חיפוש בתוכן האתר

טעם מצוה – תקיעת שופר הדפסה דוא

טעם מצוה – תקיעת שופר

"עלה אלהים בתרועה הוי' בקול שופר"[א]

בפרשת פינחס כתובה מצות שופר בראש השנה: "וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ יוֹם תְּרוּעָה יִהְיֶה לָכֶם"[ב] (ובפרשת אמור "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן זִכְרוֹן תְּרוּעָה מִקְרָא קֹדֶשׁ"[ג], אך הרמב"ם והחינוך הביא את הפסוק בפינחס).

שיטת הרמב"ם – המצוה בשמיעה

ולשון הרמב"ם בספר המצוות[ד]: "שצוונו לשמוע קול שופר", וכיוצא בזה לשונו במניין המצוות בתחילת הלכות שופר, ובהלכות עצמן כתב "מצות עשה שלתורה לשמוע תרועת השופר בראש השנה". ובספר החינוך[ה] "לשמוע קול שופר ביום ראשון של תשרי והוא ראש השנה". אם כן, המצוה היא השמיעה. וכן נוסח הברכה לפי הרמב"ם "ברוך... אשר קדשנו במצוותיו וצונו לשמוע קול שופר", וכן נפסק בטור ושו"ע[ו]. וכ"כ הרא"ש בשם בעל הלכות גדולות (והסכים עמו) "דבשמיעת קול שופר הוא יוצא ולא בתקיעת השופר"[ז].

וכן פסק הרמב"ם לשיטתו "שופר הגזול שתקע בו יצא שאין המצוה אלא בשמיעת הקול אף על פי שלא נגע בו ולא הגביהו השומע ואין בקול דין גזל"[ח]. ומבואר יותר כתב הרמב"ם בתשובה: "המצוה היא השמיעה, לא התקיעה"[ט]. וכן נראה מדברי הרמב"ם שאילו היתה מצוה בתקיעה היה צריך שכל אחד יתקע לעצמו, ולא היה מועיל בזה דין שליחות (כמו שבנטילת לולב לא מועיל שליחות), אבל כיון שהמצוה היא בשמיעה אין צורך לשליחות בתקיעה[י] ואילו בשמיעה באמת לא מועילה שליחות וצריך לשמוע בעצמו[יא] (וראה עוד לקמן בגדר התקיעה לפי הרמב"ם). אמנם במצות שופר ביובל מבואר ברמב"ם שהמצוה היא התקיעה עצמה, וכן כל יחיד חייב לתקוע[יב].

ומטעם זה סובר הרמב"ם (בתשובה) שהתוקע ולא שמע את התקיעה (כגון שאטם אזניו) לא יצא, וכיוצא בזה כתב הרא"ש שהתוקע לתוך הבור ולא שמע את קול השופר לא יצא מטעם זה.

וכן פסק השו"ע[יג] שחרש המדבר ואינו שומע אינו בר חיובא בשופר (אע"פ שבכל מקום חרש כזה מוגדר כפקח לכל דבר), ואינו מוציא אחרים ידי חובתם, ומקור הדין מסברא כיון שהמצוה בשמיעה.

ועוד, הרמב"ם פסק שבתקיעת שופר צריך כוונה לצאת[יד], ואילו באכילת מצה פסק שאם אכל בלא כוונה יצא, וביאר המגיד משנה "ואולי שהוא סובר שכיון שאין אדם עושה מעשה בתקיעת שופר אלא השמיעה ואפילו התוקע עיקרו השמיעה לפיכך צריך כונה", וכיו"ב כתב רבי אברהם בן הרמב"ם.

ומניין שהמצוה היא בשמיעה? מדברי הרמב"ם נראה שהדבר נלמד מכך שהשופר בא לזכרון – "זכרון תרועה", וכמ"ש בגמרא "כדי שיעלה זכרוניכם לפני לטובה, ובמה בשופר"[טו], "שופר... דלזכרון הוא"[טז] – לעומת השופר של יובל שבא להכרזה. דהיינו שהזכרון תלוי דוקא בשמיעה, וביאר דבריו המהר"ם אלשקר[יז]: "וידוע הוא כי תקיעת ראש השנה היא לזכרון ולתפלה וכדי שישמע אותה האדם ויכניע את יצרו ויזדעזעו איבריו ויתעורר לשוב בתשובה עד דאיכא מאן דמפרש דזה הוא כדי לערבב את השטן דקי"ל הוא שטן הוא יצר הרע. והיצר מת בשמעו קול שופר כענין שנאמר 'אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו' ואז יכנע לבבם הערל ואל יתגבר יצרם עליהם ויעשו תשובה בלבב שלם", כלומר, הזכרון פירושו תפילה והתעוררות לתשובה.

ועוד בפשטות, המקור הוא מלשון הפסוקים, כפי שכתב רבינו יהונתן שלא כתוב "ותקעתם" אלא "יום תרועה" ו"זכרון תרועה" – "לפיכך כיון ששמע התקיעה מחברו יום תרועה איכא, וזכרון תרועה איכא"[יח], וכן כתב הרדב"ז (בהסבר דברי הרמב"ם) שזהו ההבדל בין ראש השנה ליובל שבו נאמר "והעברת שופר תרועה" (דהיינו פעולת התקיעה, וכן מוזכר בפירוש החפץ, השופר, משא"כ בראש השנה)[יט]. וראה עוד לקמן בריטב"א. והלבוש כתב "דלאו בתקיעה תליא מילתא אלא בשמיעה, דילפינן בגמרא מקרא שכל ישראל יוצאין בתקיעה אחת וזה אי אפשר אלא בשמיעה", וזה קרוב לדברי רבינו יהונתן והרדב"ז[כ].

שיטת היראים – המצוה בתקיעה

אולם בספר יראים ובסמ"ג מבואר שהמצוה היא התקיעה[כא], וכן נראה מדברי הרס"ג[כב]. וכן נוסח הברכה לשיטת היראים והסמ"ג "על תקיעת שופר", וכן דעת רבינו תם[כג]. כאמור, להלכה נפסק בטור ושו"ע לברך "לשמוע קול שופר", ודעת הפרי חדש שהוא לעיכובא אבל שאר אחרונים פסקו שבדיעבד אם ברך "על תקיעת שופר" יצא ידי חובה[כד].

וביאר הרא"ם (בפירושו לסמ"ג) בשיטה זו, כיון שיש גזרה שוה מיובל ושם נאמר "תעבירו שופר"[כה] שפירושו לתקוע (ואילו הרמב"ם סובר שגזרה שוה "אינו כקרא ממש אלא דרך רמז בעלמא"). ומהר"ם אלשקר כתב בסגנון אחר, שנחלקו במשמעות הפסוק "יום תרועה", "דהרמב"ם ז"ל מפרש בו יום שמיעת התרועה והסמ"ג מפרש יום תקיעת התרועה". ועוד יש לומר שהדבר נלמד מהפסוק "תקעו בחדש שופר"[כו], ציווי על תקיעה (כדלקמן בדברי האבני נזר).

