חיפוש בתוכן האתר

אור אין סוף ב"ה_מקור הדפסה דוא

אור אין סוף ב"ה


"כְּשֶׁמִּתְבּוֹנֵן וּמַעֲמִיק מְאֹד בִּגְדוּלַת ה' אֵיךְ הוּא מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין וְסוֹבֵב כָּל עַלְמִין וְכוֹלָּא קַמֵּיהּ כְּלָא חֲשִׁיב נוֹלְדָה וְנִתְעוֹרְרָה מִדַּת יִרְאַת הָרוֹמְמוּת בְּמוֹחוֹ וּמַחְשַׁבְתּוֹ לִירָא וּלְהִתְבּוֹשֵׁשׁ מִגְּדוּלָּתוֹ יִתְבָּרֵךְ שֶׁאֵין לָהּ סוֹף וְתַכְלִית וּפַחַד ה' בְּלִבּוֹ וְשׁוּב יִתְלַהֵב לִבּוֹ בְּאַהֲבָה עַזָּה כְּרִשְׁפֵּי אֵשׁ בַּחֲשֵׁיקָה וָחֲפֵיצָה וּתְשׁוּקָה וְנֶפֶשׁ שׁוֹקֵקָה לִגְדוֹלַת אֵין סוֹף ב"ה"[א].


"הָאֱמוּנָה הָאֲמִיתִּית בַּה' אֶחָד אֵין סוֹף ב"ה דְּאִיהוּ מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין וְסוֹבֵב כָּל עַלְמִין וְלֵית אֲתָר פָּנוּי מִינֵּיהּ לְמַעְלָה עַד אֵין קֵץ וּלְמַטָּה עַד אֵין תַּכְלִית וְכֵן לְד' סִטְרִין בִּבְחִינַת אֵין סוֹף מַמָּשׁ. וְכֵן בִּבְחִינַת שָׁנָה וָנֶפֶשׁ כַּנּוֹדָע"[ב].

פרק א

הִנֵּה בַּעֲבוֹדַת הַהִתְבּוֹנְנוּת מֵבִיא אַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן שָׁלֹשׁ מַדְרֵגוֹת בְּאוֹר אֵין סוֹף ב"ה: "מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין", "סוֹבֵב כָּל עַלְמִין", "כּוּלָּא קַמֵּיהּ כְּלָא חֲשִׁיב" (כְּנֶגֶד שְׁלֹשֶׁת הַלְּשׁוֹנוֹת: "מִתְבּוֹנֵן", "מַעֲמִיק", "מְאֹד"[ג]), וְכֵן בֶּאֱמוּנָה מֵבִיא שָׁלֹשׁ מַדְרֵגוֹת: "מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין", "סוֹבֵב כָּל עַלְמִין", "לֵית אֲתָר פָּנוּי מִינֵּיהּ וְכוּ'". בְּדַרְגַּת "לֵית אֲתָר פָּנוּי מִינֵּיהּ" (שֶׁהוּא עִיקָר הַחִדּוּשׁ בְּסוֹד הָאֱמוּנָה, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר אי"ה) מֵבִיא שָׁלֹשׁ בְּחִינוֹת (עַל פִּי סֵפֶר יְצִירָה): "עוֹלָם" ("לְמַעְלָה עַד אֵין קֵץ וּלְמַטָּה עַד אֵין תַּכְלִית וְכֵן לְד' סִטְרִין בִּבְחִינַת אֵין סוֹף מַמָּשׁ"), "שָׁנָה", "נֶפֶשׁ", וְיֵשׁ לוֹמַר שֶׁהֵן מְרֻמָּזוֹת בִּשְּׁלֹשׁ הַתֵּבוֹת: "אֲתָר", "פָּנוּי", "מִינֵּיהּ":

"אֲתָר" הוּא "מָקוֹם" "עוֹלָם".

