חיפוש בתוכן האתר

רמ"ח אותיות אותיות קל ו-קמה - ליל שבת קדש פרשת כי תבוא, ח"י אלול ע"ז – כפר חב"ד הדפסה דוא

בע"ה

ליל שבת קדש פרשת כי תבוא, ח"י אלול ע"ז – כפר חב"ד

לבן ואדום – משה ומשיח

רמ"ח אותיות אותיות קל ו-קמה

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

[אחרי הדלקת נרות:]

נגנו "ידיד נפש", שלש תנועות, ניגון הבעש"ט, קול דודי.

שנת ה-1000

היום יום ההילולא של המהר"ל מפראג ויום הולדת הבעש"ט ואדמו"ר הזקן. המהר"ל הסתלק בשנת שס"ט, כמה שנים עברו? [408.] הבעש"ט נולד בשנת נח"ת, כמה שנים עברו? [319.] אדמו"ר הזקן נולד בשנת קה"ת, כמה שנים עברו? [272.] כמה יצא אם נחבר הכל ביחד? 1 פחות מ-1000 – 999 [פתח תקוה.] נכון. המספר הזה הוא המילוי של אל שדי: שם א-ל במילוי (אלף למד) שוה 185, "אני לדודי ודודי לי", קשור לחדש אלול, ושם ש-די במילוי (שין דלת יוד) שוה 814 וביחד עולה 999. כלומר, עכשיו אנחנו נכנסים לשנת ה-1000 של כולם יחד. חז"ל אומרים ש"כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש ניתן למשה מסיני", ודורשי רשומות[ב] אמרו ש"תלמיד ותיק" שוה ישראל בעל שם טוב שוה 1000, והוא סוד אלף האורות שקיבל משה בהר סיני.

"דממה וקול אשמע" – הבעש"ט ואדמו"ר הזקן

המרחק בשנים בין פטירת המהר"ל ללידת הבעש"ט והאדמו"ר הזקן הוא סוד הפסוק "דממה וקול אשמע"[ג], פסוק מאיוב (יש בטוי דומה במלכים, "קול דממה דקה"[ד], אבל הפסוק שדורשים הוא "דממה וקול אשמע"): מפטירת המהר"ל עד לידת הבעש"ט יש דממה שנים, ומפטירת המהר"ל עד לידת אדמו"ר הזקן יש קול שנים. מה משמעות הרמז? שהיחס בין הבעש"ט לאדמו"ר הזקן הוא היחס בין דממה לקול, סוד החשמל. הבעש"ט הוא יחסית "חש", "דממה", ואדמו"ר הזקן הוא "מל", "קול"[ה].

הבעש"ט ואדמו"ר האמצעי – פנים אדומות, המגיד ואדמו"ר הזקן – פנים לבנות

נקרא ברמ"ח אותיות משהו שקשור לאדמו"ר הזקן והבעש"ט:

קל. ר״א [ר' אברהם[ו].] מ״ץ [מורה צדק, פוסק.] דזעמבין סיפר: אדמוה״א [אדמו"ר האמצעי.] ביקש דבר מה מאדמוה"ז (לא זכר מה [לא זכר מה ביקש ממנו.]) וא"ל אדמוה״ז וואס ווערסטו רייט [למה אתה נעשה אדום בפנים, במיוחד כשאתה לומד.], וא"ל וואס ווערסטו בלייך צו חסידות [למה אתה נעשה לבן, מחויר, בעת אמירת חסידות.] ואמר לו אדמוה״ז מילא איך ווער בלייך וויילע דער בעש״ט וואלט ווערן רוייט והה״מ בלייך, אבער דו וואס וערסטו רוייט [מילא אני שאני מחויר, הרי הבעש"ט היה מאדים והמגיד היה מחויר, אבל אתה מדוע אתה מחויר?], מזה נראה שאדמוה"א הי' כבעש״ט [ששניהם היו מאדימים, כלומר שהדם היה מתרכז בפנים. ואדה"ז היה דומה למגיד, ששניהם היו מחוירים, כלומר שהדם היה מסתלק מהפנים.].

נבין את הסיפור יותר טוב אם נקרא את אות קמה.

קמה. אדמוה״א אמ' להרבנית פ״א בבואו מהחתונה

"מעט מים" – לערביים ומלאכים

מענין לענין באותו ענין – על חתונה אחרת למדנו באות קכד[ז]:

פ״א הי' הצ"צ ור"מ [רבי מרדכי.] מטשערנאביל [הבן של ר' נחום מטשרנוביל. אבא שלו היה חבר טוב של אדמו"ר הזקן, אך הבן, ר' מרדכי, הלך בדרך אחרת מאביו וחלק על שיטת חב"ד, ואדמו"ר הזקן הקפיד על כך ששינה מדרכו של אביו.], ור״א מהאמליע [ר' אייזיק מהומיל, גדול המשכילים בין חסידי חב"ד, וחריף ביותר.] על חתונה. ואמר הר״מ יוקח נא מעט מים והשענו תחת העץ [הוא לא אמר את הפסוק המלא "יֻקח נא מעט מים ורחצו רגליכם והשענו תחת העץ", דלג על "ורחצו רגליכם".], כשהאדם נוסע להצדיק אז המעט מים בחי' תורה כידוע [הרבי צריך לומר קצת תורה, ולא כמו שיש בחב"ד שהרבי אומר תורה בשופי.]. א' ר״א הלא אמר זה לערביים [הם היו מלאכים, אבל אברהם חשב שהם ערבים.], ואמר הצ"צ לא - זה אמר למלאכים [יש שתי דעות אם חשב שהם ערבים או מלאכים, ר' אייזיק אמר כדעה שחשב שהם ערבים, והצ"צ, שכנראה רצה גם להמתיק במקצת את העוקץ של ר"א, אמר כדעה שידע שהם מלאכים – עכ"פ לא מדובר על יהודים. לערבים או למלאכים מתאים קצת חסידות, אבל ליהודים-חסידים צריך הרבה חסידות].

הבעש"ט שבכל דור

נחזור לאות קמה. כשאדמו"ר האמצעי חזר מחתונה שהיה בה גם רבי מרדכי מטשרנוביל, הוא אמר לאשתו, הרבנית:

שהי' ריב [באותה חתונה.] בינו ור' מאטעלע [רבי מרדכי מטשרנוביל.] מי הבעש״ט [כל אחד אמר על עצמו שהוא הבעש"ט. כמו שיש "אתפשטותא דמשה בכל דרא ודרא", כך יש את הבעש"ט בכל דור.] וסיים אדמוה״א שהצדק אתו [כלומר איתי, שאני הבעש"ט.].

[כאן צריך לקרוא כמו בגרסא השניה, שהמשפט הבא הוא תוספת של הכותב, בזמן הריי"צ: "ויש להוסיף"] ועד שהריי״ץ א' שכי״ק אדמוה״א באמצע רבנותו בדומה ממש לכי״ק הבעש״ט [הרבי הריי"צ היה מבין בכתבים, והוא העיד על הכתב של אדמו"ר האמצעי באמצע רבנותו – היו כמה תקופות – שהיה דומה ממש לכתב של הבעש"ט. הרי יש לנו כתבים של הבעש"ט.].

התאחדות (יחידה) למעלה מבטול (חיה)

נמשיך באות קל:

מה שפני אדמוה״א נתאדמו בשעת דא״ח (כנ״ל אות קל [שקראנו מקודם.]) פי' הרש״ג – לעצמו – בהקדם הידוע מהבעש״ט שהי' ניצוץ המשיח, ונפ״מ ממשרע״ה למשיח [ההבדל בין משה רבינו למשיח.]. שהנביאים נפלו בשעת נבואתם שגופם אין כלי לזה [שכל גופם הזדעזע[ח].]; אבל משרע״ה עמד במעמדו שהי' כלי לזה. אך כתי' בביאוה״ז [ביאורי הזהר, מאמרי אדמו"ר הזקן על הזהר.] שמשרע״ה אעפ״כ הי' בטל במציאות בשעת הנבואה ואי' במא' א' של הצ"צ שמסיים שם שבזה יובן הביאוה״ז הנ"ל שהוא סתום (שלכאו' מעלה ביטולו במציאות) וכוונתו שם ההפרש שבין חי' ליחידה. ביטול, והוא חידוש שגוף משרע״ה וגם נשמתו הי' בטלים במציאות לפי שהגילוי למע' ממדריגתו לכן פעל בהם הביטול [משה רבינו הוא בחינת חיה, ספירת החכמה שפנימיותה בטול (וכך גם אדמו"ר הזקן).].

אמנם לעתיד יהי' התאחדות באלקות ולמעלה מבחי' ביטול [בבחינת יחידה, שהיא כנגד פנימיות עתיק, שהוא האמונה והתענוג הפשוט שבנפש, וזה בחינת משיח. הבעש"ט היה מתפלל שיזכה להיות בעילוי נשמה ובאותה עת להשיב לשואלו דבר. הרי על משה רבינו כתוב שכשהוא דבר עם ה' לא היה יכול להשיב לשואלו דבר באותו זמן, רק "מן ההר אל העם"[ט] ולא באותו זמן ממש, והבעש"ט בקש שכן יוכל, וזה כבר גילוי של משיח, שביחד עם עלית הנשמה למעלה אפשר לדבר שיחת חולין עם אדם כאן למטה כרגיל.].

לבן – בטול, אדום – שמחה

וכמשל הגוף מקבל חיים מהנפש הרי הגוף מתאחד עם הנפש וגילוי הנפש וניתוסף חיות עי״ז ולא ביטול. וכן יהי' ההתאחדות באלקות. וזה הכוונה שלעתיד האצטמוכא תקבל חיות מהסובב [אצל אדמו"ר הזקן כתוב שהנשמה תיזון מהגוף, כלומר שהנשמה כאן היא הלבן, משה רבינו, והגוף הוא משיח, אדום.]