ואפשר שלשיטה זו התוקע ולא שמע את התקיעה יצא[כז]. אך אפשר שכולם מודים שצריך גם לשמוע, אלא שלשיטה זו עיקר המצוה הוא התקיעה אך צריך להשמיע לאזניו, כמו במצוות אחרות של אמירה, כקריאת שמע וכיו"ב, שצריך להשמיע לאזנו (לפחות לכתחילה), וכ"כ מהר"ם אלשקר.

ועוד נראה לכאורה שהתוקע הוא שלוחו של השומע להוציאו ידי חובה במצות התקיעה, מדין "שלוחו של אדם כמותו", וכן תפסו כמה אחרונים[כח] (אך יתכן לפרש שדין "שומע כעונה" עושה את השומע כאילו תקע בעצמו גם בלי שליחות[כט], אלא שזה לא נכון לדעת הפוסקים ששומע כעונה עצמו הוא מדין שליחות[ל]). ולפי זה יוצא שהשומע קול שופר מאחר יוצא במצות התקיעה מדין שליחות ובחובת השמיעה בזה ששומע (וכדברי המנחת חינוך דלקמן[לא]).

אך בדברי רבינו יהונתן מבואר שמה שאחד תוקע לכולם נלמד מהפסוק, כנ"ל שלא נאמר "ותקעתם"[לב], ולפי"ז יתכן שאין זה מדין שליחות.

והנה יש שכתבו שלפי שיטה זו, התוקע צריך לכוון להוציא את השומעים גם בתקיעה וגם בשמיעה[לג], ועוד כתבו שמי שיודע לתקוע יתקע בעצמו שהרי "מצוה בו יותר מבשלוחו"[לד]. אבל באמת לא שמענו שחוששים לזה (ומנהגן של ישראל תורה הוא), אדרבה נראה שיותר טוב שאחד תוקע לאחרים, דהיינו שבגדר המצוה יש הדגשה על 'כנופיא' וציבור שהאחד מוציא את כולם (כדברי רבינו יהונתן והלבוש לעיל), ולא שייך בזה "מצוה בו יותר מבשלוחו" כמו שלא שייך לומר כך על שליח ציבור בתפילה, אדרבה כל העניין הוא שיהיה שליח ו"מצוה בשלוחו". וממילא מסתבר שאין כאן צורך לדין שליחות רגיל אלא התורה אמרה שאחד תוקע לכולם.

ומסתבר שלשיטה זו חרש המדבר ואינו שומע נקרא מחויב בדבר ויכול גם להוציא אחרים (שלא כפסק השו"ע). ודעה כזו מובאת במאירי וכן דעת רבינו יהונתן[לה], דהיינו שהמשנה "חרש שוטה וקטן אין מוציאין את הרבים ידי חובתן"[לו] היא דוקא בחרש שאינו שומע ואינו מדבר (שהוא כשוטה) שהרי "חרש שדברו חכמים בכל מקום אינו שומע ואינו מדבר"[לז]. וכן האריך הצמח צדק בחידושיו למשנה לפקפק על דין השו"ע, וטען שבתורה לא כתובה שמיעה בשופר[לח], וכן בערוה"ש רוצה לחלוק על השו"ע כדלקמן. אך למעשה הדבר תמוה שנצריך את החרש לתקוע בלי שישמע, וגם היאך ילמד, והרי אין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו. ולכן ניתן לומר כעין פשרה, שמדאוריתא (עיקר) המצוה בתקיעה אבל באו חכמים ופירשו ש(עיקר) המצוה בשמיעה ופטרו מי שאינו שומע מהמצוה (והרי יש כח לחכמים לבטל מצוה בשב ואל תעשה).

המנחת חינוך – שני חלקים במצוה

ובאחרונים יש שכתבו שהמצוה היא בשניהם, התקיעה והשמיעה. כן כתב המנחת חינוך[לט] "דשניהם הן השמיעה והן התקיעה הוא המצוה ואחד בלא חבירו לא מהני", ומוכיח שהתקיעה מצוה מהדין שאם התוקע אינו בר חיובא אינו מוציא בתקיעתו את המחויב בדבר (כמפורש במשנה לגבי חרש שוטה וקטן). ומוכיח שהשמיעה מצוה מהדין שהתוקע לתוך הבור וכדו' לא יצא ידי חובתו כי לא שמע את תקיעת עצמו (וכן מביא בהמשך את פסק השו"ע שחרש המדבר ואינו שומע פטור מטעם זה שבשמיעה תליא מילתא). אלא המצוה מורכבת מתקיעה ושמיעה יחד (אלא שבשמיעה לא מועילה שליחות ובתקיעה מועילה שליחות) עכ"ד.

אך בפשטות זה אינו מתאים לדברי הרמב"ם הנ"ל שהמצוה רק בשמיעה (וכן לדעת החינוך, ותימה על המנ"ח שלא הרגיש בזה. ועוד שהוא מציין לדברי היום תרועה, ושם מסיק לבסוף כרמב"ם). וכן לא מתאים לשיטת היראים. דהיינו שבדברי הראשונים נראה שיש הכרעה לאחד הצדדים, תקיעה או שמיעה, ולפחות שאחד מהן העיקר, ולא שישנם שני חלקים שוים ושקולים במצוה[מ].

[והנה בערוך השלחן חולק על פסק השו"ע בחרש המדבר ואינו שומע, ולדעתו חייב בשופר, כי "ודאי גם התקיעה עיקר המצוה", ומבאר שמה שכתב הרמב"ם וש"פ שהעיקר הוא השמיעה בא רק לומר שלא חייב כל אחד לתקוע[מא]. אמנם פירושו ברמב"ם אינו נראה כלל, ומכל מקום יוצא שלדעתו המצוה יכולה להתקיים הן בתקיעה לבד (בחרש) והן בשמיעה לבד (שלא כמנ"ח שהדגיש "ואחד בלא חבירו לא מהני"), וכיו"ב נמצא כבר בקרית ספר[מב]. ומ"מ מודה ערוה"ש שאדם רגיל שתקע ולא שמע לא יצא (כמ"ש בסי' תקפה ס"ה). וצריך עיון בשיטה זו ואכמ"ל.]

אדה"ז – העיקר בשמיעה

והנה לשון הזהב של אדמו"ר הזקן "ולמה אין מברכין לתקוע בשופר לפי שהתקיעה אינה עיקר המצוה אלא שמיעת קול שופר הוא עיקר המצוה". לשון זה נמצא כבר בכמה ראשונים, המנהיג, המגיד משנה (שהובא לעיל "עיקרו השמיעה"), תרומת הדשן[מג] והרדב"ז. וכ"כ בספר יום תרועה "דמצות ראש השנה היא התקיעה והשמיעה שניהם יחד, ועיקר המצוה היא השמיעה" (והמנ"ח עצמו מציין לספר זה).

