חיפוש בתוכן האתר

תפלה קודם הלימוד_פרק א הדפסה דוא

פרק א

חמשת חלקיה של תפלה זו מקבילים לחמש הדרגות שבשם בוי' ב"ה, וכן לחמשת הדרגות שבנפש כל אחד מישראל:

נקדים הקדמה לגבי הספר הזה. הוא בנוי על התבוננות בשם הוי', איך שהחוט המחבר את כל עניני התורה – מהתחלה ועד הסוף – וגם את כל עניני המציאות בכל ההוויה כולה הוא שם הוי'. אין לך דבר, לא בתורה ולא במציאות הנבראת, שלא קשור ושאין בו סוד שם הוי'. הדבר הראשון על פי קבלה הם עשר הספירות: חכמה כנגד האות י, בינה כנגד האות ה, שש מדות הלב – חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד – כנגד האות ו ואילו המלכות כנגד האות ה האחרונה, והיא הבטוי של השכל והרגש שמעליה בשלשה אופני בטוי – מחשבה דבור ומעשה – הנקראים 'לבושי הנפש'. כל זה נכלל באות ה האחרונה. למעלה מן הכל יש עוד מדרגה, הנקראת קוצו של י, כנגד הכתר.

אם כן, כל המטרה שלנו היא לגלות ולחשוף את שם הוי' שמסתתר בכל דבר ודבר ולכן גם כאן, בתפלה הזו, אנחנו מתבוננים בה לפי הסדר הזה של ארבע מדרגות שם הוי' עם קוצו של י. נתבונן לצורך זה בציור הבא:

קוצו של י         יחידה – הפצת מעינות תהום רבה וארבֹּת השמים נפתחו ומלאה הארץ דעה את הוי' כמים לים מכסים בביאת גואל צדק במהרה בימינו

י        חיה – דבקות הבורא

ה              נשמה – ידיעת התורה

ו        רוח – מדות ישרות

ה              נפש – מעשה

 

אם מתבוננים עוד קצת בתפלה הזו, רואים שהיא הבעת רצון. בדרך כלל, כשאדם מתפלל הנוסח הוא 'יהי רצון מלפניך'. למשל, בתחלת השנה החדשה כאשר אנו טובלים את התפוח בדבש בראש השנה אנחנו אומרים 'יהי רצון מלפניך שתחחדש עלינו שנה טובה ומתוקה'. כתוב בחסידות, שכל תפלה היא בבחינת 'יהי רצון מלפניך', כלומר שהיא באה לעורר ואפילו לחדש ולשנות רצון. ראש השניה הוא כח לשנות. כאשר יהודי מתפלל ואמר 'יהי רצון מלפניך', אז אפילו שהרצון שלך הקב"ה לא היה כך בכל זאת אני מתפלל שהוא ישתנה. שיהי רצון חדש מלפניך. זה ענין התפלה בדרך כלל, לבקש התעוררות רצון למעלה.

אבל כאן, בתפלה הזו, רואים משהו מיוחד שלא נמצא בשום תפלה אחרת. במקום לבקש מה' פשוט מביעים רצון. הלשון היא "הנני רוצה", כלומר אני רוצה. לא שאני מבקש ממך ה' משהו אלא אני מצהיר הצהרה. אני הולך ללמוד ואני אומר תפלה בסגנון של הצהרה – "הנני רוצה למוד כדי יביאני התלמוד לידי...". מה זה מלמד אותנו? זה מלמד אותנו, שכאשר יהודי לומד תורה הוא צריך לדעת שהעיקר תלוי בו, ברצון שלו – "אין דבר העומד בפני הרצון". כאשר הוא אומר את המילים האלו הוא צריך לחזק אצלו את הרצון בכל המדרגות האלו.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com