היחס בין לבן לאדום הוא כיחס שבין בטול לשמחה, פנימיות החכמה ופנימיות הבינה. הוא לא משתמש כאן במושגים הללו אבל זאת הכוונה, שיש בטול לאלקות, בחינת משה רבינו, חכמה, ויש את השמחה בהתאחדות באלקות לגמרי – והשמחה היא פנימיות הבינה. הרי מדובר על דרגה של הבעש"ט ומדמה אותו גם לאדמו"ר האמצעי. אדמו"ר האמצעי הוא בינה, "רחֹבות הנהר", ואדמו"ר הזקן חכמה. אם כן, יש כאן יחס של בטול ושמחה. בבינה יש את האדמומיות ובחכמה יש את הלבן. וכך אמרו חז"ל שהלבן מהאב, חכמה, והאדום מהאם, בינה. והגם שכתוב "פנימיות אבא פנימיות עתיק", רבי הלל מסביר במאמר שאלו שתי מדרגות, שע"י "פנימיות אבא", בטול, מגיעים ל"פנימיות עתיק", אמונה ותענוג פשוט. ידוע שגם "פנימיות אמא פנימיות עתיק", אך גילוי עתיקא באמא דווקא (פנימיות אבא עולה, בבטול, לפנימיות עתיק, ואילו פנימיות אמא ממשיכה לתוכה את הגילוי של פנימיות עתיק).

לפי ההסבר כאן, דווקא הצבע אדום נעלה יותר מהלבן. אמנם אדום הוא גבורה, אבל "אני בינה לי גבורה" – הגבורה, האדום, שבבינה, שמחה. על מי נאמר אדום? [דוד, "אדמוני"[י].] כן, ומה המדה שלו? [שפלות.] יש לו גם שפלות, אבל רבי אייזיק מסביר שהמדה שלו היא שמחה, הוא כתב בתהלים[יא] "עבדו את הוי' בשמחה". בדרך כלל כתוב[יב] שהמשיח הוא נשמת משה בגוף דוד, אבל גם משה בפנים מקבל חיות מדוד, הנשמה ניזונית מהגוף.

קבלת החלטות על פי תחושת בטן

[על כל פנים, רש"ג מסביר כאן שהאצטמוכא, הבטן, המעיים, יקבלו חיות מהסובב –] הכוונה ג"כ עד״ז שהמעיים ירגישו סובב ויתוסף עי״ז חיות בגוף (ואין חיוב לפרש אלא שאז יהי' ההתאחדות באלקות ויקבלו חיות מאלקות) [זה מה שנקרא באנגלית gut feeling, "תחושת בטן". הקאצקער היה סומך על תחושת הבטן שלו, למעליותא. באמת בחב"ד אומרים שהעבודה של קאצק היא "פאר מתן תורה", לפני מתן תורה, אבל באמת יש משהו במשיח שהוא "פאר מתן תורה", מה שהוא בבחינת "אינו מצווה ועושה" כמבואר במ"א. משה רבינו מלמד לקבל החלטות מהשכל שבראש, אבל משיח מלמד לקבל הכרעות מתחושת הבטן. כמה שוה בטן? (61.) שוה אני. (גם אין.)

עבודת הבטול של משה רבינו היא מודעות אלקית, לכן הפנים שלו בצבע לבן, ואילו משיח וחיות – חיות בגימטריא משיח בן דוד – זו מודעות טבעית, צבע אדום.] וזה מדרי' משיח והבעש״ט שהי' נשמת משיח וכן אדמוה״א פניהם נתאדמו בעת דא״ח שנותן ממש חיות מאלק' [אדמומיות מורה על חיות, כמו תחיית המתים. לעומת זאת, החוורת הפנים היא כמו מיתה (כמו המלבין פני חברו על ידי עלבון וכיוצא בזה – עלבון נוטריקון עין לבן, עין לשון צבע). באמת כתוב "אדם כי ימות באהל", ומכך לומדים חז"ל ש"אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית את עצמו עליהן", כאשר הכוונה היא שמגיע לבטול במציאות. לכן הפנים של המגיד ואדמו"ר הזקן החוירו.].

הכתיבה הפלאית של אדמו"ר האמצעי

ולכן כשאדמוה״א כתב דא"ח הדופק אצלו בטוב יותר שהיד הגשמי מקבל ממש חיות מאלקות.

הרי אדמו"ר האמצעי היה גם אומר חסידות וגם כותב חסידות, והצ"צ אמר שלא היה צדיק שהיה כותב כל כך רהוט, מהר וחלק, כמו השווער שלו, אדמו"ר האמצעי, בלי השבעת הקולמוס. למי היתה השבעת הקולמוס? (לש"ך.) כן, למדנו עליו לפני כמה זמן[יג]. החידוש הוא שאדמו"ר האמצעי היה כותב בלי השבעת הקולמוס.