אמנם היום תרועה מסיק שדעת הרמב"ם אינה כן, מכח דבריו המפורשים בתשובה שהמצוה בשמיעה ולא בתקיעה. אלא שאם כן צריך לבאר (לדעת הרמב"ם) מדוע מי שאינו מחויב אינו מוציא אחרים השומעים את תקיעתו (כמו סוכה שעשאוה גויים וכו' שכשרה)[מד], וכן מדוע צריך שהתוקע יכוון להוציא את השומע ידי חובה[מה]. וצריך לומר שתקיעה שאינה נעשית ע"י בר חיובא אינה נקראת תקיעה של מצוה כלל[מו]. וכן כוונת התוקע להוציא נצרכת כדי לקשר את התקיעה לשומע שתהיה תקיעה של מצוה עבורו[מז].

אך מדברי אדה"ז נראה שהוא מתכוון לומר כך גם בדעת הרמב"ם – שעיקר המצוה היא השמיעה בלבד ומכל מקום גם התקיעה היא חלק מהמצוה[מח]. דהיינו שהתוקע אינו עושה רק הכנה בחפצא של המצוה כמו עשיית הסוכה, אלא נקרא שותף בקיום המצוה ממש, המורכבת מתקיעה ושמיעה. ובזה מתבאר היטב מדוע צריך תקיעה של בר חיובא וכוונה להוציא. והדבר מוכח מדברי הרמב"ם עצמו בהלכות ברכות[מט], שמבאר את השינויים בנוסח הברכות (לשמוע או על שמיעת) וכותב "היתה חובה ונתכוון להוציא עצמו מידי חובה ולהוציא אחרים מברך לעשות, לפיכך הוא מברך לשמוע קול שופר" – דהיינו שהתוקע בגדר 'מוציא אחרים', ולא אומרים שהוא רק מכין עבורם והם יוצאים בעצמם בשמיעה (ולא נראה שכוונת הרמב"ם באמרו "מוציא אחרים" שמוציא אותם רק בברכה).

והאבני נזר ביאר שכיון שנאמר "תקעו בחודש שופר" – וכן לשון הגמרא "למה תוקעין... רחמנא אמר תקעו"[נ] – לכן "אף דהתכלית הוא השמיעה [כדברי הרמב"ם] מכל מקום בעינן שיפעול זאת במעשה והיינו שיתקע כדי שישמע או שיתקע שלוחו"[נא]. וכיו"ב מובא בשם הגר"ח מבריסק: קיום המצוה הוא השמיעה ומעשה המצוה הוא התקיעה.

סיכום

נמצא שיש חמש אפשרויות בהגדרת המצוה: המצוה רק בשמיעה, כפשט הרמב"ם (והתקיעה היא כהכשר מצוה). עיקר המצוה בשמיעה, כדברי אדה"ז (וכן עיקר להלכה). המצוה רק בתקיעה, כפשט היראים וסיעתו (אם נאמר שהתוקע שלא שמע יצא). עיקר המצוה בתקיעה אך צריך גם לשמוע (כן נראה יותר בדעת היראים). המצוה בתקיעה ובשמיעה יחד, ואחד בלא חבירו אינו כלום, כדברי המנ"ח (את ערוה"ש לא מנינו כאן שדבריו צ"ע).

והרוגאטשובר כתב[נב] לחלק בין תקיעת שופר במקדש לתקיעה בגבולין, "דביובל ותקיעת שופר במקדש הוה התקיעה מצוה ובגבולין הוה רק השמיעה מצוה והוה רק בגדר מכשיר".

טעמי השיטות בפנימיות

חמשה ספקות

ראינו שיש ספק גדול בעצם המצוה, ובלשון הפסוקים הדבר סתום: נאמר רק "יום תרועה", לא כתוב שמצוה לתקוע, כמו שמדייקים האוחזים בשיטת הרמב"ם, אבל גם לא כתוב שמצוה לשמוע, כמו שמדייקים האוחזים בשיטת היראים. וכך נוצרו חמש האפשרויות, חמשה ספקות. ובכלל, כל עניינו של ראש השנה ומצות שופר בו נסתרים מאד בתורה[נג].

והנה מצות שופר בראש השנה קשורה לראש העליון של הכתר, "רישא דלא ידע ולא אתידע". ומבואר בקבלה שברדל"א ישנם חמשה ספקות עצמיים (שאינם מוכרעים) בעצם גדר מהותו, כמו חמשת הספקות אצלנו בגדר תקיעת שופר. ברדל"א נמצא "חביון עוז העצמות", והגילוי שלו בנפש הוא בלשון החסידות גילוי "השלמות העצמית", וכמו שיבואר לקמן.

ראש השנה הוא יום הבריאה ("זה היום תחילת מעשיך"), "בראשית ברא", בראשית אותיות ב-א תשרי. ביום זה הכל חוזר לנקודת הראשית הראשונה לגמרי, שאינה נודעת כלל, רדל"א, ומשם הכל מתחדש – "תקעו בחדש שופר", התחדשות על ידי השופר. ועוד רמז: רחמנא אמר תקעו = בראשית ברא = כתר מלכות (המלכת המלך בראש השנה כדלקמן). הראש-הראשית של ראש השנה גוררת אחריה את כל השנה, "בתר רישא גופא אזיל".

רדל"א הוא כח האמונה בנפש, ושייך במיוחד לראש השנה, אמונה פשוטה לפני שמגיעים לידיעה, כדברי הרבי הרש"ב "כל השנה אני צריך לדעת את הקב"ה ואילו בראש השנה אני צריך להאמין בו". זהו סוד "פשוטה לפניה ופשוטה לאחריה", אמונה פשוטה. התרועה, שבין התקיעות הפשוטות, היא בסוד הדעת – "אשרי העם יודעי תרועה" – דהיינו שסדר התקיעות הוא אמונה-דעת-אמונה. שרש הדעת הוא ברדל"א, והאמונה מולידה את הדעת, בסוד "דלא ידע ולא אתידע" ההופך לשם הקדוש אלד. אך גם לאחר הולדת הדעת צריך לחזור ו'להקיף' את הידיעה באמונה פשוטה.

המלכת הקב"ה בתקיעה

ולעצם המחלוקת: בדרך הפשט, ידוע מה שכתב הרס"ג שטעם תקיעת שופר בראש השנה הוא המלכת-הכתרת הקב"ה, "וכן עושין המלכים בתחלת מלכותם שתוקעין לפניהם בחצוצרות ובקרנות להודיע ולהשמיע בכל מקום התחלת מלכותם. וכן אנו ממליכין עלינו את הבורא ליום זה. וכך אמר דוד 'בחצוצרות וקול שופר הריעו לפני המלך ה''"[נד]. וברור שבהמלכת המלך התוקע עושה מצוה (לפחות) כמו השומע, "הריעו לפני המלך", שניהם משתתפים בהמלכת המלך. והרמז: תוקע שומע = מלכות מלכות. לפי זה מובנת גם דעת רס"ג עצמו שהמצוה היא התקיעה דוקא, או שעיקר המצוה בתקיעה, "רחמנא אמר תקעו" (שעולה כתר מלכות כנ"ל). ועוד רמז: כל הפסוק "ובחדש השביעי באחד לחדש מקרא קדש יהיה לכם כל מלאכת עבדה לא תעשו יום תרועה יהיה לכם" = 4225 = 65, אדני, ברבוע. אדני הוא שם המלכת המלך!

