חיפוש בתוכן האתר

מענות ותשובות (4) - חדש אייר ע"ח הדפסה דוא

 

בע"ה

חדש אייר ע"ח

מענות ותשובות (4)

תשובות לשאלות במייל

מאת הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

א. מחיצה סמלית ואחדות ישראל

שאלה

בקרוב תתקיים שבת יארצייט לסבי, שהתפלל בבית כנסת שאין בו מחיצה (לא בית כנסת רפורמי, אלא בית כנסת שמתפלליו יהודים-מסורתיים שקיוו לפתות בכך את צעירי הישוב לתפלה, אך הדבר הפך אצלם לעקרוני). לבקשתי שיציבו מחיצה כדי שאשתי ובנותיי תוכלנה להשתתף בתפלה (חשבתי שיתקבל יותר מאמירה שאני לא יכול להתפלל) נעתרו בהצבת מחיצה סמלית לשבת זו – הפרדה בין עזרת נשים לגברים שאינה מסתירה את הנשים (יש לציין שבדרך כלל אין נשים בבית הכנסת, אך בשבת זו תהיינה נשות המשפחה).

האם לקדש מלחמה על הענין או להסתפק במחיצה הסמלית? ואם להסתפק במחיצה הסמלית, האם שגם אשתי ובנותי תגענה לתפלה?

תשובת הרב

אם הנשים מאחורה, בדיעבד המחיצה הסמלית 'עוברת' (גם בשביל אשתך והבנות, יש להסביר להן שמסכימים בדיעבד לכבוד המשפחה ושכולנו צריכים להתחזק ביהדות כל אחד בענינו, ידע איניש בנפשיה...).

האם אתה בקשר עם שליח חב"ד המקומי? אולי יש לו עצה... בכל מקרה לא לקדש מלחמה על הענין (ה' אוהב את כל היהודים. שיהיו בריאים....). 

ב. מהי מצוינות?

שאלה

הרב הדריך אותנו כמה פעמים לשאיפה למצוינות בבית הספר – מהי מצוינות? כיצד ליישם זאת?

תשובת הרב

מצוינות היינו שהמורות ילמדו את הנושאים לעומק (בעיקר בלימודי הקדש). צריך לפתח את חוש החשיבה של כל בת (לפום שיעורא דילה) – שידעו כולם שכאן שמים דגש על לימוד בהבנה לעומק (להגיע לנקודת האמת הפנימית של כל דבר, שאז גם ברור מה הוא אומר לי בעבודת ה' שלי). בת שרוצה להבין נושא (בתורה) לעומק (לא באופן שטחי, להצליח במבחן) היא בת מצוינת (והיא עתידה לבנות בית של שליחות לעם ישראל – רק מהתעצמות עם אור המאיר לעצמו באים לאור המאיר לזולתו).

ג. התגברות על היסוסים בדרך לשליחות

[מענה לבחור שהתלבט האם הוא בשל ומתאים, פנימית וחיצונית, לצאת לשליחות מסוימת.]

עליך להרגיש שאתה שליח של הרבי ושל כל הצדיקים מהבעל שם טוב והלאה ובזכותם ה' יעזור לך לשמור היטב על עצמך, העינים וכו', וגם חז"ל אמרו ששלוחי מצוה אינם ניזוקים.

ודאי מדובר בקפיצה למים ואתה חייב להיות שם נר להאיר לרבים – תרוקן את עצמך מהישות (והפחדים) שלך והשי"ת ימלא אותך בשכל טוב ולב טוב להשפיע טוב על יהודים.

לגבי חיצוניות – קרי לבושים מתאימים למקום השליחות – זה באמת שום דבר (גארנישט), אם צריך להתחפש מתחפשים כו' (א גאנץ יאר פורים), מה אכפת לך?! אם אכפת לך זהו שוב סימן של ישות, תבטל את הישות והכל יזרום בסדר.

בשורות טובות, הצלחה רבה בשליחות, תתפלל לה' שתחזור משליחות לעם ישראל אדם חדש למעליותא.

ד. סגולת השמחה – שבתות וחגים

שאלה

אני חיה בנסיבות חיים לא פשוטות וסובלת מחרדות. לאחרונה אני מרגישה צער – מה הרב ממליץ לי לעשות כדי להרגיש שמחה?

תשובת הרב

"פקודי הוי' ישרים משמחי לב" – לפי חז"ל פסוק זה הולך על "סדר מועד". לכן כדאי ללמוד ולשמור הלכות שבת וחגים, לענג את השבת ולשמוח בחגים.

בפרט, עוד שבוע חל חג השבועות, זמן מתן תורתנו. יש להתבונן ולהרגיש כמה עלינו להיות מאושרים שקבלנו את התורה, שנתגלה לנו הרצון האלוהי, לטוב לנו כל הימים – ה' הטוב תמיד אתנו בתוך התורה הקדושה.

ה. התיחסות להקפדות

שאלה

אני חושש שההקפדות שלי על הזולת מזיקות לו.

תשובת הרב

חשוב טוב (על אחרים) יהיה טוב (לך)!

ו. נחמה על הפלה

שאלה

עברתי הפלה לאחרונה – כמובן, יש צער וגם מחשבות על התכלית של הענין. במה כדאי שאתבונן?

תשובת הרב

חז"ל אמרו בגמרא שגם נפלים יקומו בתחית המתים ואכן יש תכלית ותיקון (גם לנשמת העובר וגם להורים, בפרט האם שמסרה את נפשה על ההריון) בכל הריון גם אם ח"ו הוא לא מחזיק...

ברכה לזרעא חייא וקיימא ושתהיה לכם נחת חסידי מכל הצאצאים כן ירבו!

ז. שמחת השליחות

[מענה לשליח שעדכן כמה הוא שמח בשליחותו.]

באמת צריכים להיות שמחים מאד – שליח = שמח! שהשליחות תהיה בהצלחה רבה ובשמחה רבה ותקרב את הגאולה האמיתית והשלמה על ידי משיח צדקנו, משיח אותיות יִשמח ויְשמח (שליח עם י כוחות הנפש שמשקיע השליח הנאמן בשליחות). ד"ש חם חם לכל היהודים היקרים ששם.



[א] לתשומת לב – מדובר במענות פרטיים לשאלות מסוימות ולשואלים מסוימים בהקשר מסוים. הדברים לא נאמרו ולא נערכו כתשובה לרבים, והם מתפרסמים כ"לחם חם ביום הלקחו" בשל הענין והלימוד שיכול להיות מהם כהשראה לרבים. בדרך כלל השאלה קוצרה או שונתה (ולעתים גם התשובה בפרטים קטנים) כדי למנוע פגיעה בפרטיות השואלים.

 

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com