אַף עַל פִּי שֶׁגַּם בְּ"מָקוֹם" שַׁיָּיךְ הַבִּטּוּי "מָקוֹם פָּנוּי", אַךְ עִיקָר עִנְיַן "פָּנוּי" שַׁיָּיךְ לִ"זְמַן" "שָׁנָה" כַּפֵּרוּשׁ בְּדַא"ח בְּעִנְיָן "אָדָם פְּנִימִי" מִי שֶׁהַזְּמַן אֶצְלוֹ יָקָר מְאֹד וְאֵין לוֹ רֶגַע פָּנוּי מִמַּחְשֶׁבֶת עֲבוֹדַת ה' וְהַבִּטּוּל אֵלָיו יִתְבָּרֵךְ. וְהוּא כְּפֵרוּשׁ הַבֶּעְשׁ"ט זִי"ע עַל הַפָּסוּק "אַשְׁרֵי אָדָם לֹא יַחֲשֹׁב ה' לוֹ עֲוֹן", שֶׁפֵּרוּשׁוֹ "אַשְׁרֵי אָדָם לֹא יַחֲשֹׁב ה' לוֹ עֲוֹן" אַשְׁרֵי אָדָם כָּזֶה שֶׁבְּרֶגַע שֶׁמַּכִּיר בְּעַצְמוֹ שֶׁהִסִּיחַ אֶת דַּעְתּוֹ קְצָת מִמַּחְשֶׁבֶת הַבִּטּוּל לַה' יִתְבָּרֵךְ, נֶחְשָׁב לוֹ כַּעֲוֹן חָמוּר. וְכֵן לְשׁוֹן "פְּנַאי" הוּא זְמַן פָּנוּי. וְהוּא סוֹד הַצִּמְצוּם בִּבְחִינַת "נֶפֶשׁ" עַל מְנַת לְהַמְשִׁיכָהּ בְּ"מָּקוֹם" (שֶׁהֲרֵי הַ"זְּמַן" הוּא הַמְּמוּצָע בֵּין "נֶפֶשׁ" לְ"עוֹלָם", כַּמְבוֹאָר בְּדָא"ח) שֶׁ"פּוֹנֶה מִכֹּל עֲסָקָיו וְכוּ'". וְכֵן לִגְרִיעוּתָא, בִּהְיוֹת הַ"נֶּפֶשׁ" לְמַטָּה בְּהַסְתָּרַת הָעוֹלָמוֹת, "אִם רֵק הוּא מִכֶּם הוּא", כַּאֲשֶׁר טָרוּד בְּ"הַבְלֵי הַזְּמַן", שֶׁאֲזַי טַח מֵרְאוֹת עֵינָיו אֵת הָאֱמֶת שֶׁ"לֵית אֲתָר פָּנוּי".

"מִינֵּיהּ" מְרַמֵּז בְּעִיקָר הַשְׁרָאַת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרֵךְ בְּלֵב כָּל "נֶפֶשׁ" מִיִּשְׂרָאֵל. בְּ"נֶּפֶשׁ" מִתְיַחֲדִים הַמָּקוֹם וְהַזְּמַן כְּאֶחָד, שֶׁהֲרֵי הַפָּסוּק הַנַּ"ל "אַשְׁרֵי אָדָם" מְדַבֵּר בְּ"נֶּפֶשׁ" בְּהִתְיַחֲסָה אֶל "זְמַן" בְּ"רִיצַת הַמַּחֲשָׁבוֹת" "רָהִיטֵי מוֹחָא" כָּל הַיּוֹם; וּבְפִתְגַּם הַבֶּעְשׁ"ט זִי"ע "בִּמְקוֹם מַחֲשַׁבְתּוֹ שֶׁל אָדָם וְכוּ'", הַמּוּבָא לְקַמָּן, מִתְיַחֶסֶת הַ"נֶּפֶשׁ" לַ"מָּקוֹם" שֶׁבָּהּ.