ועוד, עיקר עבודת ראש השנה היא המלכת המלך על-ידי העם, "ויתנו לך כתר מלוכה" – עם-ציבור דוקא ולא יחידים, "אין מלך בלא עם", ודוקא "ברוב עם הדרת מלך", "ויהי בישרון מלך בהתאסף ראשי עם". "אתם נצבים היום [דא ראש השנה] כלכם לפני ה' אלהיכם... כל איש ישראל", "ויעשו כולם אגודה אחת". לכן מובן שגם אם התקיעה היא (עיקר) המצוה, היינו שאחד תוקע (לכתחילה) עבור כולם, "כל ישראל יוצאים בתקיעה אחת" – כדי שהמצוה הרמה והנשגבה הזו תתקיים כמצות הציבור.

לזה שייך גם עניין הערבות, "כל ישראל ערבים זה בזה", ולכן צריך שאחד יוציא את כולם (גם את היודעים לתקוע) כדי לבטא את הערבות. עיקר עבודת ההכנה בערב ראש השנה היא לחוש את הערבות, ובתקיעת שופר בראש השנה הערבות יוצאת מהכח אל הפועל. הערבות קשורה למלכות, כי כולם בטלים למלך (כמבואר בספר דרך מצוותיך בטעם מינוי מלך), וממילא מתקשרים גם זה בזה, והוא "כמלך בגדוד" כמו רבי בתוך קהל חסידים, והרמז במלה ערביםרבי בתוך עם.

מכאן רמז גם לעבודת התשובה של ראש השנה (הקשורה כמובן לשופר), שצריך להיות תשובת הציבור, וכל אחד צריך לכוון בתשובה שלו שתתכלל בתשובת הכלל (שעיקרה במצות הציבור הראשונה להעמיד מלך ישראל היושב על כסא ה'[נה], וכמבואר בכוונות תפילת ראש השנה בסה"ק יסוד ושרש העבודה).

ועוד בפנימיות: ידוע שתקיעת שופר רומזת לבריאת האדם (בראש השנה) שהיתה בדרך של "ויפח באפיו" – "מאן דנפח מתוכיה נפח", דהיינו נפיחת הפה העליון כביכול את הנשמה בתוך גוף האדם. בזה יש דגש כמובן על פעולת התוקע, פעולה שיש בה מאמץ, כמבואר שיש סוד גדול בכך שפני התוקע מאדימים[נו], והוא להוציא מהעלם לגילוי את "השלמות העצמית" כנ"ל.

השמיעה מעוררת

אמנם הרמב"ם כתב "אף על פי שתקיעת שופר בראש השנה גזירת הכתוב רמז יש בו כלומר עורו ישינים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה וזכרו בוראכם"[נז], וטעם זה מתאים לשיטתו שהמצוה היא בשמיעה דוקא. וכן החינוך כתב בשרשי המצוה לעורר את האדם ליום הדין, "וקול השופר מעורר הרבה לב כל שומעיו". וכמו שמובא לעיל שזו כוונת הרמב"ם לקשר את עניין הזכרון לשמיעה דוקא (כמו שביאר מהר"ם אלשקר).

וכיו"ב כתב הריטב"א[נח] "דהכא שמיעת השופר היא עיקר המצוה וכונת התורה כדי שיעור אדם לחזור בתשובה וגם שיכוון לרצות למדת הדין ביום הזה" (ומה שצריך גם כוונת משמיע, היינו שגם התוקע צריך לכוון לעורר את השומעים כנ"ל, ובזה מובן מדוע חש"ו אינו כשר לתקוע).

ובספר המנהיג כתב "שהשמיעה עיקר ולא התקיעה, שאין הבנת הלב תלוי בה", וגם בזה הדגש הוא על התשובה, "ולבבו יבין ושב".

ובדעת היראים וסיעתו יש לומר שיש ויש לתקיעה עצמה קשר לתשובה, כפי שהתבאר שהמאמץ של התוקע מגלה את השלמות העצמית, והרי השלמות העצמית מתעלמת בעקבות פגם הברית (כמבואר בחסידות), וממילא המאמץ של התקיעה לחדש את הגילוי הזה הוא עצמו התעוררות תשובה עליונה ועמוקה ביותר.

תקיעה ושמיעה – זכר ונקבה

בפנימיות: היחס בין תקיעה לשמיעה הוא זכר ונקבה. לשון תוקע שייך בזכר הפועל בכח (וכן בלשון חז"ל תוקע הוא כינוי לזיווג[נט]), ולשון שמיעה שייך בנקבה המקבלת את הפעולה. כבר הוזכר ששורש השופר ברדל"א, וקשור לחמשה ספקות ברדל"א. והנה הספקות הללו הם ב'הרכבה' של חלקי מ"ה וב"ן, שרש הזכר והנקבה. ועוד, התבאר שהתרועה נמשכת מהדעת דרדל"א, דעת הוא לשון זיווג ("והאדם ידע את חוה אשתו", זיווג שהיה בראש השנה), ועל דעת דרדל"א נאמר "דרך גבר בעלמה" (מהדברים ש"לא ידעתים").

והנה עיקר הכוונה בראש השנה הוא בנין המלכות[ס], ובזה מובן דעת הרמב"ם שהמצוה בשמיעה דוקא, או שעיקר המצוה בשמיעה – תיקון המלכות-הנוקבא. ומכל מקום לכו"ע צריך להיות גם בחינת הזכר, כנ"ל שכולם מודים שיש דין בתקיעה כמעשה המצוה. וכן מבואר בכוונות עד כמה חשוב מעשה התוקע, וצריך שיאדימו פניו.

ליתר דיוק, הרי "המעשה הוא העיקר"[סא], והמלכות היא המעשה בכל מקום. אלא שיש שני צדדים מהו המעשה כאן: 'מעשה המצוה' (כהגדרת האחרונים) היא התקיעה, ואילו השמיעה היא 'קיום המצוה' שנעשה יחסית בדרך ממילא, שהרי השומע שומע מאליו (אלא שצריך כוונה לצאת). אולם מצד שני השמיעה היא העיקר, דהיינו שהיא עיקר המעשה בפועל. והנה "גדול המעשה [המכריח] יותר מן העושה"[סב] – וכן כאן יש בחינה שגדול התוקע, המכריח את השומע לשמוע, יותר מן העושה-השומע (כמו שגדול הזכר, הכובש, יותר מהנקבה הנכבשת).

הרמב"ם כתב שתקיעת יובל היא להכרזה ולכן המצוה בתקיעה, ותקיעת ראש השנה היא לזכרון ולכן המצוה בשמיעה. ההכרזה קשורה לפעולת הזכר המשפיע (כרז אותיות זכר[סג]) – בחינת התוקע. והזכרון תלוי בקליטה, בחינת הנקבה המקבלת – בחינת השומע. התוקע-המכריז שייך לחכמה, אבא, והשמיעה-הקליטה שייכת לבינה, אמא (וליתר דיוק, כמבואר בדא"ח: כח התפיסה הוא באמא עילאה, וכח הקליטה הוא בתבונה, "ואיש תבונה ידלנה"). זהו היחס בין ראיה לשמיעה, חכמה ובינה: בחכמה "רואים את הקולות" (ויש לומר שזו ראיית אדמומית פני התוקע) ובשמיעה זוכרים את הנשמע (דהיינו שחווית החכמה-ראיה היא בעצם למעלה מן הזמן, ואילו בינה-שמיעה נקלטת היטב בלב, בשמיעה פנימית, דערהער, לאורך זמן).