איך יודעים שהיד שלו היתה מקבלת חיות מאלקות? מכל הכתבים של אדמו"ר האמצעי, מאות ואלפי דפים, אין אפילו פעם אחת שהוא מחק מה שכתב. אצל שאר הרביים תמיד יש דברים שמחקו ותקנו. באופן טבעי, כשאתה כותב, ברור שיהיו דברים שתמחק. כשהיה צריך למחוק הרביים עשו פס מעל למה שכתבו. רבי הלל הוא לא מחק כך, אלא השאיר את הדברים והוסיף רק סימן מלמעלה להורות שזה למחוק. על כל פנים, אצל אדמו"ר האמצעי לא מצאנו מחיקה אחת, וזה פלא.

אדמו"ר האמצעי הסתלק מתוך כתיבה. הוא כתב את המלים "באור החיים" והסתלק במלה "החיים", ביום הולדתו ט' כסלו, יום אחד לפני חג הגאולה שלו ב-י' כסלו (הגאולה היתה בשנה שלפני ההסתלקות). כאן אומר שכשאדמו"ר האמצעי כותב הדופק עובד יותר טוב, הרי יש דפקים, יש את דופק היד (שהרגיש עזרא בכתבו שגם המלך השמיני מת) ודופק הלב (שהרגיש משה ובבחינה זו המלך השמיני, הדר, לא מת), והם כנגד "פקד פקדתי"[יד], פקד אותיות דפק. "פקד פקדתי" שוה תשע"ח, הסימן העיקרי של השנה החדשה. "פקד פקדתי" הוא הבטוי שה' אמר למשה רבינו, לא כמו מה שאמר יוסף "פקד יפקד"[טו].

תפלת אדמו"ר הזקן ותפלת אדמו"ר האמצעי

וזה ג״כ הטעם שאדמוה"א לא הי' מתגולל בעת התפלה כאדמוה״ז ולא נרגש עליו כלל ביטול במציאות ממש [ה"ממש" כאן לא ברור. בגרסה השניה אין "ממש", ונראה יותר נכון. בדרך כלל "בטול במציאות" הוא בחכמה ו"בטול במציאות ממש" הוא בכתר. על כל פנים, כמו שאמרנו על רבי מרדכי מטשרנוביל שלא הלך בכיוון של אביו, כך אדמו"ר האמצעי שינה מדרכו של אדמו"ר הזקן 0 אדמו"ר הזקן התפלל בהתלהבות כל כך עד שהיה מתגלגל בשעת התפלה, עד שהיה צריך לרפד את הקירות בחדרו כדי שהוא לא ישבור את כל העצמות. מה שאין כן בנו, אדמו"ר האמצעי, בעת התפלה היה עומד דום בלי לנוע.]. כנ״ל. אמנם אדמוה״ז והה״מ נעשו בלייך בדא״ח והיינו שפעל בהם הביטול רק כמשרע״ה.

התפללו קבלת שבת וערבית.


בע"ה

יום שבת קדש פרשת כי תבוא, ח"י אלול ע"ז – כפר חב"ד

רמ"ח אותיות

אותיות קכט-קלב

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[טז]

[אחרי מוסף:]

א. השלמה לאות קל: שינויי ערכים

שתי מערכות יחסים בדורות הראשונים בחסידות

[הבעש"ט אמר שנשמתו תחזור לעולם 60 שנה אחרי הסתלקותו – בחסידות הכללית אומרים שחזר אצל רבי ישראל מרוז'ין ובחב"ד מקובל שחזר אצל אדמו"ר האמצעי.] 60 שנה אחרי הסתלקות הבעש"ט יוצא באמצע הנשיאות של אדמו"ר האמצעי, וכן באמצע חיי רבי ישראל מרוז'ין. הרי הבעש"ט הסתלק בשנת תק"כ, ו-60 שנה אחר כך זו שנת תק"פ, ואדמו"ר הזקן הסתלק בשנת תקע"ג, כלומר 60 שנה אחרי הסתלקות הבעל שם טוב חל 7 שנים בתוך הנשיאות של אדמו"ר האמצעי. קשור למה שדברנו אתמול שיש קשר בין הבעש"ט לאדמו"ר האמצעי (ולמדנו שבאמצע נשיאותו דווקא נדמה כתב ידו לכתב ידו של הבעל שם טוב).

אתמול דילגנו על אות קכט, כי רצינו לקרוא את אות קל בקשר לבעש"ט ואדמו"ר הזקן. אבל לפני שנקרא את אות קכט נעשה קצת השלמה על הדברים שדברנו אתמול.

קצת נשארנו אתמול בשאלה: רש"ג הסביר שאדמו"ר האמצעי הוא כמו הבעש"ט, כי שניהם היו מאדימים, עם חיות (= משיח בן דוד), ואדמו"ר הזקן כמו המגיד, כי שניהם מחוירים, עם בטול (בחינת משה רבינו). השאלה היא שיש כמה סיפורים שמראים הפוך, שאדמו"ר האמצעי היה יותר בטול, כמו שאדמו"ר האמצעי לא היה מתנועע בתפלה וכו', ואילו אדמו"ר הזקן היה עם יותר התפעלות, חיות דקדושה, עד כדי כך שהיה צריך לרפד את הקירות כדי שלא יפצע בזמן התפלה.