וְכֵן יֵשׁ לוֹמַר שֶׁשְּׁלֹשׁ הַבְּחִינוֹת הַנַּ"ל הֵן כְּנֶגֶד כְּלָלוּת שְׁלֹשׁ הַמַּדְרֵגוֹת "מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין", "סוֹבֵב כָּל עַלְמִין", "לֵית אֲתָר פָּנוּי מִינֵּיהּ": "מְמַלֵּא" בְּ"מָּקוֹם"; "סוֹבֵב" בִּ"זְּמַן" – "שָׁנָה" – בְּסוֹד גַּלְגַּל הַשָׁנָה; וְ"לֵית אֲתָר פָּנוּי מִינֵּיהּ" בַּ"נֶּפֶשׁ". יֵשׁ לְפָרֵשׁ "אֲתַר" בְּמוּבָן שֶׁל "מָקוֹם" וּ"מַצָּב" בְּהַרְגָּשַׁת הַנֶּפֶשׁ, בְּסוֹד פִּתְגָּם הַבֶּעְשׁ"ט זִי"ע "בִּמְקוֹם מַחֲשַׁבְתּוֹ שֶׁל אָדָם שָׁם הוּא נִמְצָא כֻּלוֹ". וְכֵן יָדוּעַ מֵהַבֶּעְשׁ"ט שֶׁכָּל מַחְשָׁבָה וּמַצַּב בַּנֶּפֶשׁ הוּא "שִׁעוּר קוֹמָה" שָׁלֵם, שֶׁבּוֹ שׁוֹרָה קְדוּשַׁת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרֵךְ, וְעִיקָר עֲבוֹדַת ה' יִתְבָּרֵךְ הוּא לְגַלּוֹתוֹ יִתְבָּרֵךְ מִתּוֹךְ הַהֶסְתֵּר (כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר "אָכֵן אַתָּה אֵל מִסְתַּתֵּר"[ד], וְכֵן הוּא אוֹמֵר "וְאָנֹכִי אַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא"[ה]) "בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם"[ו]. וְהוּא עַל יְדֵי עֲבוֹדַת הַתְּפִלָּה בְּהִשְׁתַּפְּכוּת הַנֶּפֶשׁ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר "שִׁפְכִי כַּמָּיִם לִבֵּךְ נֹכַח פְּנֵי ה'"[ז]. עַל יְדֵי "שִׁפְכִי כַּמָּיִם לִבֵּךְ" בֶּאֱמֶת, מִתְגַּלֶּה שֶׁהוּא " נֹכַח פְּנֵי ה'", בְּסוֹד "וְאַצִּיעָה שְׁאוֹל הִנֶּךָּ"[ח]. "וְאַצִּיעָה שְׁאוֹל" תַּרְתֵּי מַשְׁמַע: עַל פִּי פְּשַׁט הוּא עִנְיַן הַיְּרִידָה וְהַנְּפִילָה בַּנֶּפֶשׁ לִ"שְּׁאוֹל תַּחְתִּית" – מַצָּב שֶׁל דִּכָּאוֹן וְכַדּוֹמֶה, ה' יִשְׁמְרֶנּוּ; וְעַל פִּי דְּרוּשׁ הוּא עִנְיַן "הַצָּעַת שְׁאֵלַת" צְרָכָיו מֵאֵת ה' הַטּוֹב בְּעֵת צָרָה זוֹ בְּעַצְמָהּ – הִשְׁתַּפְּכוּת הַנֶּפֶשׁ בִּתְפִלָּה כַּנַּ"ל – וְעַל יְדֵי זֶה – "הִנֶּךָּ", גִּלּוּי אֱלֹקוּת מַמָּשׁ – "יְשׁוּעַת ה' כְּהֶרֶף עָיִן".

 

פרק ב

          י          לֵית אֲתָר פָּנוּי מִינֵּיהּ

         ה           כּוּלָּא קַמֵּיהּ כְּלָא חֲשִׁיב

         ו            סוֹבֵב כָּל עַלְמִין

         ה          מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין


"מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין" הִיא בְּחִינַת הַחִיּוּת הַמִּתְלַבֶּשֶׁת תּוֹךְ עֶצֶם הַנִּבְרָא שֶׁהִיא מְצוּמְצֵמֶת בְּתוֹכוֹ בְּצִמְצוּם רַב כְּפִי עֶרֶךְ מַהוּת הַנִּבְרָא שֶׁהוּא בַּעַל גְּבוּל וְתַכְלִית בְּכַמּוּתוֹ וְאֵיכוּתוֹ..."[ט].

"סוֹבֵב כָּל עַלְמִין פֵּרוּשׁ דֶּרֶךְ מָשָׁל כְּשֶׁאָדָם מִתְבּוֹנֵן בְּאֵיזֶה דְּבַר חָכְמָה בְּשִׂכְלוֹ אוֹ דָּבָר גַּשְׁמִי בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ אֲזַי שִׂכְלוֹ וּמַחְשַׁבְתּוֹ מַקִּיפִים עַל הַדָּבָר הַהוּא הַמְּצוּיָּר בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ אוֹ בְּשִׂכְלוֹ, אַךְ אֵין מַקִּיפִים עַל הַדָּבָר הַהוּא מַמָּשׁ בְּפוֹעַל מַמָּשׁ. אֲבָל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא דִּכְתִיב בֵּיהּ 'כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְגוֹ''[י] מַחֲשַׁבְתּוֹ וִידִיעָתוֹ שֶׁיּוֹדֵעַ כָּל הַנִּבְרָאִים מַקֶּפֶת כָּל נִבְרָא וְנִבְרָא בְּפוֹעַל מַמָּשׁ, שֶׁהֲרֵי הִיא הִיא חִיּוּתוֹ וְהִתְהַוּוּתוֹ מֵאַיִן לְיֵשׁ בְּפוֹעַל מַמָּשׁ"[יא].

הַחַיּוּת הַפְּנִימִית שֶׁבְּכָל נִבְרָא, מִבְּחִינַת "מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין" כַּנַּ"ל, הִיא מֵאוֹתִיּוֹת דִּבּוּרוֹ יִתְבָּרֵךְ, כִּבְיָכוֹל, בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת שֶׁבָּהֶם נִבְרָא הָעוֹלָם.