וכן ידוע שמלכויות זכרונות ושופרות הם כנגד שלשת האבות: מלכויות כנגד אברהם, שהמליכו אותו (ב"עמק המלך"), זכרונות כנגד יצחק, "זוכר הברית", ושופרות כנגד יעקב, "שופריה דיעקב" – שהם כנגד ראובן (ראיה), שמעון (שמיעה), ולוי (טעם ודעת, זיווג). אם כן, שמיעה היא כנגד זכרונות כנ"ל שזכרון שייך לשמיעה. ועוד, זכרון העקידה בברכת זכרונות, הוא שאברהם עושה מעשה, בחינת התוקע בשופר (של איל, זכר לאילו של יצחק), ויצחק הוא השומע-מקבל במסירות נפש את המעשה הזה[סד].

זכר ונקבה בשופר

גם בשופר עצמו יש חלוקה מובהקת של זכר ונקבה: "שאין נקרא שופר אלא קרנים החלולים שיש להם זכרות בפנים ונקלף גידן מן הזכרות כגון של כבשים ואילים ועזים כי שופר הוא מלשון שפופרת"[סה]. דהיינו שהשופר עצמו הוא הנקבה, בית הקיבול החיצוני, שבתוכו נמצא הזכרות (ומה שהוא עצם אחד נקרא קרן ופסול). התקיעה היא בחלק הפנימי, במקום שבו היה הזכרות, אך היא מלובשת בנקבות (החלק החיצוני) – ללא המקבל-הנוקבא אין הבעה-שמיעה במציאות, ולכן השמיעה היא העיקר, המעשה הוא העיקר.

החלוקה בין זכר ונקבה מקבילה בכ"מ להבדל בין דאורייתא ודרבנן, התורה שבכתב היא "מוסר אביך" ותורה שבעל-פה היא "תורת אמך". וכן כאן התבאר שיש מקום לומר שהדין דאורייתא נוטה שהמצוה בתקיעה, כשיטת היראים וסיעתו, אבל חכמים אמרו שהעיקר הוא השמיעה. גם ההבדל בין המקדש לגבולין לדעת הרוגאטשובר מתאים לזה, המקדש דומה לתורה שבכתב והגבולין לתורה שבעל פה.

ועוד, בחינת התוקע שבשופר היא בראיית השופר, כמבואר בגמרא ששיעור שופר הוא כדי שיאחזנו בידו ויראה לכאן ולכאן[סו].

והנה נאמר "עלה אלהים בתרועה הוי' בקול שופר"[סז], ומבואר שבתקיעת שופר ה' עולה מכסא דין (שם אלהים) ויושב על כסא רחמים (שם הוי'). ויש לומר שהרישא "בתרועה" מדבר על התקיעה עצמה (ולא נאמר "בקול תרועה"), והסיפא "בקול שופר" מדבר על שמיעת קול השופר (כנוסח "לשמוע קול שופר", או "בקול שופר", כדלקמן) – דהיינו שע"י התקיעה ה' עומד מכסא דין, ועל ידי השמיעה יושב על כסא רחמים. וגם מזה מובן שהשמיעה היא עיקר המצוה, הישיבה על כסא רחמים, והתקיעה היא המעשה המכשיר ומקדים.

מצות היום בתרועה

והנה ראש השנה נקרא "יום תרועה", "זכרון תרועה", אע"פ שיש גם תקיעה, פשוטה לפניה ופשוטה לאחריה. אלא שהתקיעה הפשוטה נלמדת מיובל בגזירה שוה (שביובל נאמר "והעברת שופר... תעבירו שופר", העברת קול פשוט). מכאן שבראש השנה עיקר המצוה בתרועה והתקיעות רק 'מלוות' אותה לפניה ולאחריה, 'מצות היום בתרועה' – על דרך היחס בין שופר לחצוצרות בראש השנה, שופר באמצע וחצוצרות בצדדים, שעל זה נאמר "מצות היום בשופר" (וראה לקמן שיש ראשונים שביארו בטעם שמברכים לשמוע קול שופר, ולא לתקוע, כדי לכלול קול התרועה ולא רק תקיעה).

מכאן יש לדרוש, שהתקיעה הפשוטה קשורה לעצם פעולת התקיעה (שהיא המצוה ביובל) ואילו התרועה (השבורה) היא על שם השמיעה, שהיא (עיקר) המצוה בראש השנה לשיטת הרמב"ם. אמנם גם בראש השנה מצטרפת התקיעה, וגם ביובל נמצאת התרועה ("והעברת שופר תרועה"), אלא שבר"ה העיקר הוא השמיעה (תרועה) וביובל העיקר הוא התקיעה [ולהעיר עוד: בעל 'הכתב והקבלה' מפרש יפה שהמלה "שופר" עצמה פירושה גם החפץ וגם הקול, ולכן מסיק שמי שברך "לשמוע שופר" יצא ידי חובה].

והנה לתרועה יש כמה משמעויות: ביובל היא ביטוי של שמחה, כמו הפשט של התרועה ביובל, תרועת שמחה על שחרור-דרור העבדים (ובמלה "והעברת" רמז לעבדים דרור). משמעות נוספת מלשון שבירה (כמו "תרועם בשבט ברזל"). ומשמעות שלישית מלשון חבה ורעוּת, כמו שפירש רש"י על הפסוק "ותרועת מלך בו". ומבאר אדמו"ר הזקן (בלקו"ת פרשת בלק) שלשון שבירה ולשון חבה ורעות נמצאים יחד בשבת ובראש השנה: שעל ידי הגילוי של חבה ורעות בשבת, רעוא דכל רעוין", "באור פני מלך חיים", נשברים כל הדינים המבדילים בינינו לבין אבינו שבשמים, המתקת הדינים (וכיו"ב בכתב והקבלה). וכן מבואר בדא"ח שכאשר חל ראש השנה בשבת אין תוקעים בשופר היינו (בפנימיות) מפני שענג שבת ממשיך את המשכת השופר, דהיינו שתרועה מלשון חבה ורעות פועלת את שבירת הדינים.

