חיפוש בתוכן האתר

מענות ותשובות (1) - תחלת חדש אייר ע"ח הדפסה דוא

בע"ה

תחלת חדש אייר ע"ח

מענות ותשובות (1)

תשובות לשאלות במייל

מאת הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

א. אמונה ותורה

[מענה לשאלה על אמונה בה' והתחושה שלה מתוך המציאות:]

האישור להתנהלות החיים על פי תורה לא בא מתוך מציאות העולם עצמו (לעת עתה כאשר עולם לשון העלם והסתר אלקות) אלא מתוך שני דברים:

א. אמונה – אנחנו מאמינים בני מאמינים ונקודת האמונה שלנו מושרשת בעצם מציאותנו, היא המהות הפנימית שלנו. אך גם היא עלולה להתעלם עמוק עמוק בלא-מודע (כפי שרואים ברוב אנשי הדור שלנו) ללא הדבר השני.

ב. לימוד תורה לעומק (בפרט הממד הפנימי של התורה, תורת החסידות), התורה היא שכל אלוקי וכל מי שמעמיק בה כדבעי לשמה (כלומר ללא נגיעה עצמית ושלא על מנת לקנטר, שאז היא הופכת לסם המות) מתפעם מאורה ויפיה וחש שזו האמת, בלשון חז"ל "ניכרים דברי אמת". כל בעל תשובה אמיתי זוכה לחוויה הזו, ואין אישור, מתוך מציאות נפש האדם עצמו, יותר מזה.

יש בכל דור ודור רעיא מהימנא, המשה שבדור, צדיק הרועה ומפרנס את האמונה של כלל ישראל על ידי 'תורה חדשה' שהוא מלמד. "בראשית ברא [לשון גילוי מתוך ההעלם, יציאה לבר] אלהים את" – ר"ת אמונה תורה (בגימטריא תשובה). משה, רעיא מהימנא, מחבר את האמונה לתורה – אמונה משה תורה ר"ת אמת – משה אמת ותורתו אמת.

ב. ציון יום העצמאות

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שלום וברכה.

כל שנה מחדש בה' באייר אני לא לגמרי שלם עם היחס שלי לאותו יום.

כילד חגגתי, כשהייתי נער התעלמתי אבל בהמשך הרגשתי שלא נכון לא להתייחס ליום כיום שמשהו משמעותי קרה בו. בשנים האחרונות הכרעתי לציין את היום כיום שמחה על נס ההצלה ופתיחת שערי הארץ: חולצה לבנה, חצי הלל כמובן בלי דגלים המנונים ושאר מיני גוזמאות למינהן או הזדהות עם המדינה עצמה אך כן חיבור למציאות הציבורית לשמחה על ההצלה הגדולה וכמובן פתיחת שערי ארץ ישראל.

אני מרגיש שהתעלמות גורפת בונה יחס נפשי לא בריא למציאות ולחיבור לציבור  וניראה לי שכך נהגו זקני התלמידים של הרב מהצד הקוקניקי כמו...  בנוסף, מבחינתי אני מרגיש שהחיבור שלי לתורה של הרב היא המשך לבית מדרש של הרב קוק עם התאמה למציאות ולדור שלנו. דווקא בגלל זה חשוב לי להשאיר מקום מכובד בתוכי לבית המדרש בו גדלתי, שהיחס ליום זה משמעותי בו. 

למרות כל האמור חשוב לי לקבל את אישור הרב שהתלמידים מהצד הדת"ל (או על כל פנים מי שנראה לו כך) יציינו כך את היום...

באהבה עצומה

תשובת הרב

הענין קשור למדובר ביצהר לפני פסח בענין יחוד שלוש הדמויות, קחהו משם.

הרבי כותב שבודאי צריכים להודות על הנס של שיבת ציון ושל נצחונות ישראל נגד הקמים עליהם (ובודאי לא להתעלם מזה ולסלק את זה ח"ו מהמודעות). יחד עם זאת, אמירת (חצי) הלל היינו לקבוע מעין תקנה-הלכה ואין זה בסמכותנו. תמיד טוב ללכת עם חולצה לבנה (כפסוק המפורש – "בכל עת יהיו בגדיך לבנים")! חותם אורח חיים: טוב לב משתה תמיד!

[הערת המערכת: בנושא המדובר יש עוד תשובות ומאמרים שפורסמו.]

ג. סיפורי הבעש"ט כעצה לנדודי שינה

שאלה

שלומות,

מזה כמעט חצי שנה אני סובל מנידודי שינה קשים מה שמשפיע בצורה קשה על גופי ונפשי וכמובן על חיי המשפחה פרנסה וכו'.  ניסיתי המון דברים ללא הועיל.  אני מתחנן אל הרב להכוונה רוחנית ולעצה טובה.

תשובת הרב

תקרא סיפורי בעל שם טוב לפני השינה ותחשוב על הסיפור תוך כדי שאתה נרדם. בשורות טובות!

ד. מחשבות טובתו על הזולת

שאלה

לאחרונה הופיעו לי פגמי עור במצח. האם יש לזה קשר לצרעת האמורה בתורה? האם עלי לראות בכך מסר מהשמים? מה עלי לתקן? האם יש משמעות למצח דווקא?

תשובת הרב

ברכה לרפואה שלמה במהרה.

כתוב בתניא שמחשבות לא טובות על הזולת יותר חמורות מלשון הרע (סבת בעיות בעור) – "'ואיש את רעת רעהו אל תחשבו בלבבכם' כתיב, ואם תעלה יהדפנו מלבו כהנדוף עשן וכמו מחשבת ע"ז ממש" (תניא, אגרת הקדש כב). תחזור על פסוק זה ותפנים אותו.

המצח הוא מקום התקשרות הרצון לצדיק, מקום קבלת שליחות מהרבי.

תבשר בשורות טובות.



[א] לתשומת לב – מדובר במענות פרטיים לשאלות מסוימות ולשואלים מסוימים בהקשר מסוים. הדברים לא נאמרו ולא נערכו כתשובה לרבים, והם מתפרסמים כ"לחם חם ביום הלקחו" בשל הענין והלימוד שיכול להיות מהם כהשראה לרבים.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com