חיפוש בתוכן האתר

יחיד הוא ויודע הכל_מקור הדפסה דוא

יחיד הוא ויודע הכל


פרק א

בְּסִפְרֵי הַמְּקֻבָּל רַבִּי אַבְרָהָם אַבּוּלְעַפְיָה זַצַ"ל מוּבָא הָרֶמֶז וְהַהִתְבּוֹנְנוּת שֶׁשֵּׁם הוי' ב"ה הוּא רָאשֵׁי תֵּבוֹת: יָחִיד הוּא וְיוֹדֵעַ הַכֹּל.

       י            יָחִיד

       ה           הוּא

       ו            וְיוֹדֵעַ

       ה           הַכֹּל


פרק ב

יָחִיד: "אוֹר אֵין סוֹף ב"ה אֵינוֹ מִתְיַחֵד אֲפִילוּ בְּעוֹלָם הָאֲצִילוּת אֶלָּא עַל יְדֵי הִתְלַבְּשֻׁתּוֹ תְּחִלָּה בִּסְפִירַת הַחָכְמָה, וְהַיְינוּ מִשּׁוּם שֶׁאֵין סוֹף ב"ה הוּא אֶחָד הָאֱמֶת שֶׁהוּא לְבַדּוֹ הוּא וְאֵין זוּלָתוֹ וְזוֹ הִיא מַדְרֵגַת הַחָכְמָה" (תניא פרק לה, בשם הרב המגיד נ"ע).

"אֶחָד הָאֱמֶת שֶׁהוּא לְבַדּוֹ הוּא וְאֵין זוּלָתוֹ" זֶהוּ בְּחִינַת "יָחִיד", "וְזוֹ הִיא מַדְרֵגַת הַחָכְמָה" י שֶׁבַּשֵּׁם ב"ה.

אֶחָד בַּהַכָּאָה (א פְּעָמִים ח פְּעָמִים ד) עוֹלֶה יָחִיד "אֶחָד הָאֱמֶת".

בְּחָכְמָה יֵשׁ לב נְתִיבוֹת, כְּמִנְיַן יָחִיד. לב נְתִיבוֹת אֵלּוּ מִתְחַלְּקוֹת לְ-י סְפִירוֹת וְ-כב אוֹתִיּוֹת י יחד, אוֹתִיּוֹת יָחִיד. הָאוֹתִיּוֹת מִתְחַלְּקוֹת, בְּסוֹד יַחַד, לְ-י יְחִידוּת (י עֶשֶׂר נֶחֱשֶׁבֶת לִיחִידָה, בְּסוֹד "עֶשֶׂר וְלֹא תֵּשַׁע", שֶׁבְּשָׁרְשָׁהּ, הַסְּפִירָה הָעֲשִׂירִית – מַלְכוּת – מְיֻחֶדֶת בְּאַחְדּוּת הָאֲצִילוּת – "רְשׁוּת הַיָּחִיד"), ח עֲשָׂרוֹת (מִ-כ עַד צ, בְּסוֹד כֹּהֵן צֶדֶק כְּלָלוּת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, שֶׁהֲרֵי הַיְּחִידוֹת הֵן בְּסוֹד "אֱלֹהוּת", הָעֲשָׂרוֹת בְּסוֹד "נְשָׁמוֹת" וְהַמֵּאוֹת בְּסוֹד "עוֹלָמוֹת"), וְ-ד מֵאוֹת (קרשת; הַ-ק נֶחֱשֶׁבֶת לְ"מֵאָה" עוֹלָמוֹת" בְּסוֹד "רַגְלֶיהָ יוֹרְדוֹת מָוֶת", שֶׁרֶגֶל הַ-ק יוֹרֶדֶת לְהַחֲיוֹת אֶת הָעוֹלָמוֹת הַנִּפְרָדִים מֵאַחְדוּתוֹ יִתְבָּרֵךְ. "וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים", כְּנֶגֶד ד מֵאוֹת קרשת).

"יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל". שֹׁרֶשׁ הָאוֹתִיּוֹת הוּא סוֹד טִפַּת זֶרַע הָאָב חָכְמָה בְּסוֹד "וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא", וְדָרְשׁוּ בַּזֹּהַר "יֵשׁ כב". וְכֵן שֹׁרֶשׁ הַסְּפִירוֹת הוּא בְּ-י אוֹרוֹת הַמְּאִירִים בְּטִפַּת הַחָכְמָה (שֶׁהֲרֵי הָאוֹתִיּוֹת הֵן שֹׁרֶשׁ הַכֵּלִים כַּנּוֹדָע). וְזֶהוּ יָחִיד י יַחַד לב נְתִיבוֹת חָכְמָה.


פרק ג

הוּא: "וְעָבַד הַלֵּוִי הוּא", וּמְפֹרָשׁ בַּזֹּהַר שֶׁעֲבוֹדַת הַלֵּוִי הִיא בִּבְחִינַת "לְאֲרַמָא קָלָא" בְּשִׁירָה וְזִמְרָה – בְּחִינַת "הַעֲלָאָה" שֶׁבְּקַו שְׂמֹאל שֶׁל הַסְּפִירוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת. עֲבוֹדָה זוֹ מַגִּיעָה עַד מְקוֹם הַנִּסְתָּר – ה עִילָּאָה שֶׁבַּשֵּׁם – בִּינָה עִילָּאָה, הַנִּקְרָא הוּא – לְשׁוֹן נִסְתָּר.

הוּא בַּהַכָּאָה עוֹלֶה ל "מִגְדַּל הַפּוֹרֵחַ בָּאֲוִיר" בְּאִמָּא כַּנּוֹדָע. וְהוּא סוֹד "בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה".

כַּאֲשֶׁר יָחִיד מִתְיַחֵד בְּהוּא, בְּסוֹד "תְּרִין רֵעִין דְּלֹא מִתְפָּרְשִׁין לְעָלְמִין", עוֹלֶה יִחוּדָם מד, שֶׁהוּא "חַי הוי'" – ב פְּעָמִים כב אוֹתִיּוֹת בְּ"אַבָּא" וּבְ"אִמָּא", וְכֵן כָּל בְּחִינַת "חַי" הוּא בְּחִינַת מוֹחִין עֶלְיוֹנִים שֶׁל יה שֶׁבַּשֵּׁם.


פרק ד

וְיוֹדֵעַ: שֹׁרֶשׁ הַ-ו שֶׁבַּשֵּׁם הוּא בְּדַעַת הַמִּתְפַּשֵּׁט בַּלֵּב. בְּכִתְבֵי הָאֲרִיזַ"ל "דַּעַת" זוֹ נִקְרֵאת "נִשְׁמַת זְעֵיר אַנְפִּין", וְלָכֵן כָּל מִדָּה וּמִדָּה שֶׁבַּלֵּב נִקְרֵאת "דֵּעָה" (לְשׁוֹן הָרַמְבַּ"ם ז"ל בְּ"הִלְכוֹת דֵּעוֹת").