מכל זה נראה שקול התקיעה (הפשוטה) קשור יותר למדת הדין, וקול התרועה הוא בעיקר על שם החבה, המתקת הדין (והוא פשט הפסוק "עלה אלהים בתרועה", על ידי התרועה מדת הדין עולה ומסתלקת). וזה מתאים למבואר שהתרועה היא כשמיעה ביחס לתקיעה. בפעולת התקיעה יש הרבה גבורה (פניו מתאדמים כנ"ל), ואילו הרגשת התענוג של השופר – שופר מלשון שופרא – היא בעיקר בשמיעה, "השמעיני את קולך כי קולך ערב". לפי זה מובן שבשבת מגיעים לגילוי התענוג במה שאומרים ומשמיעים לאזן את ברכת שופרות שהיא עיקר גילוי התענוג הפשוט בהמלכת המלך (כמבואר בדא"ח). והדבר רמוז בלשון הגמרא "אמרו לפני בראש השנה מלכיות זכרונות ושופרות... ובמה בשופר [הפשט הוא בתקיעת שופר, אבל בשבת היינו באמירת שופרות, המשך ל'אמרו לפני']".

נוסח הברכה

בנוסח הברכה יש ארבע דעות:

א. דעת הרמב"ם והשו"ע "לשמוע קול שופר", וכן מביאים הראשונים בשם הירושלמי ובשם רב האי גאון. ובפשטות זה מפני שהשמיעה היא עיקר המצוה (כמ"ש הרא"ש בשם בה"ג, וכיו"ב בעוד ראשונים), אבל יש שכתבו טעם אחר, ש"לשמוע קול שופר" כולל כל הקולות, תקיעה ותרועה[סח].

ב. נוסח אחר הוא "לשמוע בקול שופר" כמו שמובא בהרבה ראשונים (וחלקם בשם הירושלמי), ואמנם הפוסקים דחו דעה זו מהלכה כיון ש"לשמוע בקול" פירושו לציית לקולו, ומכל מקום כתבו כמה אחרונים שבדיעבד אם ברך "בקול" יצא ידי חובה[סט], וכן מובא במפרשי השו"ע[ע] שהיא דעת המקובלים. ויש לומר בטעם נוסח זה שהוא ע"פ הפסוק "הוי' בקול שופר", ועוד (בפנימיות עכ"פ) שפירושו לשמוע-להבין את המסר של השופר (כמו המלכת ה' וחזרה בתשובה כנ"ל, וכן לשמוע את "הוי' בקול שופר" ישיבת ה' על כסא רחמים).

ג. דעת היראים והסמ"ג "על תקיעת שופר".

ד. ויש שכתבו הנוסח "לתקוע בשופר"[עא], אך דעת היראים וסיעתו מבוארת בכך שהתקיעה יכולה להיעשות בידי אחרים ובכל כהאי גוונא מברכים "על"[עב].

מלבד כל זה, לדעת בעל המאור, תחילה לא היה מטבע מיוחד של ברכה על שופר, כיון שיש את סדר הברכות, מלכויות זכרונות ושופרות, ועיקר התקיעות הם על סדר ברכות אלו. ורק אחר כך נקבע מטבע קצר של ברכת השופר בפני עצמה.

נוסח הברכה בפנימיות

כאמור, להלכה נפסק שיצא (בדיעבד) בכל הנוסחים, דוגמה מובהקת ל"אלו ואלו דברי אלהים חיים".

ארבע הדעות מכוונות כנגד ארבע אותיות שם הוי' ב"ה. לשון תקיעה היינו הזכרים, י-ו, כנ"ל שתקיעה שייכת לזכר, ולשון שמיעה היינו הנקבות, ה-ה, כנ"ל ששמיעה שייכת לנקבה. ובפרט:

"על תקיעת שופר" כנגד י, חכמה. נוסח זה (לעומת "לתקוע") מתייחס לעצם התקיעה שנעשית גם ע"י אחר ולכן שייך לחכמה המופשטת יותר. וכן דעת רבינו תם, המכוון בכל מקום כנגד מוחין דאבא (כידוע בענין תפילין דר"ת[עג]);

"לשמוע בקול שופר" כנגד ה עילאה, בינה. לשמוע-להבין את המשמעות שייך לבינה כמובן. זהו נוסח המקובלים, קבלה שייך לבינה.

"לתקוע בשופר" כנגד ו, פרצוף הזכר (ז"א) – פעולת התקיעה עצמה, עד שיתאדמו פני התוקע (הפנים של ז"א);

"לשמוע קול שופר" כנגד ה תתאה, מלכות. במלכות מודגש ש"המעשה הוא העיקר", וכאן העשיה היא השמיעה כפשוטה, המעשה השוה בכולם. מעשה אותיות שמעה. לשיטה זו יש להוסיף את דברי הכתב-והקבלה שבדיעבד יצא אם ברך "לשמוע שופר", שייך למלכות שעניינה לקצר ולפסוק.

דעת בעל המאור, שלכתחילה כלל לא נתקנה ברכה, היא בבחינת "קוצו של י" בפרצוף זה. ולסיכום:

       קוצו של י     לכתחילה לא נתקנה ברכה

                י        "על תקיעת שופר"

                ה       "לשמוע בקול שופר"

                ו        "לתקוע בשופר"

                ה       "לשמוע קול שופר"



[א] תהלים פא, ד.

[ב] במדבר כט, א.

[ג] ויקרא כג, כד. שבתון זכרון תרועה = ב"פ ראש השנה, רמז לשני ימי ראש השנה.

[ד] מצות עשה קע.

[ה] מצוה תה.

[ו] או"ח תקפה, ב.

[ז] רא"ש ראש השנה פ"ד סי' י. וכיו"ב בטור או"ח תקפה, עיי"ש במפרשים שהאריכו.

[ח] הלכות שופר פ"א ה"ג. עיי"ש במפרשים שהאריכו.

[ט] שו"ת הרמב"ם סימן קמב: "שאלה, מה ההבדל בין לשמוע קול שופר ובין על תקיעת שופר? התשובה, ההבדל ביניהם גדול מאד. וזה שהמצוה המחוייבת אינה התקיעה, אלא שמיעת התקיעה, והיוצא מזה, שאלו היתה המצוה המחוייבת היא התקיעה, היה חייב כל אדם ואדם מן הזכרים לתקוע, כמו שחייב כל אדם ואדם לישב בסוכה וליטול לולב, והשומע, שלא תקע, לא היה יוצא ידי חובתו, והיה גם כן התוקע, שלא שמע, יוצא ידי חובתו, כגון אם סתם אזניו תכלית הסתימה ותקע, היה יוצא, משום שתקע. ואין הדבר כן, אלא המצוה היא השמיעה, לא התקיעה, ואין אנו תוקעין, אלא כדי לשמוע, כמו שהמצוה היא ישיבת הסוכה, לא עשייתה, ואין אנו עושין, אלא כדי לישב, ולכן נברך לישב ולא נברך לעשות, ונברך לשמוע קול שופר, ולא נברך על תקיעת שופר".

[י] וכמ"ש השערי תשובה תקפה סק"ז: "דמה ענין תוקע לשליחות שהרי א"צ שיתקע כ"א בעצמו שנא' דשלוחו כמותו וכאילו תקע בעצמו רק מצוה עליו לשמוע ואין חילוק בין אם עשאו שליח לתקוע לו או לא רק כשמכוין להוציאו".

