חיפוש בתוכן האתר

תורה חדשה – רזי עולם - נקודה מעובדת מהתוועדות י"ט כסלו ע"ז הדפסה דוא

בע"ה

תורה חדשה – רזי עולם

הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

תורה חדשה – לעולם כולו

אחד מיעודי הגאולה הוא "תורה חדשה מאתי תצא"[ב] – גילוי חדש לגמרי של התורה (עד שאמרו "תורה שאדם למד בעולם הזה הבל היא לפני תורתו של משיח"[ג]). מטבע הלשון "תורה חדשה מאתי תצא" מבוסס על לשון הנביא ישעיהו "הקשיבו אלי עמי ולאומי אלי האזינו כי תורה מאתי תצא ומשפטי לאור עמים ארגיע"[ד]. הפסוק מבליט כי יעודה של אותה תורה חדשה, תורת הגאולה, הוא להיות אור לעמים כולם[ה], "כי המלך המשיח יורה העמים ללכת בדרכי ה'"[ו], וכך להביא שלום[ז], מרגוע ומנוחה[ח] לעולם כולו – "ומשפטי לאור עמים ארגיע"[ט].

"תורתי בקרבם"

מהי אותה "תורה חדשה" שיכולה לחדור ולהאיר לעולם כולו? הביטוי הדומה ביותר בתנ"ך ל"תורה חדשה", המתאר התחדשות גמורה של הקשר בין ה' ועם ישראל, מופיע גם הוא באחת מנבואות הגאולה[י]: "הנה ימים באים נאם הוי' וכרתי את בית ישראל ואת בית יהודה ברית חדשה. לא כברית אשר כרתי את אבותם ביום החזיקי בידם להוציאם מארץ מצרים אשר המה הפרו את בריתי ואנכי בעלתי בם נאם הוי'. כי זאת הברית אשר אכרת את בית ישראל אחרי הימים ההם נאם הוי' נתתי את תורתי בקרבם ועל לבם אכתבנה והייתי להם לאלהים והמה יהיו לי לעם. ולא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו לאמר דעו את הוי' כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם נאם הוי'...".

מעיקרי האמונה ש"זאת התורה לא תהיה מוחלפת"[יא], וכלשון אדמו"ר הזקן "עוד פעם מתן תורה לא יהיה" ("נאך א מאל מתן תורה וועט ניט זיין"), אך "תורה חדשה" היא גילוי חדש לגמרי[יב] של אותה תורה שקבלנו בסיני. בהר סיני כרת ה' ברית עם עם ישראל ונתן לנו את תורתו, אך התורה היתה עבורנו משהו חיצוני, הנוסף על האישיות ונלמד לאדם מבחוץ, ולכן גם הברית היתה מאולצת-כפויה ונתנת להפרה. אכן, ה"תורה חדשה", הנובעת מ"ברית חדשה" ומקיימת אותה, היא תורה המתאחדת לגמרי עם האדם, חקוקה על לבו[יג] וצומחת מתוכו – "נתתי את תורתי בקרבם ועל לבם אכתבנה" (וממילא "ולא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו... כי כולם ידעו אותי"). אז מתגלה כי "ישראל ואורייתא כולא חד", "למקטנם ועד גדולם", ו"יהודי פשוט קשור לפשיטות העצמות"[יד].

ראית הנשמע (בתורת העולם הזה) ושמיעת הנראה (בתורה החדשה)

במתן תורה נאמר "וכל העם רֹאים את הקולֹת ואת הלפידִם ואת קול השֹפר ואת ההר עשן וירא העם וינֻעו..."[טו]. מהלשון "רֹאים את הקולֹת" משמע ש"רואים את הנשמע, שאי אפשר לראות במקום אחר"[טז]. אכן, רבי עקיבא במכילתא על הפסוק לומד ש"רואין [הנשמע] ושומעין הנראה"[יז]. עומק מתן תורה בסיני הוא "רואים את הנשמע" ועומק התורה החדשה שלעתיד הוא "שומעים את הנראה" (ולשיטת רבי עקיבא מעין זה כבר התגלה במתן תורה בסיני, השרש לכל גילויי התורה עד עולם).