הַחַיּוּת הַמַּקִּיפָה שֶׁמִּמֶּנָּה עִיקָר הִתְהַוּוּתוֹ וְקִיּוּם חִיּוּתוֹ שֶׁל כָּל נִבְרָא, בְּחִינַת "סוֹבֵב כָּל עַלְמִין", נִמְשְׁלָה לְאוֹתִיּוֹת מַחֲשַׁבְתּוֹ יִתְבָּרֵךְ, כִּבְיָכוֹל. מַחְשָׁבָה זוֹ מִתְיַחֶסֶת ("יוֹדַעַת") לְכָל נִבְרָא וְנִבְרָא בִּפְרָט עַל יְדֵי הַמְשָׁכָתָהּ דֶּרֶךְ מִדּוֹתָיו יִתְבָּרֵךְ, כִּבְיָכוֹל: חֶסֶד, גְּבוּרָה, תִּפְאֶרֶת, נֵצַח, הוֹד, יְסוֹד – "שֵׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית" – בְּסוֹד "כָּל יוֹמָא וְיוֹמָא עֲבִיד עֲבִידְתֵּיהּ" (כָּל יוֹם וָיוֹם פּוֹעֵל אֵת פְּעוּלָתוֹ).

הָאוֹר הַפְּנִימִי שֶׁל הָעוֹלָמוֹת מִתְיַחֵס לַמַּלְכוּת – ה תַּתָּאָה שֶׁבַּשֵּׁם – וְנִקְרָא "שְׁכִינָה", עַל שֵׁם שֶׁשּׁוֹכֶנֶת וּמִתְלַבֶּשֶׁת בְּתוֹךְ הַנִּבְרָאִים מַמָּשׁ לְהַחֲיוֹתָם בְּחַיּוּת פְּנִימִית מֻרְגֶּשֶׁת. הָאוֹר הַמַּקִּיף שֶׁל הָעוֹלָמוֹת הַתַּחְתּוֹנִים מִתְיַחֵס לְמִדּוֹתָיו יִתְבָּרֵךְ (כַּאֲשֶׁר נִגְדְּלוּ עַל יְדֵי "הַמְשָׁכַת מוֹחִין" מִבְּחִינַת "חָכְמָה וּבִינָה תַּתָאִין", שֶׁנִּקְרְאוּ "יִשְׂרָאֵל סַבָּא וּתְבוּנָה" בִּלְשׁוֹן הַקַּבָּלָה, שֶׁהֵם "מוֹחִין" הַשַּׁיָּכִים לַמִּדּוֹת – "אוֹר הַמֵּאִיר לְזוּלָתוֹ" – בְּחִינַת מַחֲשַׁבְתּוֹ וִידִיעָתוֹ יִתְבָּרֵךְ אֶת כָּל הַנִּבְרָאִים).

בִּלְשׁוֹן הַקַּבָּלָה: מַלְכוּת יוֹרֶדֶת (מַלְכוּת שֶׁל עוֹלָם הָאֲצִילוּת – ה תַּתָּאָה שֶׁבְּשֵׁם הוי' ב"ה – הַנִּקְרֵאת פַּרְצוּף "נוּקְבָא דִּזְעֵיר אַנְפִּין", יוֹרֶדֶת בָּעוֹלָמוֹת הַתַּחְתּוֹנִים: בְּרִיאָה, יְצִירָה, עֲשִׂיָּה לְהַחֲיּוֹתָם בְּאוֹר פְּנִימִי), זְעֵיר אַנְפִּין אֵינוֹ יוֹרֵד ("זְעֵיר אַנְפִּין" הָיִינוּ פַּרְצוּף הַשָּׁלֵם שֶׁנַּעֲשָׂה עַל יְדֵי הִתְחַבְּרוּת כָּל מִדּוֹתָיו יִתְבָּרֵךְ כַּאֲשֶׁר נִמְשְׁכוּ לָהֶם "מוֹחִין" מִ"יִשְׂרָאֵל סַבָּא וּתְבוּנָה" כַּנַּ"ל – ו שֶׁבְּשֵׁם הוי' ב"ה – אֵינוֹ יוֹרֵד בָּעוֹלָמוֹת הַתַּחְתּוֹנִים בִּי"עַ, אֶלָּא מֵאִיר עֲלֵיהֶם בִּבְחִינַת אוֹר מַקִּיף לְקַיְּמָם בִּכְלָל וּבִפְרָט כַּנַּ"ל). בֶּאֱמֶת, גַּם אוֹרוֹ שֶׁל זְעֵיר אַנְפִּין "נִמְשָׁךְ" לְמַטָּה, אַךְ אֵינוֹ "יוֹרֵד" מִמַּדְרֵגָתוֹ, כִּבְיָכוֹל, לְהָאִיר בִּפְנִימִיּוּת כָּל נִבְרָא בְּצִמְצוּם רַב וְעָצוּם לְפִי הַגְבָּלַת כַּמּוּתוֹ וְאֵיכוּתוֹ שֶׁל הַנִּבְרָא, אַךְ מֵאִיר עָלָיו (בְּכֹל נְקוּדָה וּנְקוּדָה שֶׁבּוֹ, שֶׁהֲרֵי גַּם בְּחִינַת "סוֹבֵב כָּל עַלְמִין" נִמְצָא בְּכָל נְקוּדָה וּנְקוּדָה שֶׁל עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ, וְכֵן בְּ"חָלָל" כְּמַאֲמָר חֲזַ"ל: "'הוי' הוּא הָאֱלֹקִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתַּחַת אֵין עוֹד'[יב] – 'אֵין עוֹד' אֲפִילוּ בַּחֲלָלוֹ שֶׁל עוֹלָם"[יג]), בִּבְחִינַת אוֹר מַקִּיף. עַל יְדֵי הִזְדַּכְּכוּת הַנִּבְרָא אֶפְשָׁר גַּם לְהַרְגִּישׁ וּלְהִוָּדַע מֶהִמָּצְאוּת אוֹר מַקִּיף זֶה בַּהַכָּרָה בְּדֶרֶךְ "הַפְלָאָה" (מַה שֶׁאֵין כֵּן בְּהַכָּרַת הָאוֹר הַפְּנִימִי, שֶׁהִיא הַכָּרָה פְּנִימִית וּמְיֻשֶּׁבֶת) בְּסוֹד הַ"קִּיּוּם" שֶׁלְּמַעְלָה מֵהַמְצִיאוּת הַמֻּגְבֶּלֶת הַפְּרָטִית שֶׁל כָּל נִבְרָא. לָכֵן גַּם הַ-ו שֶׁבְּשֵׁם הוי' ב"ה הִיא נִכְלֶלֶת בְּסוֹד "וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ"[יד] – "וְהַ-נִּגְלֹת".

