חיפוש בתוכן האתר

יחיד הוא ויודע הכל_פרק ט הדפסה דוא

פרק ט

יחוד הרמזים


עד כאן למדנו את רמזי כל צורות הגימטריאות בנפרד. כיוון שהרמז שלנו – 'יחיד הוא ויודע הכל' – מכוון כנגד ארבע אותיות שם הוי', מתבקש לקחת גם כל מילה ולהכפיל אותה באות אותה היא מייצגת בשם הוי' [יש כמה דוגמאות לכך בקבלה]:

י פְּעָמִים יָחִיד; ה פְּעָמִים הוּא; ו פְּעָמִים וְיוֹדֵעַ; ה פְּעָמִים הַכֹּל עוֹלֶה "יְהִי אוֹר", כַּאֲשֶׁר הַ-א שֶׁל אוֹר עוֹלָה אֶלֶף בְּסוֹד "הָאֶלֶף לְךָ שְׁלֹמֹה", אֶלֶף אוֹרוֹת שֶׁנִּמְסְרוּ לְמֹשֶׁה (אוֹתִיּוֹת שְׁלֹמֹה) בִּשְׁעַת מַתַּן תּוֹרָה – "תּוֹרָה אוֹר". וְהוּא סוֹד ד מִלּוּיֵי שֵׁם הוי' ב"ה: עב, סג, מה, בן:

   י       יוד הי ויו הי

   ה      יוד הי ואו הי

   ו       יוד הא ואו הא

   ה      יוד הה וו הה

כַּאֲשֶׁר הַ-א שֶׁבְּ-ואו דְּשֵׁם סג עוֹלָה אֶלֶף,

כללות ארבעת המילויים – עב סג מה בן – עולים יהי אור, אבל יש אות א אחת בשם סג שנמצאת בעבור בתוך אמא. הסוד הזה של אלף אורות נמצא בהעלם בתוך אותה האות א של מלוי סג שבאמא. גם במלוי הראשון, בשם עב, וגם באחרון, בשם בן, לא מופיעה האות א, ואילו במילוי שם מה היא מופיעה שלש פעמים א, אבל שם היא מחושבת על פי חשבון רגיל. שם סג הוא הממוצע ביניהם, שהרי מצד אחד אותיות ה שבו מתמלאות על פי מילוי יודין [הי], כמו בשם עב, ומצד שני אות ו שבו מתמלאת על פי מילוי אלפין [ואו], כמו בשם מה.

שֶׁהוּא סוֹד אֶלֶף אוֹרוֹת הַמִּתְגַּלִּים לְמֹשֶׁה בִּשְׁעַת מַתָּן תּוֹרָה מִפְּנִימִיּוּת סג דְּאָדָם קַדְמוֹן [כתוב בקבלה, שמתן תורה הוא גלוי שם סג ד'אדם קדמון' ואלף האורות רמוזים באות א שבו] (מַה שֶׁאֵין כֵּן שֵׁם עב הוּא סוֹד הַהֶעְלֵם הָעַצְמִי שֶׁל הָאוֹר בַּמָּאוֹר ב"ה, בִּבְחִינַת יָחִיד מַמָּשׁ) מִבְּחִינַת "הוּא", בְּסוֹד "עַד שֶׁלֹּא נִבְרָא הָעוֹלָם הָיָה הוּא וּשְׁמוֹ הַגָּדוֹל בִּלְבַד",

זהו הנושא של כל החסידות – גלוי ההעלם העצמי שבבחינת 'יחיד'. במתן תורה מתגלה רק השם של ה', וגם הוא וגם שמו בטלים בתוך מדרגת 'בלבד', בתוך ה'לבד' המרמז אל מדרגת 'יחיד'.

שֶׁהוּא עֶצֶם הָאוֹר.

אין הכוונה כאן אל ה"העלם העצמי של האור במאור", של מדרגת 'יחיד', אלא אל גלוי עצם האור. אצל ר' הלל[1] מובא שיש שלש בחינות בתוך מדרגת 'יחיד', ואילו המדרגה הרביעית הבאה אחריהן היא עצם האור, הרצון הפשוט שמתגלה לפני השעשועים. אור זה נקרא הוא. ה"העלם העצמי של האור במאור" כבר שייך אל מדרגת 'יחיד', ואצל 'אדם קדמון' זהו שם עב שבו. עד היום המדרגה הכי גבוהה שהתגלתה היא פנימיות סג שבו, של גלוי עצם האור.

הַ"יְּדִיעָה" הִיא בְּסוֹד שֵׁם מה הֶחָדָשׁ שֶׁיּוֹצֵא מִמֵּצַח הָרָצוֹן שֶׁל אָדָם קַדְמוֹן,

שם זה מתגלה על מנת לתקן את השבירה. כפי שהפועל 'ידע' הוא מלשון שבירה כך הוא גם מלשון תקון. 'אדם קדמון' כולו הוא רצון ביחס אל כללות העולמות, אבל בפרט מתבטא רצון זה במצח שבו, כמו בתקון 'רעוא דרעוין' מבין ז' תקוני גלגלתא. רצון זה הוא רצון לתקן את השבירה.

וְ"הַכֹּל" בְּסוֹד שֵׁם בן, שֶׁעִנְיָנוֹ בִּנְיָן כָּל הָעוֹלָמוֹת כֻּלָּם.

'הכל' זו המציאות השבורה שאותה צריך לתקן ולבנות.

כתוב באריז"ל[2], ששם עב ד'אדם קדמון' הוא בגדר 'העלם עצמי' עד שאי אפשר לדבר עליו. הוא לא יוצא עם יציאת אורות האוזן, החוטם או הפה [אח"פ]. אין לו שום גלוי חיצוני מחוץ ל'אדם קדמון'. השם הראשון שמתגלה הוא פנימיות סג ד'אדם קדמון'. לכן הוא כנגד בחינת 'יחיד', לעצמו, שאינו מתגלה ואילו שם סג הוא כבר כנגד בחינת 'הוא', המתגלה אבל מתגלה כנסתר. שם מה החדש הוא כנגד בחינת 'יודע', הבא לתקן את השבירה, ואילו שם בן זו המציאות, שהתקון שלה הוא בנין, בנין כל העולמות.

   עב      יחיד      העלם עצמי

   סג       הוא       התגלות הנסתר

   מה      ויודע    תקון השבירה

   בן       הכל      המציאות המיתקנת


שאלה: משה רבינו זכה לגלוי ב'אדם קדמון'? לא באצילות?

תשובה: בכוונות קריאת התורה של האריז"ל כתוב[3] שיש לכוון לשמיעת הבלי אזני 'אדם קדמון'. אם כך, גם אם אצלנו יש כוונה ב'אדם קדמון', אז ודאי שגם משה רבינו זכה לגלוי כזה... הרי שרש התורה הוא בקו, ובאור אין סוף וכו' וכו' למעלה. כתוב ש"כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש ניתן למשה מסיני"[4], ואלו אלף האורות, וכתוב שתלמיד ותיק עולה ישראל בעל שם טוב.

חסר הסיום.



[1] ראה באורים לד"ה 'הרכבת אנוש לראשנו' (הוצאת 'גל עיני') אות א.

[2] עץ חיים שער ה פ"א.

[3] שם פ"ו; פרי עץ חיים שער קריאת ספר תורה פ"א; חסדי דוד סי' קי; חסדי דוד הנאמנים ח"ח עמ' 246-251.

[4] ויקרא רבה כב, א; קהלת רבה א, ב.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2017. מלכות ישראל - האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com