חיפוש בתוכן האתר

"היטב איטיב" - י' כסלו ע"ו – כולל תורת חיים, כפ"ח הדפסה דוא

בע"ה

י' כסלו ע"ו – כולל תורת חיים, כפ"ח

"היטב איטיב"

חלק שני מהתוועדות י' כסלו (אנגלית)

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

יום ה-70 בשנה וה-50 בעליות לתורה

היום הוא היום ה-70 בשנה, מראש השנה. 70 שוה סוד – יום ה-סוד של השנה – אז צריכים לגלות איזה סוד היום. משמחת תורה, בה מתחילים לקרוא את התורה מחדש, היום הוא היום ה-50 (בעליות לתורה) – יש חמשים שערי בינה. נאמר משהו על קריאת התורה של היום – יעקב שולח לעשו שהוא מוכן לגאולה, שהוא סיים את עבודתו, ושואל אם עשו מוכן. התשובה אז היתה שעשו לא מוכן, אבל בדור שלנו הרבי אומר שעשו כבר מוכן. נאמר משהו לפרשה של היום, "ראשון" של וישלח. בכל שבת יש שבע עליות לתורה. עד השבת שהיתה, הפרשה השביעית, היו 49 פרשיות, והיום קוראים את העליה ה-50. יש שבעים פנים לתורה וחמשים שערי בינה – הם נפגשים היום.

ארבעת פירושי "היטב איטיב"

נאמר משהו מיוחד לכבוד הפרשיה-העליה של היום בתורה, הפרשיה ה-50 מתחלת התורה: יעקב פחד מאחיו עשו והתפלל לה', והמשפט הכי חזק שלו הוא "ואתה אמרת היטב איטיב עמך". יש הרבה סודות בביטוי "היטב איטיב"[ב]. המלה "היטב" מופיעה שש פעמים בתורה (ר"ת "היטב איטיב").

רש"י מסביר, על פי דברי המדרש, ש"'היטב' בזכותך 'איטיב' בזכות אבותיך".

בעל ה"העמק דבר" מסביר[ג] ש"ואתה אמרת היטב איטיב עמך" – מה שכל יהודי צריך לומר לה' – היינו שהבטחת לי טוב ושאוכל גם להעביר את הטוב הזה לאחרים. "היטב" לך ו"איטיב" שתוכל להיטיב לאחרים. אפשר להסביר ששני הפירושים הולכים יחד – בזכותך אני מיטיב לך ובזכות אבותיך אני נותן לך כל כך הרבה שתוכל להיטיב לאחרים.

אז בא הפירוש של רבי לוי יצחק מברדיטשוב שאומר משהו מאד יפה ב"קדושת לוי". הוא אומר[ד] שלפעמים יש טוב נסתר – יתכן שמישהו לא הצליח כל השנה אך זה לטובתו. "היטב איטיב" היינו שאגלה את כל הטוב, שלא יהיה באתכסיא אלא "טוב הנראה והנגלה" (בלשון הרבי).

עוד פירוש שלו[ה], שלפעמים ה' עושה טוב למישהו אבל כך גומר את הזכויות שלו – נגמר לו הטוב – ו"היטב איטיב" אומר טוב נצחי, לא שמשלם לך על הזכויות שלך ואז נגמר.

ארבעת הפירושים בסוד הוי'

נקביל את ארבעת הפירושים לארבע אותיות שם הוי' ב"ה:

טוב נצחי, שלעולם לא נפסק, הוא ה-י של שם הוי'.

הגילוי של הטוב הנסתר שייך ל-ה עילאה שבשם.

פירוש רש"י לפי חז"ל – "'היטב' בזכותך 'איטיב' בזכות אבותיך" – שייך ל-ו שבשם, יעקב הוא התפארת ואבותיו הם חסד וגבורה, הכל במורגש שבנפש, ב-ו שבשם.

הפירוש האחרון, שיהיה לך כל כך טוב שתוכל להיטיב לכולם – זהו טוב מלכותי, למלך יש כל כך הרבה שיכול להיטיב לכולם, כנגד ה תתאה שבשם.



[א] נרשם על ידי איתיאל גלעדי. לא מוגה.

[ב] וכמה רמזים: "היטב [הוי'] איטיב [לב, כבוד]" עולה חן. היטב פעמים איטיב = 832 = ארץ ישראל וכו'. היטב איטיב במילוי = 1839 = 3 פעמים תריג (תורה תפלה תשובה כו') = "גל עיני ואביטה נפלאות מתורתך" (רק שם ביט, האותיות המשותפות בשתי המלים במילוי = 851 = חיה פעמים יחידה = בעתה אחישנה). היטב איטיב ברבוע פרטי = מלכות (שבה מתנת החן)!

[ג] וזה לשונו:

ומשמעות היטב איטיב שהטבה שלי תהא מועלת גם לאחר ותהי' הטבה כפולה.

[ד] וזה לשונו:

ואתה אמרת היטב איטיב עמך. פירוש שאטיב עמך שיהא הטיב באתגליא לכל שהוא טובה שלפעמים יש חסדים מכוסים שאין נראה לעין ואדרבה נראה שהיא רעה והטוב מכוסה, מה שאין כן בעשות הבורא ברוך הוא חסד מגולה עם האדם אז הטוב הוא מגולה.

[ה] וזה לשונו:

או יבואר, ואתה אמרת היטב איטיב עמך. מה זה כפל לשון היטב איטיב. כי הנה הבורא משפיע שפע ונותן טובו לעמו ישראל וגם השפע בא על האומות. והחילוק ביניהם, הטובות שנותן לעמו ישראל הכוונה הוא בשביל טובה, והטובה שבא על האומות הוא על דרך (דברים ז, י) ומשלם לשונאיו אל פניו להאבידו. ונמצא הטובה אינה טובה להם אבל בישראל עמו כוונת הטובה הוא בשביל הטובה. וזהו היטב איטיב עמך, כוונת הטובה בשביל הטובה עצמה.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com