חיפוש בתוכן האתר

מענות ותשובות (3) - חדש אייר ע"ח הדפסה דוא

בע"ה

חדש אייר ע"ח

מענות ותשובות (3)

תשובות לשאלות במייל

מאת הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

א. מצות בפסח שני

מתי נוהגים לאכול מצות בפסח שני, ביום י"ד או בליל ט"ו (כמו בסדר)?

תשובת הרב: שניהם.

ב. כיבוד הורים בקבלת עול

[מענה לשאלה על כיבוד הורים שבנם מרגיש פגוע מהם.]

יש לכבד את ההורים באתכפיא – התגברות של "מח שליט על הלב". "מח שליט על הלב" היינו קבלת עול מתוך שפלות (ראה שיעור של ל"ג בעומר), פשוט לעשות מה שאומרים לך בלי לשאול שאלות ובלי לחקור חקירות – אָן חכמות. זה לא תלוי ברגש שלך כלל, "מח שליט על הלב" היינו כח בנפש לבטל את הרגש לגמרי מתי שצריך. במקרה הזה התורה פשוט נותנת פקודה לכבד את ההורים הביולוגים שלך (לא משנה אם מרגישים שהם הורים או לא), נקודה. קבלת עול היא התשתית של הקמת בית נאמן בישראל מיוסד על יסודי התורה והחסידות.

ג. ריפוי נכון על פי תורה

שאלה

לפני כמה חודשים התייעצתי עם הרב לגבי לימודי שיאצו הרב כתב שלפי מה שמכיר אין עם זה בעיה (הלכתית/השקפתית). אני רוצה שוב להתייעץ בעניין משמעותי בסוג השיאצו שאותו אני לומדת. השיטה נקראת טאו שיאצו (ולא זן שיאצו שזה הלימוד הנפוץ יותר). חלק משמעותי מלימודי הטאו שיאצו הוא ללמוד לפתח ראיה של המטפל איפה המטופל צריך שאלחץ לו (ראיה פנימית, על ידי ריקון מהאגו, כמו אמא שמרגישה מה התיקון צריך כשהוא בוכה). אני שואלת שוב כי חשבתי שאולי הרב מכיר את השיטה של הזן שיאצו המוכרת. חשוב לי לציין שהשיטה של הטאו שיאצו נחשבת שיטת טיפול אפקטיבית יותר מהזן שיאצו.

שאלה שניה: בנוסף ללימודי השיאצו אני לומדת גם ארומטרפיה שזה ריפוי על ידי שמנים. הטיפול בשמנים עוזר גם במצבים של בעיות פיזיות וגם במצבים של בעיות יותר רגשיות ונפשיות, בהן עיקר השפעת השמן היא על ידי הרחה. אני מאוד מתחברת לעניין של חוש הריח שקשור לנשמה מצד אחד אבל מצד שני אני שואלת את עצמי אם נכון לתת לבן אדם עזרה "חיצונית" בדוגמא של הרחה שתעזור לו לחזור למצב שיותר ברור לו איך לעזור לעצמו או שעדיף ללמד אותו להתבונן במצבו (דבר שלא תמיד ניתן כי לפעמים המצוקה משתלטת על הבן אדם כך שלא מסוגל לצאת מעצמו לבחון את המצב יותר מבחוץ). כלומר, השאלה שלי היא לא על אמיתת ההשפעה אלא על השיטה אם נכון להשתמש בה (מזכיר לי קצת את הבשמים שמריחים במוצ"ש כדי לעודד אותנו שנשארנו בלי נשמה יתרה).

תשובת הרב

אישית, לא הייתי הולך או ממליץ ללכת לאחד משני סוגי הטיפול שאת מתארת (השני קצת יותר טוב מהראשון). יש בהם המון כח המדמה שאינו מבורר.

וכן, לגבי השני, את צודקת שעיקר עבודת האדם צריך להיות על ידי התבוננות המביאה לידי אתכפיא ואתהפכא.

לכל אחד ואחת צריך להיות משפיע/ה שעוזר לו ללכת ולהתקדם בחיים בדרך החסידות, ולפתור את הבעיות שלו ושל אחרים.

במקרה של מחלה פיזית הדורשת טיפול תרופתי, עדיף להתחיל עם תרופות טבעוניות כולל דיאטה נכונה, פעילות גופנית וכו', ורק אם הן לא עוזרות לעבור לתרופות רגילות.

ד. החזקות בשליחות בהוה

שאלה

אני ר"מ בישיבה שענינה לקדם בחורים בתורה וביראת שמים טהורה. לאחרונה אני מרגיש מתוסכל – לא מגיעים הרבה בחורים, יש בחורים שעזבו והשינוי בבחורים הנוכחים אינו גדול מספיק. יש לי צד אפילו לעזוב ולחפש מקום אחר.

האם הבעיה היא בי או שיתכן שיש משהו רוחני שתוקע את המקום? כמה צריך להחזיק את התפקיד בשינים? חשוב לי להדגיש, שיש חבר'ה שכן עושים שינוי, וגם לי אישית הרבה ימים טוב לי, ויש לי חברותות וכו'.

תשובת הרב

אם יש הצעה מעשית לעבור למקום יותר טוב מבחינה רוחנית אפשר לשקול זאת. העיקר, כל עוד שאתה שם, עליך השליחות לחזק את המקום בכמה שיותר לימוד חסידות אליבא דנפשיה של כל אחד ואחד מהתלמידים, להחדיר בהם רוח של חסידות ויראת שמים טהורה.

ברכה להצלחה.

ה. התמקדות בקיים

[מענה לשואל שמשתקם כלכלית ושוקל לפתח עיסוק חדש בהשקעה גדולה.]

אני מסכים עם דעתו של... (המלווה מטעם "חסדי יצחק") שצריך להתמקד ולהתקדם בקיים (דברים טובים מאד שאתה עושה ויש בהם פוטנציאל להצליח בגו"ר) ולא להשקיע לבד (ללא משקיע חיצוני) בעסק שבו הריזיקה גבוהה מאד.

ברכה להצלחה.

ה. לשחרר את השליה

שאלה

בלידה האחרונה נשאר לי אחרי הלידה חלק מהשליה ברחם ואיבדתי דם עד שנדרש טיפול בהרדמה מלאה. אני מסתובבת בתחושה שה' מדבר איתי דרך הענין – אך לא ברור לי מה. אשמח לעצה וברכה מהרב.

תשובת הרב

צריך בנפש לשחרר את השליא כאשר הילד נולד, היינו לשחרר תפיסות קודמות (מלאות דמיונות-דם) ששמשו לשמור על הולד עד שנעשה בשל ללידה, סוד קליפה קדמה לפרי, כמבואר בחסידות ואצלנו בהרחבה.

העיקר – הכל לטובה, וכל ההתבוננות בהנ"ל לא מעלה ולא מורידה באמת אלא לרווחא דמילתא בלבד.

תבשרי תמיד בשורות טובות.



[א] לתשומת לב – מדובר במענות פרטיים לשאלות מסוימות ולשואלים מסוימים בהקשר מסוים. הדברים לא נאמרו ולא נערכו כתשובה לרבים, והם מתפרסמים כ"לחם חם ביום הלקחו" בשל הענין והלימוד שיכול להיות מהם כהשראה לרבים. בדרך כלל השאלה קוצרה או שונתה (ולעתים גם התשובה בפרטים קטנים) כדי למנוע פגיעה בפרטיות השואלים.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com