בְּכָל הַנַּ"ל מְדֻבָּר אוֹדוֹת אוֹר אֵין סוֹף ב"ה בְּהִתְיַחֲסוֹ לִבְרִיאַת הָעוֹלָמוֹת, הַנִּקְרָא "אוֹר הַמֵּאִיר לְזוּלָתוֹ", וּבוֹ שְׁתֵּי מַדְרֵגוֹת, בְּדֶרֶךְ – "מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין" וְ"סוֹבֵב כָּל עַלְמִין". אַךְ לְגַבֵּי עֶצֶם הָאוֹר אֵין סוֹף ב"ה, שֶׁהוּא בִּבְחִינַת "אוֹר הַמֵּאִיר לְעַצְמוֹ" כִּבְיָכוֹל, שְׁתֵּי הַמַּדְרֵגוֹת הַנַּ"ל שֶׁל מְמַלֵּא וְסוֹבֵב הֵן בְּעַצְמָן רַק הֶאָרָה וְזִיו חִצוֹנִי, שֶׁ"כְּלָא חֲשִּׁיב" בְּיַחַס לְעֶצֶם הָאוֹר – וְכֹל שֶׁכֵּן שֶׁכֹּל הָעוֹלָמוֹת הַמִתְהָוִוים וְחַיִּים וְקַיָּמִים עַל יָדָן הֵם "כְּלָא חֲשִּׁיב" מַמָּשׁ לְגַבֵּי עֶצֶם הָאוֹר. זֶהוּ הַנִּקְרָא "כּוּלָּא קַמֵּיהּ כְּלָא חֲשִּׁיב", וְהוּא מֵ"הַנִּסְתָּרוֹת לַה' אֱלֹקֵינוּ"[טו], כְּלוֹמַר מֵהַהִתְבּוֹנְנוּת הָעֲמוּקָה מְאֹד (כַּנַּ"ל בְּדִיּוּק שְׁלֹשׁ הַתֵּבוֹת "מִתְבּוֹנֵן", מַעֲמִיק", "מְאֹד") שֶׁל הַנֶּפֶשׁ הָאֱלֹקִית שֶׁבְּיִשְׂרָאֵל (שֶׁמְּקוֹרָהּ וְשָׁרְשָׁהּ הוּא בָּ"אוֹר הַמֵּאִיר לְעַצְמוֹ", וְעַל כֵּן בִּיכָלְתָּהּ לְהַשִּׂיג בְּחִינָה זוֹ בְּהִתְבּוֹנְנוּתָהּ) בְּאוֹר שֶׁהוּא בְּעֶצֶם "נִסְתָּר" לַהוי' אֱלֹקֵינוּ – "אוֹר הַמֵּאִיר לְעַצְמוֹ" כִּבְיָכוֹל, שֶׁאֵינוֹ שַׁיָּיךְ כְּלָל וּכְלָל לִבְרִיאַת הָעוֹלָמוֹת. מֵהִתְבּוֹנְנוּת זוֹ נוֹלְדָה אַהֲבָה עַזָּה כְּרִשְׁפֵּי אֵשׁ וְכוּ' בִּכְלוֹת הַנֶּפֶשׁ מַמָּשׁ, בִּבְחִינַת "מִי לִי בַּשָּׁמַיִם וְעִמְּךָ לֹא חָפַצְתִּי בָּאָרֶץ"[טז] (וּכְפֵרוּשׁוֹ שֶׁל אַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן נ"ע[יז] – "אֵינִי רוֹצֶה לֹא בְּגַן עֵדֶן שֶׁלְּךָ וְלֹא בָּעוֹלָם הַבָּא שֶׁלְּךָ, רַק אוֹתְךָ בְּעַצְמְךָ") – "רָצוֹא" אֶל עֶצֶם ה"אוֹר הַמֵּאִיר לְעַצְמוֹ"[יח], כִּבְיָכוֹל.