יְדִיעַת הַכֹּל מִתְיַחֶסֶת לִבְרִיאַת הָעוֹלָם, בִּבְחִינַת "אוֹר הַמֵּאִיר לְזוּלָתוֹ". מַה שֶׁאֵין כֵּן "יָחִיד הוּא" הוּא לְמַעְלָה מִכֹּל שַׁיָּכוּת לָעוֹלָמוֹת הַנִּבְרָאִים, בִּבְחִינַת "אוֹר הַמֵּאִיר לְעַצְמוֹ" (רַק שֶׁנִּקְרָא "הוּא" עַל שֵׁם נִשְׁמַת הָעוֹבֵד שֶׁנִּמְצָא בְּתוֹךְ הַבְּרִיאָה, אֶלָּא שֶׁבֶּאֱמֶת הוּא "חֵלֶק אֱלוֹהַּ מִמַּעַל מַמָּשׁ" – "חֵלֶק בּוֹרֵא שֶׁנַּעֲשָׂה נִבְרָא" וְדַ"ל). יְדִיעַת הַבּוֹרֵא הוּא בִּבְחִינַת אוֹר מַקִּיף ה"סוֹבֵב כָּל עַלְמִין". לְגַבֵּי הָעוֹלָמוֹת הַנִּבְרָאִים הַ-ו שֶׁבַּשֵּׁם הִיא בְּסוֹד "סוֹבֵב כָּל עַלְמִין" (כִּמְבוֹאָר בְּשַׁעַר "אוֹר אֵין סוֹף" עַיֵי"ש). וְכֵן מְבֹאָר בְּכִתְבֵי הָאֲרִיזַ"ל שֶׁשְּׁבִירַת הַמִּדּוֹת בְּ"עוֹלָם הַנְּקֻדִּים" "עוֹלָם הַתֹּהוּ" הִתְחִילָה מִסְּפִירַת הַדַּעַת, וְעַל כֵּן תִּקּוּן הַמִּדּוֹת כֻּלָּן תְּלוּיָה בְּהַחְדָּרַת דַּעַת הַקֹּדֶשׁ בָּהֶן, בְּסוֹד "וּבְדַעַת חֲדָרִים יִמָּלְאוּ" (חֶדֶר הוּא רָאשֵׁי תֵּבוֹת חֶסֶד דִּין רַחֲמִים עִקְּרֵי הַמִּדּוֹת).


פרק ה

הַכֹּל: הַמַּלְכוּת הִיא שֹׁרֶשׁ "הַכֹּל" (אוֹתִיּוֹת "כַּלָּה" מַלְכוּת, כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, הַ"כַּלָּה" שֶׁל שִׁיר הַשִּׁירִים), "כֹּחַ הַפּוֹעֵל בַּנִּפְעַל", וְכָל דָּבָר נִבְרָא וְנוֹצָר וְנַעֲשָׂה חָקוּק וְקָשׁוּר בְּשָׁרְשׁוֹ הָעֶלְיוֹן שֶׁבְּמַלְכוּת שָׁמַיִם ה תַּתָּאָה שֶׁבַּשֵּׁם. הַמַּלְכוּת, דַּוְקָא, יוֹרֶדֶת לְהַוּוֹת אֶת הָעוֹלָמוֹת הַתַּחְתּוֹנִים בִּי"עַ, לְהַחְיוֹתָם וּלְקַיְּמָם תָּמִיד, בְּסוֹד "מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עוֹלָמִים". הַכֹּל עוֹלֶה סְכוּם כָּל הַמִּסְפָּרִים מֵ-א עַד י – "סוֹפָא דְּכָל דַּרְגִין"; וְ"נָעוּץ סוֹפָן בִּתְחִלָּתָן" בְּ-י שֶׁל יָחִיד – שֹׁרֶשׁ עֶשֶׂר סְפִירוֹת כַּנַּ"ל.


פרק ו

בְּ"יָחִיד הוּא וְיוֹדֵעַ הַכֹּל" יֵשׁ יה אוֹתִיּוֹת. הַכֹּל עוֹלֶה בְּגִימַטְ' יה פְּעָמִים אֶחָד, כְּלוֹמַר שֶׁהַמְּמוּצָע שֶׁל כָּל אוֹת עוֹלֶה אֶחָד, הַכֹּל בְּסוֹד "הוי' אֶחָד". וְהוּא עוֹלֶה ה פְּעָמִים "הוי' אֶחָד", שֶׁהוּא ג פְּעָמִים אדני ב"ה.