ראית הנשמע פירושה היכולת לצייר לנגד עיני הלומד את הסוגיא הנלמדת-נשמעת בתורה – יכולת שהיא עומק העיון האמתי בתורה (כנודע מגדולי ישראל) המאפשרת ל"אסוקי שמעתא אליבא דהלכתא"[יח]. גדולה ממנה היא שמיעת הנראה[יט] – היכולת להתבונן על מה שהאדם רואה סביבו בעיניו ולהבין-לשמוע את המסר האלקי החבוי בכל המתחולל בעולם בהשגחה פרטית. על סודי הסודות בהנהגת ה' את העולם נאמר "אתה יודע רזי עולם"[כ], והסביר אדמו"ר הזקן[כא] ש"רזי עולם" הם למעלה אף מ"סתרי תורה" ו"טעמי תורה" ולכן בינתים הם מסורים לה' לבדו ("אתה [בלבד] יודע רזי עולם"). ראית ההשגחה האלקית והבנת מסריה היא יסוד היסודות של תורת מורנו הבעל שם טוב והיא תגיע לשלמותה ב"תורה חדשה", כאשר כל יהודי ידע מתוך בלבו את רזי התורה המתגלים במציאות. תורה זו היא בגדר "אמת מארץ תצמח"[כב], תורה של בעלי תשובה[כג] הצומחת ממעלה למטה בדרך של אור חוזר (הרמוזה ב"ואת ההר עשן" – עלית מהעולם-שנה-נפש של המציאות הגשמית עצמה[כד] – הבא מלמטה אל מול הגילוי מלמעלה של "את הקולֹת ואת הלפידִם ואת קול השֹפר"[כה]). דווקא תורה כזו, המפענחת את מציאות העולם הנראה לעין[כו], יכולה להגיע גם לאומות העולם ולפעול לתיקון המציאות כולה – "תורה מאתי תצא ומשפטי לאור עמים ארגיע".



[א] נקודה מעובדת מהתוועדות י"ט כסלו ע"ז. נרשם על ידי איתיאל גלעדי.

[ב] ויקרא רבה יג, ג.

[ג] קהלת רבה יא, ז.

[ד] ישעיה נא, ד (ולהעיר שהפרק פותח "שמעו אלי רֹדפי צדק", לשון בה בחר אדמו"ר הזקן לפתוח את הקדמת התניא).

[ה] ענינה של 'המהפכה הרביעית' בלימוד התורה, כפי שנתבאר מאז כ"ד טבת תשע"ה.

[ו] לשון רד"ק עה"פ (וכן כתב במצודות).

[ז] רד"ק עה"פ: "שיאיר עיניהם בדרכי ה' וישפוט ביניהם ויוכיחם שיהיו בשלום זה עם זה, כמו שאמר 'וכתתו חרבותיהם לאתים וגו'', זהו שאמר 'ארגיע', כלומר אניחם ואשקטם מעל חמתי או ממלחמה". ובמצודות: "בזה אמציא מרגוע והשקט לכל אומה ואומה כי לא תוסיף להלחם זו בזו כמ"ש 'לא ישא גוי אל גוי וגו''".

[ח] לשון רש"י עה"פ: "סופן להיות מרגוע ומנוחה לעמים, אשר אהפוך להם שפה ברורה לעבדני".

[ט] אדמו"ר הזקן – שבהקדמת ספר התניא כותב על דבריו "כי בהן ימצא מרגוע לנפשו" – מדגיש במכתביו (למחותנו רבי לוי יצחק מברדיטשוב ולרבי ברוך ממעזיבוז) אחרי גאולת י"ט כסלו את פעולת הגאולה על העמים דווקא: "כי הפלה ה' והגדיל לעשות בארץ והפליא והגדיל שמו הגדול והקדוש אשר נתגדל ונתקדש ברבים ובפרט בעיני כל השרים וכל העמים אשר בכל מדינות המלך אשר גם בעיניהם יפלא הדבר הפלא ופלא וענו ואמרו על זאת כי אם מאת הוי' היתה זאת היא נפלאת בעינינו", וראה באורך לקו"ש חכ"ה עמ' 186 ואילך.

[י] ירמיה לא, ל-לג.

[יא] ראה רמב"ם הלכות יסודי התורה פ"ט ה"א.