כדי ליישב זאת צריך לומר כך: הרי המדרגות כאן הן שהבעש"ט הוא עתיק, המגיד אריך, אדמו"ר הזקן אבא, אדמו"ר האמצעי אמא. כל היחידה הזו היא עצמה י-ה-ו-ה – אף שאבא ואמא תמיד הם י-ה, אבל יחסית לעתיק ואריך הם ו-ה. לפעמים היחס בין אותיות שם הוי' הוא שהאות י קשורה עם האות ו, אבא ובן, "מה שמו ומה שם בנו", והאות ה עילאה קשורה עם ה תתאה, אם ובת, "כאמה בתה". לפי זה, יש קשר בין אדמו"ר הזקן לבעש"ט, שקרא לו "סבא". ידוע שהיה ויכוח מי הבעש"ט, רבי ברוך ממעז'יבוז', שהיה נכדו של הבעש"ט, או אדמו"ר הזקן: אדמו"ר הזקן אמר שרבי ברוך הוא אמנם הנכד הגשמי של הבעש"ט אבל אני הנכד הרוחני שלו, ואף שבפשטות בנכד גשמי יש יותר מעלה, אבל בענין זה, יחוס לבעל שם טוב, עיקר המעלה הוא בנכד רוחני. כך יש קשר בין המגיד לאדמו"ר האמצעי – באופן הכי פשוט, כי אדמו"ר האמצעי נקרא על שמו, הוא הנשמה שלו (וכן באושפיזין הם באותו יום – לפי סדר האושפיזין החסידיים שמתחיל מהבעל שם טוב השני הוא המגיד אמנם לפי הסדר שמתחיל מאדמו"ר הזקן, האושפיזין החב"דיים, השני הוא אדמו"ר האמצעי).

אבל יש עוד קשר באותיות שם הוי', והוא בסוד "חותם המתהפך", כמו "דחילו ורחימו ורחימו ודחילו". בסדר הזה יש קשר בין י ל-ה תתאה דוקא, "אבא יסד ברתא", ובין ה עילאה ל-ו שבשם, בסוד הפסוק "הוי' בחכמה [י] יסד ארץ [ה תתאה] כונן שמים [ו] בתבונה [ה עילאה]". לפי זה, יש קשר בין הבעש"ט לאדמו"ר האמצעי ובין המגיד לאדמו"ר הזקן. וזה מתאים שהרי החכמה של אריך, המגיד, הוא מוחא סתימאה שהוא "כח המשכיל" ומשם נמשך ההברקות לחכמה הגלויה, אבא, של אדמו"ר הזקן. וכן פנימיות אמא קשורה באופן עצמי יותר עם פנימיות עתיק.

כלומר, הסדר הוא שהבעש"ט-המגיד-אדמו"ר הזקן-אדמו"ר האמצעי הם כנגד י-ה-ו-ה, אבל לפעמים יש קשר בין ה-י ל-ה תתאה ובין ה עילאה ל-ו, ולפעמים הקשר הוא בין ה-י ל-ו ובין ה עילאה ל-ה תתאה:

י

עתיק יומין

הבעש"ט

ה

אריך אנפין

המגיד ממעזריטש

ו

חכמה

אדמו"ר הזקן

ה

בינה

אדמו"ר האמצעי

שרשים עד אין סוף

לפי זה אפשר להסביר את מה ששאלו אתמול ממאמר "הרכבת אנוש": מוסבר שם שמשיח בן יוסף הוא מהבינה, משיח בן דוד מהחכמה, ורעיא מהימנא מהכתר, ולכאורה אתמול אמרנו שדוד הוא אדום-בינה, לא חכמה. בכלל, אפשר לשאול – איך אפשר לומר שצבע האדום יותר גבוה מהלבן, הרי אדום הוא צבע מסוים, עד שסתם צבע הוא אדום, והלבן הוא לא צבע מסוים ונשמע יותר גבוה?! אלא שבאמת בפשטות הלבן יותר נעלה, אבל שרש האדום יותר נעלה מהלבן, סוד כשב (לא כבש), שרש המדות דכתר (האות ש, אתא דאבהן שכנגד חג"ת, הסמוכה ל-כ, כתר) שמעל למוחין (האות ב, ב מוחין חו"ב). אבל שוב, באותו שרש יש גם לבן ועדיין השרש של שרש האדום יותר נעלה מהלבן, וכן הלאה עד אין סוף.