"יָחִיד הוּא ו" עוֹלֶה נ, בְּסוֹד נ שַׁעֲרֵי בִּינָה, שֶׁהֲרֵי שַׁעַר הַנּוּן הוּא בְּסוֹד הַיִּחוּד הַנֶּעְלָם שֶׁל אַבָּא וְאִמָּא ("יָחִיד הוּא") עַל יְדֵי שֹׁרֶשׁ הַדַּעַת ו שֶׁבַּשֵּׁם בְּסוֹד "אִם אֵין דַּעַת אֵין בִּינָה וְאִם אֵין בִּינָה אֵין דַּעַת". יוֹדֵעַ הַכֹּל עוֹלֶה סְכוּם הַ-יג אֶחָד – אוֹתִיּוֹת מֵ-א עַד מ (סוֹד יג מִדּוֹת הָרַחֲמִים, מְקוֹר הַהַשְׁגָּחָה הַפְּרָטִית, פְּנִימִיּוּת הַחַיּוּת שֶׁל כָּל הָעוֹלָמוֹת. וְהוּא סוֹד הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ: קמה שֵׁם הַעֲמָדַת הַמֶּלֶךְ – ה תַּתָּאָה שֶׁבַּשֵּׁם – עַל יְדֵי שְׁלֵמוּת גִּלּוּי הַדַּעַת בִּיְסוֹד, סוֹד "וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי" כִּמְבוֹאָר בְּדָא"ח). נִמְצָא שֶׁסּוֹד יָחִיד הוּא וְיוֹדֵעַ הַכֹּל הוּא אָמֵן (מֵ-א עַד מ וְ-ן, הַיְינוּ מֵ-א עַד נ; וְכֵן בְּסוֹד "נְאֻם הוי'"), שֶׁהוּא סְכוּם כָּל הַמִּסְפָּרִים מֵ-א עַד יגאֶחָד, לִרְמֹז שֶׁכְּלָלוּת "הַנִּסְתָּרוֹת" (יה שֶׁבַּשֵּׁם – "אוֹר הַמֵּאִיר לְעַצְמוֹ" כַּנַּ"ל) – "יָחִיד הוּא" – מְאִירָה גַּם בַּ"נִּגְלוֹת", בְּסוֹד הַהַשְׁגָּחָה הַפְּרָטִית – "וְיוֹדֵעַ הַכֹּל" (עַל יְדֵי ו הַחִבּוּר כַּנַּ"ל, בְּחִינַת "דַּעַת" מִלְּשׁוֹן הִתְקַשְּׁרוּת וְהִתְחַבְּרוּת כַּנּוֹדָע).

וְהוּא סוֹד סְכוּם הַמִּסְפָּרִים בְּטַעֲנַת אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם עִם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּתְפִלָּתוֹ עֲבוּר אַנְשֵׁי סְדוֹם – אוּלַי יִמָּצְאוּ: נ, מה, מ, ל, כ, י צַדִּיקִים בְּתוֹךְ הָעִיר (מה הוּא סְכוּם כָּל הַמִּסְפָּרִים מֵ-א עַד ט. נִמְצָא שֶׁכְּלָלוּת מִסְפְּרֵי טַעֲנָתוֹ הִיא סְכוּם כָּל הָאוֹתִיּוֹת מֵ-א עַד נ כַּנַּ"ל). אַבְרָהָם אָבִינוּ ע"ה הָיָה הָרִאשׁוֹן לְפַרְסֵם אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרֵךְ בָּעוֹלָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וַיִּקְרָא שָׁם בְּשֵׁם הוי' אֵל עוֹלָם", בְּסוֹד "יָחִיד הוּא וְיוֹדֵעַ הַכֹּל", שֶׁהוּא "הַדָּן יְחִידִי לְבָאֵי עוֹלָם", וּמְרַחֵם בַּדִּין מִמְּקוֹר הָרַחֲמִים וְהַחֲסָדִים הָאֲמִתִּיִּים, שֶׁהוּא "יָחִיד" מַמָּשׁ, בְּסוֹד "פְּנִימִיּוּת אַבָּא ("אָב הָרַחֲמָן") פְּנִימִיּוּת עַתִּיק ("אָב הָרַחֲמִים" הַפְּשׁוּטִים שֶׁבִּבְחִינַת אֵין סוֹף מַמָּשׁ)".

"יָחִיד הוּא וְיוֹדֵעַ הַכֹּל" עוֹלֶה הוי' ב"ה וְ-אֶחָד בְּרִבּוּעַ כְּלָלִי. "יָחִיד הוּא וְיוֹד" עוֹלֶה ע, עַד ע שֶׁל "וְיוֹדֵעַ", וְהֵן ב עֵינַיִם, בְּסוֹד "תָּמִיד עֵינֵי הוי' אֱלֹקֶיךָ בָּהּ (הַמְשָׁכַת אוֹר הָעֵינַיִם בְּ-ה תַּתָּאָה שֶׁבַּשֵּׁם – אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל) מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה".


