חיפוש בתוכן האתר

הנחת תפילין מכבי שי' בן שוחט - י"ג סיון ע"ח – בית הרב, כפ"ח הדפסה דוא

בע"ה

י"ג סיון ע"ח – בית הרב, כפ"ח

הנחת תפילין מכבי שי' בן שוחט

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

רמזי מכבי

לחיים לחיים. שכולם תעשו נחת לסבא ולאבא ולאמא ולכולם, לכל המשפחה.

אתה יודע שמכבי הוא ר"ת "מי כמכה באלִם הוי'".

אתה אוהב מספרים? נעשה גימטריא. קודם כל, כמה שוה מכבי? [72.]. כמה אותיות יש? מה הערך הממוצע של כל אות? 72 חלקי 4? [18]. איזו מלה פשוטה היא 18? כשמישהו מתנדב לבית כנסת 18, איך הוא אומר? [חי.] אז הערך הממוצע של כל אות הוא חימכבי הוא חי-חי-חי-חי. זה רמז אחד פשוט שאתה מלא חיים, הולך חי!

מכבי גם מתחלק ב-9. לכל המלים שמתחלקות ב-9 יש סוד מיוחד, קשור למדת האמת שאינה משתנה, כמו שכתוב על ה', "אני הוי' לא שניתי" – אמת מתחלקת ב-9, וכן שבת, ברית, ועוד הרבה דברים חשובים הקשורים למדת האמת מתחלקים ב-9. כמה עולה מכבי לחלק ל-9? [8]. יפה, 8 היא ח – לחלק ל-4 עולה חי ולחלק ל-9 עולה ח. האות חית עצמה אומרת חי. ח, שמונה, היא למעלה מהטבע – שבע הוא שלמות הטבע – משם "מקור חיים".

שתיקה-אלמות לצורך דבור

נלך הלאה: אתה יודע איך כותבים "מי כמכה באלִם הוי'"? איך כותבים "כמכה"? [כ-מ-כ-ה.] נכון. איך כותבים "באלִם"? בלי י – חז"ל דורשים מכך שאין בו י ש"באלם" הוא גם לשון אלם. מה זה אלם? [מי שלא יודע לדבר.] אחד שלא יכול לדבר. "מי כמכה באלִם הוי'" – "מי כמכה באלמים הוי'", קורים דברים בעולם וכאילו ה' לא מגיב. במיוחד בגלות, קורים דברים לא טובים לעם ישראל וכאילו ה' שותק.

על שתיקת ה' נאמר "מי כמכה באלם הוי'", אבל הוא עתיד להתגלות. לפני כל גילוי צריך להיות העלם. זהו סוד החשמל – חש הוא לשתוק, לחשות, ומל לדבר. לשתוק זה העלם ולדבר זה גילוי. לכן "מי כמכה באלִם הוי'", הוא שותק – אבל כמה שהוא שותק הגילוי אחר כך יהיה עוד יותר. כמו שעושים סכר בנהר – המים זורמים אבל לא יכולים לעבור, הזרם 'מושתק'. עושים זאת בכוונה, כדי לאצור המון כח. כשהמים עוברים – הם פורצים בתוקף רב, יוצרים אנרגיה, כח, בלי סוף. הכח הזה של ה"מכבי" הוא מתוך איזה צמצום פנימי שאחר כך פורץ, "ופרצת" – זהו סוד "מי כמכה באלם-באלמים הוי'".

רמזי "מי כמכה באלִם הוי'"

אז כבר יודעים איך כותבים "מי כמכה באלם הוי'" ויכולים לעשות את החשבון של כל המשפט ביחד:

רק המלה "באלם" עולה 73 – יש בזה לימוד חשוב. מה המלה הכי חשובה שעולה 73? חכמה. מה כתוב על חכמה, "סיג לחכמה..."? [שתיקה.] לכן "באלם" – שנדרש באלמים – רומז שמי שחכם יודע לשתוק, וכמה שהוא שותק יותר הוא אוגר יותר כח בשביל לדבר, בטוב טעם ודעת, דברים היוצאים מן הלב שנכנסים אל לב שומעם ופועלים את פעולתם – "דברי חכמים בנחת [לאחר שתיקה] נשמעים", "פתח פיך ויאירו דבריך".

אם נוציא את האות א מ"באלם" ישאר "בלם", לשון בלימה ושתיקה, כלשון ספר יצירה, "בלום פיך מלדבר". בלם עולה בגימטריא מכבי – מכבי יודע את סוד הבלימה, הסוד של "עשר ספירות בלימה", היסוד והשרש של חכמת הקבלה, חכמת הנסתר, שעתיד להתגלות, ב"ופרצת" גדול, על ידי מלך המשיח (משיח לשון מֵשִיח-מדבר).

