חיפוש בתוכן האתר

אור אין סוף ב"ה_ו הדפסה דוא

פרק ו

סוד התכללות ההתכללות


כעת יש לנו התבוננות יותר עמוקה בארבעת המדרגות שלנו. נסיים אותה עם עוד רמז:

אַרְבַּע פְּעָמִים בִּרְכַּת הוי' הַנַּ"ל [שממנו הגענו לכל הרמז הזה] עוֹלֶה ב פְּעָמִים (כְּנֶגֶד יה הַנִּסְתָּרוֹת וְ-וה הַנִּגְלוֹת כַּנַּ"ל) לו בְּרִבּוּעַ. וְהוּא בְּסוֹד עב שֵׁמוֹת הַקְּדוֹשִׁים,

עב הוא חבור ב הפעמים. כשלמדנו את אגרת הויכוח והשלום[1] ראינו שהוא מחלק שם בין החסידים למתנגדיהם ומסביר שהחסידים הם לו הצדיקים הנסתרים, שכנגד יה שבשם, והם בעצם בעלי התשובה. המתנגדים להם אלו לו הצדיקים הנגלים, כנגד וה שבשם.

לענינינו, זו בדיוק החלוקה שלנו: המדרגות "לית אתר פנוי מיניה" ו"כולא קמיה כלא חשיב" הן בדיוק שני החידושים של החסידות, החידוש של ההתבוננות בפנימיות התורה והחידוש של האמונה. מה שאין כן ההתבוננות שה' מהווה את העולם וממלא אותו שייכות אל חלק הנגלות של התורה, החלק ששייך אל הצדיקים הנגלים.

שֶׁבָּהֶם לו נִסְתָּרִים (בְּסוֹד לו צַדִּיקִים נִסְתָּרִים) וְ-לו נִגְלִים (בְּסוֹד לו צַדִּיקִים גְּלוּיִים).

לו בעצמו הוא רבוע ויש ברבוע של ו שתי אפשרויות הסבר: אפשרות אחת היא התכללות ו הקצוות אחת בשניה, ואפשרות שניה יותר עמוקה היא התכללות ו הפרצופים – עתיק, אריך, אבא, אמא, ז"א ונוקביה. האפשרות הראשונה כוללת רק את מדות הלב ואילו השניה כוללת את כל הספירות שבכל אחד מהם.

לו הוּא ו בְּרִבּוּעַ – הִתְכַּלְּלוּת ו קְצָווֹת (אוֹ ו פַּרְצוּפִים) זֶה בָּזֶה. לו בְּרִבּוּעַ הוּא סוֹד הִתְכַּלְּלוּת הַהִתְכַּלְּלוּת [כלומר, חזקת 4], שֶׁעַל יְדֵי הִתְכַּלְּלוּת כְּפוּלָה זוֹ נִמְשְׁכָה בִּרְכַּת הוי' מֵרֵישׁ כָּל דַּרְגִין שֶׁל אוֹר אֵין סוֹף ב"ה, בְּחִינַת "לֵית אֲתָר פָּנוּי מִינֵּיהּ" – "מִינֵּיהּ" מַמָּשׁ, עַד סוֹף כָּל דַּרְגִין שֶׁל אוֹר אֵין סוֹף ב"ה, בְּחִינַת "מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין" בִּפְנִימִיּוּת מַמָּשׁ,

ההתכללות הכפולה, למעלה ולמטה, הוא הענין האחרון שמוסבר כאן. ההתכללות הראשונה היא בבחינת 'פרצוף' והתכללות ההתכללות היא כבר בחינת 'השראה'. זה כמו ההבדל בין קבלת האריז"ל לבין קבלת הבעש"ט[2]. דבר פשוט ללא התכללות הוא כמו קבלת הראשונים, קבלה של השתלשלות נקודות 'זה תחת זה'. כאשר יש התכללות הוא כבר נקרא פרצוף והתלבשות, אבל התכללות ההתכללות – כמו מל מל – באה להמשיך את גלוי האין סוף למטה-מטה.

זה נקרא להמשיך את המדרגה הכי עליונה של "לית אתר פנוי מיניה", שנקראת "מלא", בתוך המדרגה האחרונה שנקראת 'ממלא'.

צריך לסיים כל התבוננות בכך שכל מה שראינו כרבוי מדרגות הופך להיות מדרגה אחת. קודם ראינו שכל המדרגות ביחד עולות ארבע פעמים ברכת הוי', כלומר ארבע מדרגות שונות, וכעת אנו רואים שכולם בהתכללות שבהתכללות נעשים גלוי אחד. זהו:

גִּלּוּי בְּחִינַת "מָלֵא" מַמָּשׁ בִּ"מְמַלֵּא" (סוֹד יַעֲקֹב, י עָקֵב [שהדרגה הכי גבוהה מתגלה במדרגה הכי נמוכה, בעקב] – "אַבָּא יְסַד בְּרַתָּא" – וְהוּא עוֹלֶה שֶׁבַע פְּעָמִים הוי' ב"ה, בְּסוֹד "שְׁבַע רָצוֹן" כַּנַּ"ל, "שְׂבַע" מִלְשׁוֹן "שֶׁבַע" כַּמְבוֹאָר בַּחֲסִידוּת, וְ"כָל הַשְׁבִיעִין [המלכות שלמטה] חֲבִיבִין" שֶׁבָּהֶם עִיקָר הַגִּלּוּי שֶׁל אוֹר אֵין סוֹף ב"ה).



[1] מיוחסת לאדמו"ר הצמח צדק.

[2] כמבואר במאמר 'השפלות והשמחה' לר' אייזיק מהומיל זצ"ל.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2017. מלכות ישראל - האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com