פרק ז

בְּמִסְפַּר סִדּוּרִי יוֹדֵעַ עוֹלֶה לו, בְּסוֹד "אֵלֶּה" ו פְּעָמִים ו מִדּוֹת שֶׁבַּלֵּב. הַכֹּל עוֹלֶה כֹּחַ, בְּסוֹד "כֹּחַ מַעֲשָׂיו" שֶׁל מַעֲשֵׂה בְּרֵאשִׁית. וְיוֹדֵעַ הַכֹּל עוֹלֶה ע, וְעִם מד שֶׁל יָחִיד הוּא, הוּא סוֹד מַדָּע, כְּלָלוּת סֵפֶר מַדָּע שֶׁל הָרַמְבָּ"ם ז"ל הַפּוֹתֵחַ: "יְסוֹד הַיְּסוֹדוֹת וְעַמּוּד הַחָכְמוֹת" רָאשֵׁי תֵּבוֹת הוי' ב"ה.

בְּמִסְפַּר קָטָן יָחִיד הוּא עוֹלֶה הוי' ב"ה. יוֹדֵעַ הַכֹּל עוֹלֶה כֹּחַ, בְּסוֹד הוּא הַנּוֹתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל",  לֵידַת וה מֵהוּא – אִמָּא עִילָּאָה. יָחִיד הוּא וְיוֹדֵעַ הַכֹּל עוֹלֶה ס, אוֹת הַ-יה בְּסֵדֶר הָא-ב.

בְּמִסְפַּר קָטָן מִסְפָּרִי שֶׁל כָּל תֵּבָה וְתֵבָה עוֹלֶה הַכֹּל יה (סוֹד יה אוֹתִיּוֹת יה פְּעָמִים אֶחָד כַּנַּ"ל), וּבְמִסְפָּר קָטָן מִסְפָּרִי אַחֲרוֹן שֶׁל כְּלָלוּת הַמִּשְׁפָּט עוֹלֶה הַכֹּל ו, שֶׁהַכֹּל נִכְלָל בְּ-ו שֶׁבַּשֵּׁם, כַּנּוֹדָע.

קצה, קיד, ס, יה, ו עוֹלֶה ב פְּעָמִים קצה יה פְּעָמִים הוי' – בְּסוֹד "כִּי בְּיָהּ הוי' צוּר עוֹלָמִים". וְהוּא ג פְּעָמִים עַיִן, בְּסוֹד "עֵין הוי' אֶל יְרֵאָיו", וְ"עֵינֵי הוי' אֶל צַדִּיקִים". וְהוּא "שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ" "שֶׁמֶן וּקְטֹרֶת יְשַׂמַּח לֵב" לֵב מָשִׁיחַ, שֶׁהוּא "אֹהֵב שָׁלוֹם", גִּלּוּי "הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַהוי'" ב"ה, בִּבְחִינַת "וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם", לְהַמְשִׁיךְ "כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ", בְּהִגָּלוֹת נִגְלוֹת תִּקּוּן הַכֹּל בְּסוֹד "יָחִיד הוּא וְיוֹדֵעַ הַכֹּל".