והנה, אמרו חז"ל, על פי הפסוק "תֹלה ארץ על בלימה" ("תלה ארץ על בלימה" עולה בגימטריא בראשית, תחלת תורתנו הקדושה – "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ" – תחלת עבודת השי"ת) – "אין העולם מתקיים אלא בשביל מי שבולם את עצמו בשעת מריבה". והוא הגבור (מכבי הוא גבור) הכובש את יצרו, לא להגיב מתוך כעס על מי שרב עמו. בזכותו יש קיום לעולם, היינו שהעולם, לשון העלם ושתיקה, הופך להיות מקור אין סופי של גילוי אלקות, כמו שנאמר באברהם אבינו, היהודי הראשון, שכל עבודתו בעולם היה לפרסם לכל באי עולם את אלקותו יתברך (גם על ידי מלחמת המלכים, שבה לחם בחירוף נפש מכח מכב"י) – "ויקרא שם בשם הוי' אל עולם", "עולם" במשמעות של גילוי תקיף (כמו עֶלֶם) ונצחי (המשמעות הפשוטה של "עולם" בתנ"ך).

כמה שוה "מי כמכה באלם"? [208.] יפה, זהו השם שלי – יצחק, זהו הקשר בינינו. יצחק עולה ח"פ הוי', אבל יש כאן עוד שם הוי' בסוף המשפט. "מי כמכה באלם הוי'" עולה ט"פ הוי'. רק מכבי עולה ט"פ 8 כנ"ל וכל המשפט של מכבי – "מי כמכה באלם הוי'" – עולה ט"פ הוי', 234. אם נצמצם את שם הוי' למספר קטן מספרי כמה יעלה? 8. אז מכבי הוא ט"פ 8, שם הוי' במספר קטן מספרי. 8 הוא למעלה מהטבע, כי שם הוי' הוא למעלה מהטבע. שם א-להים הוא הטבע ושם הוי' הוא למעלה מהטבע, בחינת נס. על פי פשט, השם מכבי הוא על שם יהודה המכבי, המכבים – מאיפה מקבלים את הכח שלהם? משם הוי', לא משם אלקים. בשם יהודה (המכבי) יש את כל ד אותיות שם הוי' ב"ה. שוב, מכבי הוא ט"פ ח וכל המשפט, "מי כמכה באלם הוי'", הוא ט"פ הוי'.

"על פי הוי' יחנו ועל פי הוי' יסעו"

תביא חומש. אנחנו כבר בפרשת בהעלֹתך. נראה פה משהו יפה: ב"רביעי" של פרשת בהעלֹתך יש פרשיה שלמה עם הסיפור של הענן על המשכן, ומתי שהענן מסתלק נוסעים וכשהוא יורד על המשכן חונים. יש מב מסעות מהיציאה ממצרים ועד לביאה לארץ.

זה נוגע לעוד רמז בשם מכבי: מכבי עולה 72. יש שם של ה' שנקרא שם של 72 – שם עב, שיש בו עב שמות. יש את השם המקביל לו, שנקרא שם מב. בתוך מכבי יש גם מב. נמצא שיש ב-מכבי שילוב של שני השמות עב ו-מב. כתוב שהשמות האלה, עב ו-מב, הם שמות של מסעות בחיים. כל אחד צריך לנסוע בחייו מב מסעות, וצריך לגלות בהם את שם עב. מכבי הוא חסד – כמה שמכבי הוא חזק וגבור, החשבון שלו שוה חסד. העיקר הוא להיות חסיד, לעשות חסד.

תקרא לנו את הפרשיה [מכבי קרא בטעמים]:

וּבְיוֹם הָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן כִּסָּה הֶעָנָן אֶת הַמִּשְׁכָּן לְאֹהֶל הָעֵדֻת וּבָעֶרֶב יִהְיֶה עַל הַמִּשְׁכָּן כְּמַרְאֵה אֵשׁ עַד בֹּקֶר. כֵּן יִהְיֶה תָמִיד הֶעָנָן יְכַסֶּנּוּ וּמַרְאֵה אֵשׁ לָיְלָה. וּלְפִי הֵעָלוֹת הֶעָנָן מֵעַל הָאֹהֶל וְאַחֲרֵי כֵן יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּבִמְקוֹם אֲשֶׁר יִשְׁכָּן שָׁם הֶעָנָן שָׁם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. עַל פִּי הוי' יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל פִּי הוי' יַחֲנוּ כָּל יְמֵי אֲשֶׁר יִשְׁכֹּן הֶעָנָן עַל הַמִּשְׁכָּן יַחֲנוּ. וּבְהַאֲרִיךְ הֶעָנָן עַל הַמִּשְׁכָּן יָמִים רַבִּים וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מִשְׁמֶרֶת הוי' וְלֹא יִסָּעוּ וְיֵשׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה הֶעָנָן יָמִים מִסְפָּר עַל הַמִּשְׁכָּן עַל פִּי הוי' יַחֲנוּ וְעַל פִּי הוי' יִסָּעוּ. וְיֵשׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה הֶעָנָן מֵעֶרֶב עַד בֹּקֶר וְנַעֲלָה הֶעָנָן בַּבֹּקֶר וְנָסָעוּ אוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה וְנַעֲלָה הֶעָנָן וְנָסָעוּ. אוֹ יֹמַיִם אוֹ חֹדֶשׁ אוֹ יָמִים בְּהַאֲרִיךְ הֶעָנָן עַל הַמִּשְׁכָּן לִשְׁכֹּן עָלָיו יַחֲנוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא יִסָּעוּ וּבְהֵעָלֹתוֹ יִסָּעוּ. עַל פִּי הוי' יַחֲנוּ וְעַל פִּי הוי' יִסָּעוּ אֶת מִשְׁמֶרֶת הוי' שָׁמָרוּ עַל פִּי הוי' בְּיַד משֶׁה.

כמה שמות הוי' יש בפסוק האחרון? [4.] אין עוד פסוק בכל התורה עם ארבעה שמות הוי'. זה פסוק עם הכי הרבה שמות הוי' בתורה. בכל התנ"ך יש פסוק אחד עם חמשה שמות – כאשר אליהו הולך להר חורב ויש רוח סערה וכו' וכתוב "לא ברוח הוי'... לא ברעש הוי'" – אבל בתורה זהו הפסוק עם הכי הרבה שמות הוי', ארבעה שמות הוי' (כנגד ארבע אותיות השם עצמו – שם הוי' ב"ה נקרא בחז"ל "שם בן ארבע" על שם ארבע אותיותיו). הפסוק קשור למסעות – יהודי צריך להיות מהלך (החוש של חדש סיון, חדש מתן תורה, הוא חוש ההילוך, סוד "הליכות עולם לו" – "אל תקרי 'הליכות' אל 'הלכות'"). גם מה שמניחים תפילין, נעשים בר מצוה, הוא כדי שיהיה כח ללכת. בשביל לנסוע צריך גם לחנות – בין מסע למסע יש תחנה באמצע. התחנה היא כמו שאמרנו קודם – לעצור ולקבל כח כדי לפרוץ הלאה.

כמה פסוקים קראת? כמה פסוקים יש בפרשיה הזו? [9.] יפה, אמרנו שרק בפסוק האחרון יש ארבע פעמים שם הוי'. תספור כמה שמות הוי' יש מהתחלה, נראה יחד – יש 9 שמות. אז יש פה תשעה פסוקים ותשעה שמות הוי'. מה אמרנו קודם ששוה תשעה שמות הוי'? ["מי כמכה באלם הוי'"] נכון, אז אתה שייך לפרשיה הזו. לכן הנחת התפילין שלך היא בפרשת בהעלֹתך. היא יכלה להיות לפני כמה ימים, אבל בהשגחה פרטית חכינו לפרשת בהעלֹתך.

תדע שכל מה שאתה עושה בחיים צריך להיות "על פי הוי'". הערך הממוצע של שלש המלים "על פי הוי'" שוה מכבי (כלומר ש"על פי הוי'" = מכבי מכבי מכבי)! "על פי הוי' יחנו", "יחנו" היינו ה"חש", "ועל פי הוי' יסעו", היינו ה"מל", לשתוק ולדבר. "את משמרת הוי' שמרו" – לשמור את כל המצוות. הכל צריך להיות "על פי הוי'", אבל החידוש בסוף הוא ש"על פי הוי' ביד משה" – ה' מגלה את הרצון שלו דרך משה רבינו, בכל דור יש משה רבינו. שוב, זהו הפסוק הכי בעל עצמה של שם הוי', ובסוף הוא "על פי הוי' ביד משה". תיכף נאמר שיש לך קשר גם למלה הזו, "ביד".