[יב] "כל מה שעתיד תלמיד ותיק לחדש כבר נאמר למשה מסיני" (עפ"י ויקרא רבה כב, א; קהלת רבה א, כט; שם ה, ז; ירושלמי פאה פ"ב ה"ד; וידוע הרמז של דורשי רשומות כי "תלמיד ותיק" היינו רבי ישראל בעל שם טוב). כל חידוש תורה (כולל "חדוש תורה מאתי תצא" המופיע במדרש הנ"ל הערה ב ביחס להיתר אכילת שור הבר שנשחט בסנפירי הלויתן) הוא בגדר גילוי מ"העלם שישנו במציאות" בתורה שקבלנו מסיני ואילו "תורה חדשה מאתי תצא" היא בגדר גילוי מ"העלם שאינו במציאות" באותה התורה.

[יג] ולהעיר שבהמשך הפרק בו נאמר "תורה מאתי תצא" מכונה עם ישראל "עם תורתי בלבם" (שם פסוק ז).

[יד] הוספות לכש"ט (הוצאת קה"ת) אות ג. ראה גם לקו"ד כז, ג ועוד.

[טו] שמות כ, טו.

[טז] רש"י עה"פ (וראה לקו"ש ח"ו עמ' 120 בשוה"ג להערה 8 ובעיקר סעיף יא בשיחה זו – עמ' 127 ואילך – שלדעת רש"י, פשוטו של מקרא, "רואין את הנשמע" ולא "שומעין את הנראה").

[יז] וראה לקו"ש הנ"ל בהערה הקודמת הערות 5-6 והנסמן שם.

[יח] יומא כו, ב.

[יט] ראה לקו"ש שם (באופן אחר) ש"רואין את הנשמע" היינו ראשית העבודה ואילו תכלית ושלמות העבודה היא "שומעין את הנראה".

[כ] נוסח הוידוי.

[כא] ראה רשימות דברים (חיטריק) מדור אדמו"ר הזקן אות סה (מהדורת תשס"ט). הובא ונתבאר בהתוועדות כ"ד טבת תש"ע.

[כב] תהלים פה, יב.

[כג] ראה לקו"ש שם שדרך רבי עקיבא (הלומד "רואין [הנשמע] ושומעין הנראה") היא דרך של בעלי תשובה. רבי עקיבא הוא גם ה"תלמיד ותיק" שמגלה תורה מהעלם שאינו במציאות ודורש "על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות" (חידושים בגדר חידושי תורה מהעלם שישנו במציאות אלא "תורה חדשה" מהעלם שאינו במציאות, מפנימיות הכתר, "תגא דאורייתא", כאשר "כל קוץ וקוץ" רומז ל'כל קץ וקץ', "קץ הימים" ו"קץ הימין", וד"ל), שעל כן תמה משה רבינו "יש לך אדם כזה ואתה נותן תורה על ידי?!" (מנחות כט, ב). ה' ענה לו "שתוק, כך עלה במחשבה לפני", למעלה מטעם ודעת לגמרי (מאותה מדרגה של העלם שאינו במציאות), שאז התגלה בקו של גבורות ודינים (בסופו של רבי עקיבא), אך לעתיד לבוא יתגלה בקו של חסד ורחמים בזכות רבי עקיבא העומדת לנו עד ביאת ינון ועד בכלל (ורמז: הערך הממוצע של רבי עקיבא ומלך המשיח הוא משיח בן דוד).

[כד] ראה תו"א ד"ה "וכל העם" בסופו (עד, ג)

[כה] ארבע המדרגות המנויות בפסוק מכוונות כנגד י-ה-ו-ה (ראה מעין גנים ח"ב פרשת יתרו, בפרט שם הערה יז) – יהו הם הארה מלמעלה למטה באור ישר ואילו ה תתאה, המלכות, עולה כנגדם באור חוזר מלמטה למעלה.

[כו] וראה תו"א שם כי בעוד המדרגות הראשונות שייכות לעם ישראל הרי שעל "העם" – ערב רב, המצטרף לעם ישראל מאומות העולם – נוגעת ההתפעלות רק מגילוי האלקות במציאות הגשמית הנראית לעין.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com