איפה יש הסבר כזה? ר' הלל מסביר[יז] לגבי מח ולב, שהמח גבוה מהלב אבל שרש הלב גבוה מהמח, אלא ששם יש גם מח אך גם שם שרש-שרש הלב גבוה, וכן הלאה עד אין סוף. לכן אפשר להסביר גם כאן, באבא ואמא עילאין, ששרש אמא עילאה נעלה יותר מאבא, אלא שכשעולים למעלה – לכתר, הרי שם יש גם חכמה שבכתר, ואז כשעולים לבינה שבכתר של הכתר הרי שם יש גם חכמה, וכן הלאה עד אין סוף. וי"ל שמשיח בן דוד הוא אדום מצד התכללות אמא עילאה באבא עילאה ואילו משיח בן יוסף הוא לבן מצד התכללות ישראל סבא בתבונה [אך עדיין משה רבינו בכתר, לא בחכמה?] זו הבחינה של משה-משיח, "הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון".

ב. אות קכט: פניני חסידות – על ידי כתיבה

כתיבת דא"ח מתוך הכנעה

קכט. הצ"צ שאל את מהרי"ל [הבן שלו, גאון עצום, שאחרי פטירת אביו נהיה הרבי מקאפוסט, רק שהוא לא שרד הרבה[יח], רק חצי שנה היה רבי והסתלק בימים הנוראים, ובנו ה"מגן אבות" המשיך אותו. יש לו שני ניגונים בספר הניגונים, ניגונים מאד עמוקים ויפים.] שאם כותב מה ששומע בדא"ח [אם כותב לעצמו את המאמרים שהוא – הצמח צדק – אומר.], והשיבו שאינו כותב [כיון] שזוכר בטוב. וא' הצ"צ טוב (פי' חושים טובים, ונתפעל [מכך שזוכר כל כך טוב.]) אך א״ל מ"מ צריך אתה לכתוב מה שתשמע, וזה ההפרש בין אדמו״ר האמצעי ור״א מסטראשעלע [שני החסידים הגדולים של אדמו"ר הזקן הם הבן שלו, אדמו"ר האמצעי, ור' אהרן מסטראשעלע. אחרי פטירת אדמו"ר הזקן ר' אהרן נהיה רבי ואמר חסידות. ראינו[יט] שהיו חסידים שהיו לומדים את המאמרים שלו. יש לו מאמרים עמוקים מאד.]. שהאדה״א כתב מה ששמע ור״א לא כתב וממילא בהדא״ח של אדמו"ר האמצעי יש כל דברי אדמוה"ז, ובאריכות, ובביאור לא חסר אות א' מד' אדמוה"ז (כמ״ש פ״א [כמו שאמר פעם הצמח צדק:] דעם אלטן רבי'נס חסידות קען מען איבערציילן ווי פערל און דעם שווערס חסידות [את החסידות של אדה"ז אפשר למנות כמו פנינים בחסידות של חמי.]) ובדא״ח של ר״א יש רק הנקודה והאריכות דברים כנ״ל לא יש.

יוצא מכאן שהצמח צדק מאד רצה שיכתבו את החסידות ששומעים. הענין הוא שהכתיבה של מה שנאמר באה מתוך הכנעה ושפלות. אם שמעתי שיעור ואני כותב בסוף את הווארט שאני התחברתי אליו, יש בזה קצת ישות, שאני חוזר רק על מה שתפס אותי, אבל חזרה על כל השיעור בלי להחסיר שום דבר – באה מהכנעה. בסופו של דבר, אם חוזרים על התוכן מתוך הכנעה, אפשר לזכות גם לחידושים.

אפשר לומר שיש כאן סדר של חש-מל-מל: כתיבת הדברים כמו שהם, בהכנעה ושפלות, היא "חש"; אחרי שכותבים את הדברים כנראה יש איזה "מל", איזה חיתוך של ברית מילה שבה גילוי העטרה, זיהוי הנקודה בתוך המאמר הקשורה לזהיר טפי שלך; בסוף יש "מל" שני שהוא כבר המתקה, שכעת אתה יכול לדבר מעצמך דברים.

הפיכת תורה שבעל פה לתורה שבכתב

כל הענין כאן – כתיבת דא"ח שאמר הצמח צדק – הוא לקיחת דברים שבע"פ כתיבתם, דבר שקשור למהפכה הראשונה של רבי יהודה הנשיא, כתיבת התורה שבעל פה. מה קורה כשכותבים תורה שבעל פה? היא נהפכת לתורה שבכתב. ממילא, אחרי שהתורה שבעל פה חזרה להיות תורה שבכתב, יכולה לצאת ממנה שוב תורה שבעל פה, וכן הלאה – כך בכל הדורות. כלומר, ההתחלה היא התורה שבעל פה, לכן התורה של האבות היא תורה שבעל פה. גם התורה שבכתב היא בעצם כתיבה של תורה שבעל פה – משה רבינו כתב מה ששמע מפי הקב"ה. לכן יש ענין לכתוב את הדברים, כי הכתיבה מביאה ל"הפרו תורתך" שאנחנו דורשים מלשון הפריה וריבוי התורה.