שפלות מכבי – מך-בי

מכבי הוא יהודה המכבי – כל בני מתתיהו הם מכבים, אבל הוא העיקר ביניהם. הוא היה כהן (הוא קבל את הכח שלו להלחם מאברהם אבינו, עליו נאמר "אתה כהן לעולם") – אתם לא כהנים, נכון? [נכון.] – אבל כשאבא שלו ברך אותו הוא דימה אותו ליהודה בן יעקב שנמשל לאריה (אריה שוה מכבי מכבי מכבי, "חזקה" של מכבי, ששוה "על פי הוי'" כנ"ל). שוב, ליהודה המכבי קוראים יהודה על שם יהודה בן יעקב (שלא היה כהן) ואביו ברך אותו ב"גור אריה יהודה" – תהיה גבור כמו יהודה. הוא אכן כהן (עם הקנאות דקדושה המיוחדת של שבט הכהונה, מכח אברהם אבינו, איש האהבה והחסד, כנ"ל), אבל התעברה בו נשמת יהודה בן יעקב (י"ל שסתם "בן יעקב" הוא יהודה – יוסף הוא "בן ישראל", כמו שנאמר "וישראל אהב את יוסף מכל בניו וגו'" – בן יעקב = "מי כמכה באלם הוי'").

יהודה הוא מלכות, כמו דוד המלך. כתוב שהמלכות בחיצוניות צריכה להיות עם הרבה כח לפרוץ, אבל בפנימיות – כמו שאמרנו קודם – צריכים הרבה כח של צמצום (שתיקה-בלימה), כח הנובע ממדת השפלות בנפש. אתה זוכר מה הפסוק הכי חשוב שדוד המלך אומר על עצמו? ["והייתי שפל בעיני".] נכון. מכבי הוא מך-בי – מך לשון שפלות (כך כותב הרד"ק בפירוש), כמו "כי ימוך אחיך", ו-בי הוא בי-בתוכי. אפשר לפרש בפשטות שמכבי – שהוא גיבור וגם דמות של חסד, וכל שאר הרמזים שאמרנו – הוא בפנימיות כמו דוד המלך, הוא בשפלות, מך-בי.

עוד יותר, חוץ מכך ש"בי" היינו בתוכי, כאשר כתוב "בי אדוני" – זו גם מלה שיהודה אומר כאשר הוא נגש ליוסף. מה פירוש "בי"? "בי אדנִי ידבר נא עבדך דבר באזני אדני... ". אתם לומדים חומש עם רש"י? [לא.] בלי רש"י? צריך ללמוד עם רש"י. רש"י מסביר ש"בי" היינו "בייא בייא", לשון תחנונים, כמו להתחנן למישהו לבקש ממישהו. "בי" לשון תחנונים, זו תפלה בעצם. מי שהכי מתפלל הוא גם דוד המלך (עד כדי כך שהוא אומר על עצמו "ואני תפלה", כל מהותי תפלה) – הכי בשפלות, בפנימיות, והכי מבקש בתחנונים לה'. לכן באמת יהודה הוא שאומר "בי". אם כן, מכבי היינו מך-בי, יש בו שפלות ותחנונים (יש כאן גם קשר למשה רבינו. "תחנונים ידבר רש [שם נרדף למך]" דרשו חז"ל על משה רבינו, "ואתחנן אל הוי' בעת ההוא לאמר", הוא התחנן לה' להיכנס לארץ ישראל ולהביא את הגאולה האמיתית והשלמה. מדתו המיוחדת של משה ההיא ענוה, כמו שנאמר בסוף פרשנתו, פרשת בהעלֹתך, "והאיש משה ענו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה" ופירש"י "'ענו' – שפל וסבלן". והנה, שפלות-תחנונים, ר"ת שת, שרש נשמת משה כנודע, עולה בגימטריא משה "פנים ואחור" – מ מש משה משה שה ה!).

מן הסתם אבא לא חשב על כל זה, אבל בשרש הנשמה הוא ודאי כוון לזה. [היום בבקר בהשגחה פרטית גיורא שלח לי הודעה שממוצע כל תבה ב"והייתי שפל בעיני" הוא אפרים.] יפה, "מה שמו ומה שם בנו", קשר בין האבא לבן. בכל אופן, בעבודת ה' מאד חשוב לדעת שכמה שמכבי הוא חוזק ותוקף, וגם חסד – התכלית, לעשות הרבה חסד עם עם ישראל – בפנימיות צריך להיות עם שפלות ועם תחנונים לה'.

חרב ביד כנגד תרבות יון

הרד"ק – אתה יודע מי הוא? אחד המפרשים החשובים על התורה, רבי דוד קמחי – כתב את ספר השרשים, הספר הכי חשוב כשלומדים לשון הקדש. באותיות מך יש רק שני שרשים – מך שאמרנו עכשיו, לשון שפלות, ו-מכר. קצת נדיר – אחרי מך שום אות אחרת לא עושה שרש, רק ר. הוספת ר הרבה פעמים בעברית היא "לתפארת הלשון", כמו שיש מלה שבט ויש מלה שרביט – שרביט הזהב. כתוב ששרביט הוא בעצם שבט, אבל לשם כבוד, לשם תפארת, מוסיפים את ה-ר – יש הרבה מלים כאלה.