[יא] וכ"כ הרמב"ן בפסחים ז, א שמטעם זה מברכים לשמוע קול שופר (שכן כתב רב האי) ולא על שמיעת שופר, כי "תקיעת שופר השמיעה היא המצוה ומברך לשמוע שאי אפשר לעשות על ידי שליח" (אמנם בר"ן שם על הרי"ף כתב בדרך אחרת, עיי"ש). ומה שפשוט לכו"ע שלא שייך שליחות בשמיעה, ראה רא"ש נדרים עב, ב שלא שייך שליחות בשמיעה שהיא מידי דממילא, וביאורו בקצה"ח קפב, א, ואכמ"ל.

[יב] הלכות שמיטה ויובל י, י: "מצות עשה לתקוע בשופר בעשירי לתשרי בשנת היובל ומצוה זו מסורה לבית דין תחלה וכל יחיד ויחיד חייב לתקוע" (ובמעשה רוקח שם בשם הרדב"ז שמברכים לתקוע בשופר). והחילוק מבואר בדבריו בסהמ"צ מ"ע קלז: "וידוע שהתקיעה הזאת ביובל אמנם היא לפרסם החרות ושהוא מין מן ההכרזה והוא אמרו וקראתם דרור. ואין ענינה ענין תקיעת ראש השנה כי היא זכרון לפני ה' וזו להוציא את העבדים". וראה שו"ת רדב"ז שיובא לקמן.

[יג] תקפט, ב. ומקורו בכל בו והתשב"ץ.

[יד] הלכות שופר פ"ב ה"ד.

[טו] ראש השנה טז, א.

[טז] ראש השנה כו, א.

[יז] שו"ת מהר"ם אלשקר סי' י.

[יח] רבינו יהונתן על הרי"ף ראש השנה יא, ב, ובזה מסביר מדוע לא צריך שכל אחד יתקע לעצמו. אך ראה לקמן שכנראה רבינו יהונתן אינו סובר כמו הרמב"ם שהמצוה היא בשמיעה.

[יט] שו"ת רדב"ז ח"ה סי' נז: "ואיפשר דילפינן לה מקראי דבר"ה כתיב יום תרועה יהיה לכם ומשמע יהיה לכם מ"מ בין על ידי תקיעה בין ע"י שמיעה והתוקע בעצמו בשמיעה הוא דנפיק. אבל ביוה"כ כתיב תעבירו שופר והעברת שופר תרועה משמע שצריך לתקוע ממש", ובהמשך שם כותב "ואפשר שביובל היו מברכים לתקוע בשופר".

[כ] אלא שדברי הלבוש מופלאים, שלא מצינו בשום מקום דרשה זו "שכל ישראל יוצאים בתקיעה אחת", אלא בדומה לזה גבי סוכה "שכל ישראל ראויים לישב בסוכה אחת" (סוכה כז, ב), וראה שו"ת הר צבי או"ח ח"ב סי' פה. ויש לומר, בדרך דרוש, שהוא לומד מהפסוק "יום תרועה יהיה לכם" – תרועה אחת לכולכם (ולכן מביאים המצוה דווקא מפסוק זה, ולא מהקודמו – "שבתון זכרון תרועה").

[כא] לשון היראים סימן תיט: "תקיעה בראש השנה. ויראת מאלהיך ותפחד מדיניו ומיום משפטו ותקעת בשופר של איל ויזכור לך עקדת יצחק שניתן איל תמורו". ולשון הסמ"ג עשין מב "מצות עשה לתקוע בשופר בראש השנה", וכן הוא בסמ"ק סי' צב.

[כב] עשה נד "תקיעה".

[כג] כמובא ברא"ש ראש השנה פ"ד סימן י.

[כד] ב"ח ומג"א ועוד.

[כה] כמבואר בראש השנה לג, ב.

[כו] תהלים פא, ד.

[כז] כך נראה מדברי הרא"ם בביאורו לסמ"ג. וכ"כ בברכי יוסף או"ח תקפה, ה. וכ"כ הצמח צדק דלקמן בשם החמד משה שאין זה ברור שהתוקע שלא שמע את עצמו לא יצא ידי חובה.

[כח] וכן לשון הגהות מיימוני הל' שופר פ"ג אות ט "והתוקע הוא שלוחן ומוציאן ושלוחו של אדם כמותו וכאילו השומע עצמו תוקע". וכ"כ החת"ס בשו"ת או"ח סי' קפב. וראה אבני נזר חו"מ סי סה; או"ח סי' תלא. ובשו"ת להורות נתן חי"א סי' לד (שם ביאר יפה שמועיל כאן דין שליחות, ואכמ"ל).

[כט] ראה באבנ"ז הנ"ל.

[ל] ראה שו"ע אדה"ז ריג, ו (ובציונים שם).

[לא] וכן ביאר בשו"ת ציץ אליעזר ח"ג סי' יד.

[לב] וכיוון לדבריו, בסגנון אחר, בספר יום תרועה ר"ה כט, א, עיי"ש (וסובר שמדין שליחות לא היה מועיל).

[לג] תשובות והנהגות ח"ג סי' קסח, בשם ר"י סלנטר.

[לד] שם.

[לה] על הרי"ף ר"ה ז, ב. ומזה משמע שהוא סובר כיראים שהמצוה בתקיעה.

[לו] משנה ר"ה פ"ג מ"ח. בגמרא כט, א.

[לז] נדה יג, ב.

[לח] ובתוך דבריו כתב "גבי שופר לא נזכר כלל [בתורה] לשון שמיעה כי אם יום תרועה יהיה לכם ומתרגמינן יומא דיבבא יהא לכון, ואטו המדבר ואינו שומע אינו מיילל כשאתרע בו מלתא ח"ו... רק שתקנו הברכה לשמוע קול שופר".

[לט] מצוה תה. וראה כיו"ב בשאגת אריה סי' ו.

[מ] ועיין בדברי הלחם משנה בתחילת הלכות שופר, במה שמסביר את דברי הטור, שכיון שמוכיח שתקיעה בלי שמיעה אינה מועילה ממילא ברור שהשמיעה עיקר, דהיינו שאין סברא ששני החלקים עיקר.

[מא] וכן בתחילת הלכות שופר כתב ערוה"ש "מצות עשה מן התורה לתקוע בראש השנה בשופר", אע"פ שמסכים כמובן לברך "לשמוע קול שופר", כמו שכותב בעצמו בהמשך "דהמצוה היא השמיעה".

[מב] על הרמב"ם הלכות שופר פ"ג, וזה לשונו: "דבין בתקיעה בין בשמיעה נפיק איניש ידי חובתיה דקרא קאמר יום תרועה ולא קפיד אתוקע או אשומע אלא בחד מתרי גווני נפיק", עיי"ש.

[מג] סימן קמ.

[מד] ביום תרועה שם מסיק שזה מפני שגנאי הדבר (וצ"ע).

[מה] ר"ה כט, א. טור ושו"ע סי' תקפט.

[מו] כמו שביאר השפת אמת בר"ה כט, א. והישועות יעקב בסי' תקפה. וראה עוד במשנת יעקב על הרמב"ם הלכות שופר פ"א ה"א שהרחיב בכל זה.