"רָצוֹא" זֶה בָּא מִצַּד הַגְּבוּרוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת שֶׁבְּבִינָה עִילָּאָה (יְסוֹד הָאֵשׁ הָרוּחָנִי שֶׁבַּעֲבוֹדַת הַהִתְבּוֹנְנוּת כְּשֶׁהִיא בְּעוֹמֶק מְאֹד כַּנַּ"ל[יט], בִּבְחִינַת "אִם רָץ לִבְּךָ"[כ] – "בִּינָה לִבָּא"[כא]).

אַךְ תֵּכֶף צָרִיךְ לָבוֹא לִבְחִינַת "שׁוּב לָאֶחָד"[כב], וְהִיא מִכֹּחַ הָאֱמוּנָה שֶׁבִּפְנִימִיּוּת הַחָכְמָה שֶׁבַּנֶּפֶשׁ הָאֱלֹקִית שֶׁבְּיִשְׂרָאֵל[כג], בְּסוֹד "פְּנִימִיּוּת אַבָּא (חָכְמָה), פְּנִימִיּוּת עַתִּיק (עֹנֶג פָּשׁוּט שֶׁבַּכֶּתֶר עֶלְיוֹן)", בְּתּוֹדָעָה שֶׁעִיקָר וַאֲמִיתַּת הַדְּבֵקוּת בְּעֶצֶם הָאוֹר הַמֵּאִיר לְעַצְמוֹ הוּא דַּוְקָא "לְמַטָּה" בְּקִיּוּם רְצוֹנוֹ הַנֶּעְלָם בְּעַצְמוּתוֹ מַמָּשׁ, הַמִּתְגַּלֶּה בְּתוֹרָה וּמִצְוֹת. וְזֶהוּ פְּנִימִיּוּת הַכַּוָּנָה וְהַסּוֹד הַנֶּעְלָם בַּמַּאֲמָר "לֵית אֲתָר פָּנוּי מִינֵּיהּ" הַיְינוּ "מִינֵּיהּ" מַמָּשׁ, שֶׁעַצְמוּתוֹ מַמָּשׁ, כִּבְיָכוֹל, נִמְצָא בְּכָל מָקוֹם, בְּסוֹד "אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ אֲנִי מָלֵא"[כד] – "אֲנִי" מַמָּשׁ (וְאֵין זֶה בְּחִינַת "מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין" שֶׁהִיא הֶאָרָה בִּלְבָד כַּנַּ"ל אֶלָּא "אֲנִי" – עַצְמוּתוֹ יִתְבָּרֵךְ וְאוֹרוֹ הַמֵּאִיר לְעַצְמוֹ, כִּבְיָכוֹל, מַמָּשׁ[כה]).


פרק ג

מִכֹּל הַנַּ"ל מוּבָן הַטַּעַם שֶׁבְּהִתְבּוֹנְנוּת נָקַט אַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן "מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין וְסוֹבֵב כָּל עַלְמִין וְכוּלָּא קַמֵּיהּ כְּלָא חֲשִּׁיב", וּבֶאֱמוּנָה נָקַט "מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין וְסוֹבֵב כָּל עַלְמִין וְלֵית אֲתָר פָּנוּי מִינֵּיהּ". בִּשְׁתֵּי הַמַּדְרֵגוֹת הַנִּגְלוֹת ("וְהַ-נִגְלוֹת" כַּנַּ"ל) הָאֱמוּנָה וְהַהִתְבּוֹנְנוּת שָׁווֹת. בְּהִתְבּוֹנְנוּת, הַחִדּוּשׁ הָעִקָּרִי הוּא בַּמַּדְרֵגָה הַנִּסְתֶּרֶת שֶׁבָּהּ – יְכֹלֶת הַנֶּפֶשׁ הָאֱלֹקִית שֶׁבְּיִשְׂרָאֵל לְהַשִּׂיג, "כְּשֶׁמִּתְבּוֹנֵן וּמַעֲמִיק מְאֹד", בִּבְחִינַת "רָצוֹא", אֶת הַבִּטּוּל הָאֲמִיתִּי שֶׁל כָּל הָעוֹלָמוֹת (וְכֵן הֶאָרַת הָאוֹר הָאֱלֹקִי שֶׁמְּהַוֶּה, מְחַיֶּה וּמְקַיֵּם אוֹתָם) בְּעֶצֶם הָאוֹר הָאֱלֹקִי הַמֵּאִיר לְעַצְמוֹ, כִּבְיָכוֹל. בָּאֱמוּנָה, הַחִדּוּשׁ הָעִקָּרִי הוּא גִּלּוּי הָ"אֵיתָן" שֶׁבַּנְּשָׁמָה, הַיְינוּ הָאֱמוּנָה הָאֵיתָנָה שֶׁ"לֵית אֲתָר פָּנוּי מִינֵּיהּ" – "מִינֵּיהּ" מַמָּשׁ.