כעת נאמר שב-מכבי יש בהעלם-בהסתר ר אחרי ה-מך, לשון מכר, ועם ר הולכת האות ד (צורת ה-ר דומה לצורת ה-ד, וגם במשמעות רש ודל הם שני שמות נרדפים למך, כמבואר כל זה בחסידות). אחרי ה"בי" יש לשים ד – כאשר אני שם ד אחרי ה-בי אני מקבל את המלה ביד. בשרש מכר, חוץ מלשון מכירה, יש פסוק אצל שמעון ולוי – שגם היו גבורים בשכם – "כלי חמס מכרתיהם". זוכר את הפסוק הזה, כשיעקב מברך – ברכה בהעלם, בהסתר – הוא אומר "כלי חמס מכרתיהם". מה פירוש "מכרתיהם"? זו באמת מלה קשה מאד להבנה, על פניו קשה לדעת מה פירושה. רש"י אומר שיתכן שפירושו "מגוריהם" – אתה גר ביצהר אז יצהר הוא מכרתיך – אבל הוא אומר שיש עוד פירוש, שבלשון יון 'מכיר' היינו חרב, ולכן יתכן שזה לשון חרב, ודווקא בלשון יונית.

נגד מי יהודה המכבי נלחם? אם אתה מכבי צריך לדעת שאתה לוחם – נגד מי? [נגד היוונים.] מי הם היום היוונים? [היצר הרע?] מה נקרא שמישהו מתייוון? [נהיה גוי?] יש תרבות יון, שהיום קוראים לה תרבות המערב – תרבות שלא מאמינים, מאד חכמים, אנשים חכמים, מאמינים במדע ולא מאמינים בתורה. צריך להלחם נגד התרבות הזו. כתוב "חכמה בגוים תאמין" – מותר להאמין שיש חכמה, אבל צריך להיות קשור לאמונה. זו המלחמה של יהודה המכבי בפנימיות. לשם כך צריך חרב – חרב היא חדה, צריך להיות חד. בלימוד התורה צריך לחדד את ה'מכיר' שלך. אמרנו ש'מך' הוא לשון שפלות, אבל בתוספת ר נעשה מכיר – חרב ביד להלחם ביד. כעת דורשים שמכבי היינו חרב ביד – חרב להלחם בקליפת יון. איך? תהיה תלמיד חכם. כתוב "ושננתם", לשון שינון וחידוד – כשיהיה לך שכל חד תוכל לנצח את חכמת יון. זהו עוד דרוש לכבודך, לכבוד השם שלך, מכבי.

"ואהבת לרעך כמוך"

אחרון-אחרון, נעשה עוד חשבון לסיום: חלקנו את מכבי ל-מך ו-בי. נעשה כזה חשבון – כמה עולה מ פעמים כ ו-ב פעמים י? מ פעמים כ עולה 800, ב פעמים י עולה 20, וביחד עולה 820. מספר חשוב מאד, צריך ללמוד קצת חכמת החשבון – משולש 40, שבתור ביטוי בתורה שוה "ואהבת לרעך כמוך", שרבי עקיבא אומר שהוא "כלל גדול בתורה", כל התורה כולה על רגל אחת כמו שאמר הלל. הבסיס הוא חסד, ובהכאה הכל עולה "ואהבת לרעך כמוך" – אולי הכי חשוב ברמזים, כי זהו היסוד של הכל. שתהיה לך הרבה אהבת ישראל, שתוכל לקרב הרבה יהודים. הרבי אומר שגם כאשר לוחמים צריך להיות בדרכי נעם, עם חיוך (של בטחון ש"הוא הנתן לך כח לעשות חיל"). לחיים לחיים, שמכבי ינצח, דידן נצח, שיהיה הרבה נחת ממנו (נחת נוטריקון נצח תמיד).

נגנו ניגון ר"ח כסלו.

אפרים, תתחיל להביא את מכבי לשיעורים – הוא תופס טוב. גם צריך ללמוד חשבון טוב – יש לך חוש בחשבון. שאת כל המצוות תקיים בשמחה רבה. גם אתה טוב בחשבון? ממי הוא ירש את החוש בחשבון? [לא ממני, מאשתי.]



[א] נרשם על ידי איתיאל גלעדי. לא מוגה.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com