ג. אות קלא: החסיד שברח

באות הבאה יש סיפור שלא צריך ללמוד ממנו:

קלא. בא"י הי' אברך ששמו לייזר. פעם אחת בעת שמעו חזרת הדא"ח דאדמוה"ז מהמשולח דרמב״ן [רמב"ן ראשי תבות רבי מאיר בעל הנס – קופת הצדקה של טבריה. אחד החסידים מטבריה היה נוסע לחו"ל לאסוף צדקה לעניי העיר, וכשהיה חוזר, היה חוזר מאמר של אדמו"ר הזקן. הסיפור כאן שאחד החסידים בעיר שמע דא"ח מהמשולח:] נתלהב במאוד ויקח מקלו וילך ליפו ומשם נסע בספינה לאדעס ובדרך נשברה רגלו והוצרך להיות בבה״ח באדעס, ומשם נסע כשהוא צולע לליאדי [כנראה ברח מבית החולים...] ואכל ממה שהיו נותנים שם תבשיל לאורחים [היה שם בית תבשיל.], לחם וגריסין. ולא חשב כלל מהנעשה בביתו רק עבד ה' בכל לבו ונפשו. ובא״י חפשוהו ולא מצאוהו, עקבותיו לא נודעו, ובשוב המשולח לא״י לאחר ב' שנה [זה לקח זמן ללכת.] , סיפרו לו המעשה שלייזר נעלם. ובחזרו ללאדי הכירו וא"ל איך מלאך לבך לעזוב שם אשה ובנים ואין להם במה להתפרנס אבל מיאן לעזוב לליאדי [הוא היה עקשן.], ומסרו לאדמוה״ז. וקראו והוכיחו וא"ל שיסע הביתה והוא אמר שלא יסע משם [מתעקש גם נגד הרבי.]. וא"ל אדמוה״ז שיוכל להביאם לכאן, ואמר שגם פה לא יוכל לפרנסם [לא יעזור להביא אותם.], אבל יכול לשלוח להם גט וכן עשה, ואח״כ נשתדך עם ר' יחזקאל מדרויע מגדולי חסידי אדמוה״ז.

כמו שאמרנו, לא צריך ללמוד מהסיפור לחקות אותו חסיד. למה בכל זאת ר' גרונם סיפר אותו לתמימים? כי הוא מבטא מסירות נפש לרבי, "כל היוצא למלחמת בית דוד כותב גט כריתות לאשתו". התמימים, הבחורים, לא יודעים את האחריות של הבעל לאשתו ובניו, התפיסה שלהם את מושג הנישואין נמצאת במצב של תהו, לא "אליבא דנפשיה", לכן אין בעיה שהם ישמעו סיפור כזה.

נקודה נוספת: אותו ר' לייזער אמר שגם בליאדי לא יוכל לפרנסם – כאן בעצם גילה את נקודת הענין. כלומר, הסיבה שברח מהמשפחה היא שהוא לא יכול לפרנס אותם. בעומק, פרנסה היא סימן של התאמה (ככלל אין אנו אוהבים את הביטוי 'התאמה' ביחס לזיווג, מפני שיש בו ניואנס של חיפוש אחר הנאת עצמו, אבל בהקשר הזה – 'התאמה' כמו 'בת גילו', 'בת מזלו' – אפשר להשתמש בו). הרי הפרנסה היא בזכות האשה. אם אתה מסוגל לפרנס את אשתך סימן שאתה קשור אליה, אם אתה לא מסוגל, זאת אומרת שאין התאמה ביניכם (אינכם מאותו שרש-מזל). כשהוא הבין טוב את הענין הוא שלח גט לאשתו. חיזוק לפירוש זה הוא שהוא לא נמנע מלהתחתן שנית, עם בת גילו האמיתית...

ד. אות קלב: אל תהיה יתד!

נקרא עוד אות אחת, כיון שהיא קשורה לפרשת השבוע:

קלב. והי' חייך תלוים לך מנגד [אומרים חז"ל[כ]] זה התולה תפילין [על יתד, שהתפילין הם החיים, ומי שתולה את התפילין שלו על יתד – ובכך מזלזל בתפילין – עליו נאמר[כא], בפרשתנו, "והיו חייך תלֻאים לך מנגד".] כו' ענין התפילין לשעבד הלב והמוח והגם שבבחי' מקיף על הראש [תפילין של ראש הם בבחינת מקיף על הראש.] מ״מ הרי אמרו רז״ל [על הפסוק "וראו כל עמי הארץ כי שם הוי' נקרא עליך ויראו ממך", גם מהפרשה שלנו, אמר רבי אליעזר הגדול[כב]:] אלו תפילין שבראש [ודורשים שהתפילין נמצאים בתוך הראש, "תפלין שבראש" (לא 'על הראש').] שנמשך בבחי' פני' ג״כ וע״י יגיעת מוחו יומשך לו המשכות התפילין גם בפנימיות ואם "תולה תפיליו" התולם ביתד – היתד מתבונן בתפילה? [כאן היתד הוא אתה בעצמך – אם לא תתבונן בתפלה ולא תחדיר את קדושת התפילין לפנימיות, הנחת התפילין שלך היא כמו לתלות על יתד, והאם יתד מתבונן בתפלה?!] – כך אינו מייגע מוחו אז חייך – בחי' חכ' כמו״ש והחכמה ["תחיה בעליה"[כג].] – מנגד, שאינו נמשך בפנימיות.

