוד עולם". בהחלט אפשר לומר על הרבי שהוא ה"צדיק יסוד עולם" של הדור שלנו. רוצים – גם הרבי רצה – תיכף ומיד ממש לעבור מצדיקים למלכים, כידוע אצלנו שיעוד הדור שלנו הוא לעבור מהצדיק למלך, מלך ישראל כפשוטו, "שום תשים עליך מלך". אבל חוץ מזה, ויותר מזה, הז"א בכל ספר הזהר מכונה "מלכא" סתם, כמדובר לאחרונה. יש מלכא ומטרוניתא שהם מלך ומלכות. ה תתאה של שם הוי' היא מלכות, אבל המלך עצמו הוא מלכא, ז"א. הם וה, "והנגלֹת לנו ולבנינו". מאד מתאים לפי זה שהרבי יהיה מכוון כנגד ה-ו בארבעת המ"מ, כי הוא בחינת מלכא. ואכן, יש מעלה מיוחדת במלכא, ש"ז"א בעתיקא אחיד ותליא", יש לו שרש בכתר עליון, באריך אנפין, עתיקא בלשון הזהר. אריך הוא לשון מלך, ריכא. אריך נקרא עתיקא סתם בספר הזהר ו"ז"א בעתיקא אחיד ותליא". שרש המלכות ברדל"א, בפנימיות עתיק. בכל אופן, מאד מתאים שהרבי בין ארבעת המ"מ יהיה ה"מלכא".

עכשיו זכינו לעוד מ"מ של ה"דור רביעי ישובו הנה" – הוא, וכל הילדים המנחם-מענדלים, המלכות. "אין מלך בלא עם" – מלך צריך מלכות. עם ר"ת עבד-מלך, "עבד מלך מלך". זהו היעד והיעוד של המ"מ שלנו, שהוא – יחד עם כל המנחם-מענדלים, כל עם ישראל של הדור שלנו – סימן שכל הדור שלנו הוא "דור רביעי ישובו הנה", שכל הדור יחד יהיו המלכות של מלך המשיח, שגם שמו מנחם-מענדל, הצמח צדק, "בעצם היום הזה", בו "זכו 'אחישנה'".

ולסיכום:

  י        בעל פרי הארץ

  ה       הצמח צדק

  ו        הרבי

  ה       דור רביעי – ילדי דורנו

מנחם מענדל – בלי גבול בכל המדרגות

נאמר עוד ווארט: מנחם-מענדל הוא מספר זוגי, מתחלק ב-2, אבל גם מתחלק ב-4. הוא לא מתחלק יותר – כי כאשר מחלקים אותו ב-4 מקבלים מספר ראשוני שלא מתחלק יותר. זהו גם סימן שמנחם-מענדל קשור למספר ארבע – מתחלק דווקא ב-4, ולא יותר. מנחם-מענדל שוה ד"פ 83.

מה זה 83? כמה דברים, אבל לעניננו 83 בגימטריא בלי-גבול. ידוע שאור אין סוף שלפני הצמצום הוא בלי גבול, אבל היות שה' הוא שלמותא דכולא, שלמות הכל, אי אפשר לומר שיש לו כח בלי גבול ואין לו כח בגבול, כמו שכתוב בספר עבודת הקדש ומובא בדא"ח. לכן, צריך לדעת שיש לו גם כח הגבול, אבל לפני הצמצום כח הגבול נסתר ונעלם – טמון בתוך כח הבלי גבול – והצמצום הופך את היוצרות. רבי הלל מפאריטש אמר שמתנגד הוא גבול, חסיד הוא בלי גבול, ואילו מנחם-מענדל, רבי, הוא בלי גבול בגבול. גם רבי, לפני שנעשה רבי הוא צריך להיות חסיד.

כל אחד שנקרא מנחם-מענדל, היות שהוא ד"פ בלי-גבול – כל ארבע אותיות י-ה-ו-ה, בלי גבול חכמה, בלי גבול בינה, בלי גבול מדות, בלי גבול זיקה למלכות, שכולו אומר מלכות – כאשר הוא יתעצם, "בעצם היום הזה נמול אברהם", עם כל הבלי-גבול שלו, יהיה ניכר שהוא בלי-גבול, ילד בלי גבולות. ההורים צריכים לתת לו איזה גבולות, אבל מצד עצמו מנחם-מענדל צריך להיות בלי גבולות, ד"פ בלי גבול. בסוף הוא יזכה להיות בלי גבול בתוך גבול. חסיד הוא בלי גבול, אבל רבי הוא בלי גבול בתוך גבול, והרבי אמר שכולם יזכו להיות אדמו"רים – אז יזכה להמשיך את הבלי-גבול שלו בתוך גבול, ובא לציון גואל תיכף ומיד ממש.

 



[א] נרשם על ידי איתיאל גלעדי. לא מוגה.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com