פרק ח

בְּמִסְפַּר קִדְמִי יָחִיד עוֹלֶה יוֹסֵף, בְּסוֹד "יְסוֹד אַבָּא אָרוֹךְ וּמִסְתַּיֵּם בִּיְסוֹד ז"א". הוּא עוֹלֶה הֶבֶל מִלּוּי שֵׁם סג שֶׁבְּבִינָה. וְיוֹדֵעַ עוֹלֶה ו פְּעָמִים חֶסֶד – "יוֹמָם יְצַוֶּה הוי' חַסְדּוֹ" – "יוֹמָא דְּאָזֵיל עִם כּוּלְּהוּ יוֹמִין". הַכֹּל עוֹלֶה יָחִיד הוּא וְיוֹדֵעַ הַכֹּל כְּלָלוּת הַכֹּל בַּמַּלְכוּת כַּנַּ"ל. יָחִיד הוּא עוֹלֶה טפטפיה – שֵׁם הַמַחְשָׁבָה בְּ-יה – "תְּרִין רֵעִין דְּלֹא מִתְפָּרְשִׁין לְעָלְמִין". יוֹדֵעַ עוֹלֶה תֹּהוּ (שְׁבִירַת הַדַּעַת כַּנַּ"ל), וְתִקּוּנוֹ עַל יְדֵי ו הַחִבּוּר שֶׁשָּׁרְשׁוֹ בְּדַעַת עֶלְיוֹן כַּנַּ"ל. יָחִיד הוּא וְיוֹדֵעַ עוֹלֶה כה בְּרִבּוּעַ כְּלָלִי – ה בְּחֶזְקַת ד. יָחִיד הוּא וְיוֹדֵעַ הַכֹּל עוֹלֶה סְכוּם כָּל הַמִּסְפָּרִים מֵ-א עַד מ (עַל דֶּרֶךְ מ בְּמִסְפַּר קִדְמִי כַּנַּ"ל) – "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" כְּלָלוּת הָעֲבוֹדָה שֶׁל "יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל" "הוי' בְּחָכְמָה יָסַד אָרֶץ" "אַבָּא יְסַד בְּרַתָּא" דָּוִד בֵּן יִשַׁי מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל חָי וְקַיָּם.


פרק ט

י פְּעָמִים יָחִיד; ה פְּעָמִים הוּא; ו פְּעָמִים וְיוֹדֵעַ; ה פְּעָמִים הַכֹּל עוֹלֶה "יְהִי אוֹר", כַּאֲשֶׁר הַ-א שֶׁל אוֹר עוֹלָה אֶלֶף בְּסוֹד "הָאֶלֶף לְךָ שְׁלֹמֹה", אֶלֶף אוֹרוֹת שֶׁנִּמְסְרוּ לְמֹשֶׁה (אוֹתִיּוֹת שְׁלֹמֹה) בִּשְׁעַת מַתַּן תּוֹרָה – "תּוֹרָה אוֹר". וְהוּא סוֹד ד מִלּוּיֵי שֵׁם הוי' ב"ה: עב, סג, מה, בן:

     י       יוד הי ויו הי

     ה     יוד הי ואו הי

     ו      יוד הא ואו הא

     ה     יוד הה וו הה

כַּאֲשֶׁר הַ-א שֶׁבְּ-ואו דְּשֵׁם סג עוֹלָה אֶלֶף, שֶׁהוּא סוֹד אֶלֶף אוֹרוֹת הַמִּתְגַּלִּים לְמֹשֶׁה בִּשְׁעַת מַתָּן תּוֹרָה מִפְּנִימִיּוּת סג דְּאָדָם קַדְמוֹן (מַה שֶׁאֵין כֵּן שֵׁם עב הוּא סוֹד הַהֶעְלֵם הָעַצְמִי שֶׁל הָאוֹר בַּמָּאוֹר ב"ה, בִּבְחִינַת יָחִיד מַמָּשׁ) מִבְּחִינַת "הוּא", בְּסוֹד "עַד שֶׁלֹּא נִבְרָא הָעוֹלָם הָיָה הוּא וּשְׁמוֹ הַגָּדוֹל בִּלְבַד", שֶׁהוּא עֶצֶם הָאוֹר. הַ"יְּדִיעָה" הִיא בְּסוֹד שֵׁם מה הֶחָדָשׁ שֶׁיּוֹצֵא מִמֵּצַח הָרָצוֹן שֶׁל אָדָם קַדְמוֹן, וְ"הַכֹּל" בְּסוֹד שֵׁם בן, שֶׁעִנְיָנוֹ בִּנְיָן כָּל הָעוֹלָמוֹת כֻּלָּם.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2017. מלכות ישראל - האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com