ובספר דרך המלך על הרמב"ם בתחילת הלכות שופר כתב דבר יפה, שהתוקע הוא "שלוחא דרחמנא" עבור כל השומעים, ולכן צריך להיות מחויב בדבר. ואם כדבריו, שוב אין ראיה מלשון "רחמנא אמר תקעו" שעיקר המצוה בתקיעה, אלא אדרבא – רחמנא אמר לתוקע 'תקע' כדי שכולם יצאו ידי חובת עיקר המצוה בשמיעה. נמצא שיש שלשה – רחמנא, התוקע והשומע – ויש לומר כי "רחמנא" כאן היינו סוד שם אלקים, השולח את התוקע להעלותו בתרועה, בסוד "עלה אלהים בתרועה". אכן, שם אלקים זה גופא הוא 'שלוחא דרחמנא' ביחס לשם הוי' ב"ה לשום התכלית של "הוי' בקול שופר" (סוד כח הצמצום, הדין דאלקים, שתכליתו הגילוי של שם הוי' – "הוי' הוא האלהים", הכל הוי' אחד יחיד ומיוחד). אם כן, יש כאן ארבע דרגות כנגד אותיות שם הוי' ב"ה – הוי' ואלקים כנגד י ו-ה, כמבואר בכ"ד ש"הוי' אלהים" היינו אבא ואמא, "תרין ריעין דלא מתפרשין לעלמין"; התוקע כנגד ז"א; והשומעים כנגד הנוקבא-המלכות – הכל הוי', "הוי' בקול שופר":

            י           הוי'

            ה         אלהים

            ו          תוקע

            ה         שומעים

[מז] וראה מועדים וזמנים ח"א סי' א. ועדיין הדבר צריך עיון.

[מח] ראה לשון אדה"ז סי' תקפו, ד, לגבי שופר הגזול "לפי שמצות השופר אינו אלא השמיעה בלבד ואין בשמיעת קול דין גזל שהרי בשמיעתו אינו נוגע בשופר כלל ולפיכך אף על פי שתקע בו באיסור גזל כיון שבעיקר המצוה דהיינו השמיעה אין בה איסור גזל יצא ידי חובתו" – פתח בלשון הרמב"ם "אינו אלא השמיעה בלבד" וסיים "בעיקר המצוה דהיינו השמיעה". ובסימן תקפח, ו כתב "(אף על פי שעיקר מצות שמיעת שופר היא שמיעת קולו בלבד מכל מקום) אם התוקע הוא פטור ממצוה זו אינו מוציא אחרים ידי חובתן בתקיעתו וכו'", ושם ס"ז על חרש המדבר ואינו שומע "דכיון דאינו שומע לאו בר חיובא הוא דאין המצוה בתקיעה אלא בשמיעה". וראה מה שדן בזה בקובץ כינוס תורה ג (עמ' סז), וש"נ.

[מט] פי"א הי"ד.

[נ] ראש השנה טז, א.

[נא] אבני נזר או"ח סי' מ.

[נב] צפנת פענח על הרמב"ם הל' שופר פ"א. צ"פ על התורה פרשת בהר.

[נג] ראה רמב"ן ויקרא כג, כד. ובדרשת הרמב"ן לראש השנה.

[נד] אבודרהם, סדר תפלת ראש השנה. זהו הראשון (והעיקרי) מעשה טעמים שכותב שם וראה בספר תום ודעת, בהוספה למאמר יום תרועה.

[נה] וראה בספר מלכות ישראל על הקשר בין ראש השנה למצות מינוי מלך.

[נו] שער הכוונות ר"ה דרוש ז.

[נז] הלכות תשובה ג, ד.

[נח] ר"ה לד, א.

[נט] למשל יבמות נד, א "נפל מן הגג ונתקע".

[ס] כמבואר באריכות באריז"ל. בנין המלכות הוא בכל עשרת ימי תשובה, ומתחיל בראש השנה בכתר של המלכות.

[סא] לשון הרבי, לפי אבות ג, טו "והכל לפי רוב המעשה".

[סב] בבא בתרא ט, א.

[סג] זכר גם במשמעות של זכרון – מצות השמיעה דר"ה – וי"ל שהכרזה (כרז) היא פעולת הזכר עצמו וענין הזכרון (זכר) הוא הקבלה-הקליטה הפנימית מהזכר בנקבה, מצות השמיעה, ודוק.

[סד] אמנם דוקא על יצחק לא נאמר "וזכרתי" – כי אפרו צבור ומונח על גבי המזבח. כלומר, זכירה שייכת על דבר שאינו נראה, אלא נקלט במוח הזכרון (וכאילו נראה שם, בסוד יחוד ישסו"ת, וד"ל). בדרך כלל, זוהי בחינת יצחק, אבל כאן יש בחינה של לעתיד לבוא שדוקא בחינת יצחק מתאמתת ונראית לעינים, ואומרים לו "אבינו אתה".

[סה] לשון אדה"ז תקפו, א.

[סו] ראש השנה כז, ב. וראה שו"ע תקפו, ט ובביאור הלכה שם, דעות בפוסקים אם זה דאורייתא או דרבנן. שיעור זה הוא קצת יותר מטפח (והרמז: טפח ועוד שני כוללים (שיראה לכאן ולכאן) = 99, ועוד שופר = 685, מספר השראה שעולה 5 פעמים 137).

[סז] עלה אלהים בתרועה הוי' בקול שופר = 7 פעמים 232, עסמ"ב (ד"פ חן) = הוי' אלהים (סוד יבק, 7 פעמים 16) ועוד 1512 (7 פעמים 216, יראה-ראיה).

[סח] אבודרהם בהלכות פורים: "יש אומרים טעם אחר כי בשופר צריך לברך לשמוע ואין לברך לתקוע מפני שיש שם תרועה ושברים שאינן נקראים תקיעה וגם אין לברך להריע בשופר מפני שיש שם תקיעה שהיא פשוטה".

[סט] כ"כ אליה רבה, פרי מגדים ומשנה ברורה. ואע"פ שבדברי אדמו"ר הזקן לא מפורש, נראה שהוא מודה לזה. ולדעת הפר"ח שאם ברך "על תקיעת שופר" לא יצא ידי חובה, יתכן שגם אם ברך "לשמוע בקול שופר" לא יצא ידי חובה.

[ע] כן הוא במקור חיים בסוף השו"ע בשם הדברי שלמה (וכן דעת ראבי"ה ומהרי"ל לברך "בקול שופר"), עיי"ש.

[עא] מחזור ויטרי שמח בשם רב יהודאי. רבינו יהונתן על הרי"ף פסחים ז ע"ב. ספר המנהיג הלכות ראש השנה עמ' שטו בשם יסוד העמרמי ושכן מנהג אלמניא. ובשאילתות שאילתא קעא יש חילופי נוסחים, ראה שם בהעמק שאלה, ושם בשאילת שלום כותב שלהלכה אם ברך לתקוע יצא ידי חובה.

[עב] אלא שיש שיטות שונות מתי מברכים ב-ל ומתי ב-על, ראה אנצ"ת ערך ברכת המצוות וש"נ.

[עג] ראה אשא עיני, מאמר תפילין דרש"י ותפילין דר"ת.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com