יש "מבצע תפילין" של הרבי – שמניחים ליהודים תפילין ברחוב. לכאורה מדובר כאן בהשפעה מאד מקיפה, אבל ידוע שאם מניחים תפילין ליהודי שלא הניח מעולם – "קרקפתא דלא מנח תפילין" – או שלא הניח תפילין הרבה זמן, יש לו גילוי היחידה שבנפש, אליו אנחנו בעצמנו לא יכולים להגיע, אלא אם כן נייגע את המח שלנו בהחדרת התפילין בפנימיות עד שיתקיים בנו "וראו כל עמי הארץ כי שם הוי' נקרא עליך ויראו ממך [מגילוי היחידה שלך]" (ועד שיקוים כמו בימי הפורים "ורבים מעמי הארץ מתיהדים כי נפל פחד היהודים עליהם" – אצל היהודים, שעמדו שנה שלמה בתנועה נפשית של מסירות נפש, היה גילוי של היחידה שבנפש, ועל ידו זכו ל"ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם" ויש מה לפחד מהם גם בפועל).

התפללו תפלת מנחה.



[א] נרשם (מהזכרון) על ידי אליעזר שלמה מזרחי. לא מוגה.

[ב] רח"א ביחובסקי.

[ג] איוב ד, טז.

[ד] מ"א יט, יב.

[ה] נתבאר בכ"ד, ובאריכות בשיעור ח"י אלול נ"ח.

[ו] ראה לעיל אות קכח.

[ז] הסיפור מופיע באופן מלא יותר בספר "אלה תולדות פרץ" (כפי שנרשם ע"י ר' פרץ מוצ'קין) עמ' 641:

בנו של הצמח צדק, רבי יוסף יצחק מאוורוטש, נשא לאשה את מרת חנה, בת דודתו – אחות אמו – הרבנית דבורה לאה, אשת הרה"ק רבי יעקב ישראל מטשערקאס, בן הרה"ק רבי מרדכי מצ'רנוביל.

בחתונה השתתפו חסידים רבים משני הצדדים – חסידי חב"ד וצ'רנוביל.

במהלך החתונה אמר הרה"ק רבי מרדכי מצ'רנוביל תורה על הפסוק "יוקח נא מעט מים והשענו תחת העץ", וביאר שכאשר קשורים לצדיק, המכונה "עץ", די גם במעט תורה ("מעט מים").

לשמע התורה נענה ר' אייזיק מהומיל ואמר: "דאס איז א תורה פאר ערביים"... [= זוהי תורה עבור ערביים]. על כך הגיב הצמח צדק (כמובן מפני כבודו של הרה"ק מצ'רנוביל) ואמר: "דאס איז תורה פאר מלאכים" [= זוהי תורה עבור מלאכים].

בעקבות כך, התרבו הקטטות המילוליות בקרב החסידים, בין חסידי צ'רנוביל וחסידי הצמח צדק, והתרה הצמח צדק: "אני אקח את אנשיי ואסע". כששמע זאת רבי מרדכי הכריז: "דער וואס וועט טשעפען א לעטוואק וועל איך אים שעלטן!... [= מי שיציק לחסיד יליטא (כינוי לחסידי חב"ד, שמייסדה אדמו"ר הזקן שבא מליטא) – אקלל אותו!...] ואז נרגעו הרוחות.

[ח] רמב"ם הלכות יסודי התורה פ"ז ה"ו.

[ט] "מן ההר אל העם" היינו המהות של מדרגת משה. והרמז בדילוג אותיות: מ ה ר ל ע = משה; נ ה א ה מ = חלק המילוי של משה – מם שין הא אותיות מאין ("והחכמה מאין תמצא").

[י] ש"א טז, יב.

[יא] ק, ב.

[יב] ראה לב לדעת מאמר "פרק בעבודת ה'" הערה ג.

[יג] רמ"ח אותיות אות קכז (ש"פ משפטים פ"ח).

[יד] שמות ג, טז.

[טו] בראשית נ, כד-כה.

[טז] נרשם (מהזכרון) על ידי אליעזר שלמה מזרחי. לא מוגה.

[יז] ליקוטי ביאורים לקונטרס ההתפעלות אות לב.

[יח] ראה לעיל אות קכא (ש"פ ואתחנן פ"א).

[יט] אות קכה (ש"פ שפטים פ"ה).

[כ] ברכות כד, א.

[כא] דברים כח, סו.

[כב] ברכות ו, א.

[כג] קהלת ז, יב.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com