פרק ד

בְּכָל אֶחָד מִשְּׁנֵי הַבִּטּוּיִים "מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין", "סוֹבֵב כָּל עַלְמִין" יֵשׁ וה אוֹתִיּוֹת, לְרַמֵּז שֶׁמַּדְרֵגָתָם מִבְּחִינַת וה שֶׁבַּשֵּׁם.

בְּ"כוּלָּא קַמֵּיהּ כְּלָא חֲשִּׁיב", "לֵית אֲתָר פָּנוּי מִינֵּיהּ" יֵשׁ, בְּכָל אֶחָד, יה אוֹתִיּוֹת, לְרַמֵּז שֶׁמַּדְרֵגָתָם מִבְּחִינַת יה שֶׁבַּשֵּׁם (מִצַּד הִתְכַּלְּלוּת שֶׁל "הָבֵן בְּחָכְמָה וַחֲכַם בְּבִינָה"[כו] בְּכָל אֶחָד יֵשׁ יה. וְכֵן בְּ-וה יֶשְׁנָהּ הִתְכַּלְּלוּת ה בְּ-ו וְ-ו בְּ-ה, בְּסוֹד שְׁנֵי הַיִּחוּדִים שֶׁל "יִשְׂרָאֵל וְלֵאָה" – "עֶצֶם הַמִּדּוֹת וְהַמַּחְשָׁבָה", בְּחִינַת סוֹבֵב כָּל עַלְמִין כַּנַּ"ל, וְ"יַעֲקֹב וְרָחֵל" – "קוֹל וְדִבּוּר", בְּחִינַת מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין כַּנַּ"ל).


פרק ה

עִם ד' אוֹתִיּוֹת שֵׁם הוי' ב"ה, הַכֹּל עוֹלֶה בְּגִימַטְ' אַרְבַּע פְּעָמִים "בִּרְכַּת הוי'" (שֶׁהוּא אוֹר (אֵין סוֹף, רָז) אֱמֶת). וְהִנֵּה בַּתַּנַ"ך כָּתוּב "בִּרְכַּת הוי'" אַרְבַּע פְּעָמִים, כְּנֶגֶד אַרְבַּע הַמַּדְרֵגוֹת בְּאוֹר אֵין סוֹף ב"ה הַנַּ"ל:

י     לֵית אֲתָר פָּנוּי מִינֵּיהּ – "וּלְנַפְתָּלִי אָמַר נַפְתָּלִי שְׂבַע רָצוֹן וּמָלֵא בִּרְכַּת הוי' יָם וְדָרוֹם יְרָשָׁהּ"[כז]

ה    כּוּלָּא קַמֵּיהּ כְּלָא חֲשִּׁיב – "בִּרְכַּת הוי' הִיא תַּעֲשִׁיר וְלֹא יוֹסִיף עֶצֶב עִמָּהּ"[כח]

ו    סוֹבֵב כָּל עַלְמִין – "וַיְהִי מֵאָז הִפְקִיד אֹתוֹ בְּבֵיתוֹ וְעַל כָּל אֲשֶׁר יֵשׁ לוֹ וַיְבָרֶךְ הוי' אֶת בֵּית הַמִּצְרִי בִּגְלַל יוֹסֵף וַיְהִי בִּרְכַּת הוי' בְּכָל אֲשֶׁר יֵשׁ לוֹ בַּבַּיִת וּבַשָּׂדֶה"[כט]

ה    מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין – "וְלֹא אָמְרוּ הָעֹבְרִים בִּרְכַּת הוי' אֲלֵיכֶם בֵּרַכְנוּ אֶתְכֶם בְּשֵׁם הוי'"[ל]


הַהֶסְבֵּר, בְּדֶרֶךְ קְצָרָה:

בְּבִרְכַּת נַפְתָּלִי (סוֹד תְּפִלִּין דְּמָארֵי עָלְמָא מַה כְּתִיב בְּהוּ – 'מִי כְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ'"[לא], בְּסוֹד "שׁוּב לְאֶחָד" – בְּחִינַת הַדְּבֵקוּת הָאֲמִיתִּית שֶׁל "גּוֹי קָדוֹשׁ לַ"אֶחָד" "בָּאָרֶץ" דַּוְקָא כַּנַּ"ל) "שְׂבַע רָצוֹן" מְרַמֵּז לְשֹׂבַע נַפְשִׁי מִקִּיּוּם רְצוֹן ה' יִתְבָּרֵךְ בְּתוֹרָה וּמִצְוֹת בָּאָרֶץ. "וּמָלֵא בִּרְכַּת הוי'" מְרַמֵּז לְבִרְכַּת הוי' הַנִּמְשֶׁכֶת מִבְּחִינַת "אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֲנִי מָלֵא", בְּחִינַת "לֵית אֲתָר פָּנוּי מִינֵּיהּ" מַמָּשׁ כַּנַּ"ל. "יָם וְדָרוֹם יְרָשָׁהּ" מְרַמֵּז לְהַשְׁוָאָה הָאֲמִיתִּית, בִּבְחִינָה זוֹ, בֵּין "יָם" – "עָלְמָא דְּאִתְכַּסְיָא" לְ"דָּרוֹם" – "עָלְמָא דְּאִתְגַלְּיָא"[לב]. כָּל "יְרוּשָׁה" הִיא בְּכֹחַ הַתּוֹרָה, שֶׁשָּׁרְשָׁהּ הִיא בָּאֱמוּנָה שֶׁבִּפְנִימִיּוּת הַחָכְמָה, בְּסוֹד "תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה, מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב"[לג].

"אֵין עָשִׁיר אֶלָּא בְּדַעַת"[לד], "אִם אֵין דַּעַת אֵין בִּינָה וְאִם אֵין בִּינָה אֵין דַּעַת"[לה], וּמְבֹאָר בַּחֲסִידוּת שֶׁעִיקָר הָעֹשֶׁר הָרוּחָנִי תָּלוּי בְּהַעֲמָקַת הַדָּעַת בְּהִתְבּוֹנְנוּת בִּבְחִינַת "כּוּלָּא קַמֵּיהּ כְּלָא חֲשִּׁיב". בְּהִתְבּוֹנְנוּת זוֹ "בִּרְכַּת הוי' הִיא (ה עִילָּאָה שֶׁבַּשֵּׁם) תַּעֲשִׁיר", וּבָהּ שִׂמְחָה אֲמִתִּית – "אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה"[לו]. בְּשִׂמְחָה זוּ נִמְתָּק כָּל עֶצֶב הַבָּא מִתּוֹסֶפֶת דַּעַת חִיצוֹנִית (הַיְינוּ "דַּעַת" וַ"הַרְגָּשַׁת עַצְמוֹ", וּבְדַקּוּת שֶׁבְּדַקּוּת אֲפִילוּ דַּעַת וְהַכָּרָה בְּהֶאָרַת אוֹר אֵין סוֹף ב"ה, מְקוֹר הִשְׁתַּלְשְׁלוּת הָעוֹלָמוֹת, בִּבְחִינַת מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין וְסוֹבֵב כָּל עַלְמִין, שֶׁבִּבְחִינָה זוֹ הָעוֹלָמוֹת – וְכֵן הָאָדָם בְּהַרְגָּשַׁת עַצְמוֹ – תּוֹפְסִים מָקוֹם כִּבְיָכוֹל. מְבֹאָר בַּחֲסִידוּת שֶׁ"הַרְגָּשַׁת עַצְמוֹ" הִיא תּוֹצָאָה מֵחֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן בַּאֲכִילָתוֹ מֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע), בְּחִינַת "יוֹסִיף דַּעַת יוֹסִיף מַכְאוֹב"[לז], וְזֶהוּ "וְלֹא יוֹסִף עֶצֶב בָּהּ".

יוֹסֵף הוּא סוֹד סְפִירַת הַיְּסוֹד – "סִיּוּמָא דְּגוּפָא" דִּזְעֵיר אַנְפִּין, "חוֹתַם אֱמֶת" – "אוֹת בְּרִית קֹדֶשׁ", וַהֲרֵי "הַכֹּל הוֹלֵךְ אַחַר הַחִתּוּם"[לח]. בְּבֵית הַמִּצְרִי הִמְשִׁיךְ יוֹסֵף "בִּרְכַּת הוי'" בְּסוֹד גִּלּוּי אוֹר אֵין סוֹף ב"ה הַסּוֹבֵב כָּל עַלְמִין – גִּלּוּי אֲמִּיתַּת הַהִתְהַוּוּת וְהַקִּיּוּם שֶׁל "כָּל אֲשֶׁר לוֹ בַּבַּיִת וּבַשָּׂדֶה". וְזֶהוּ סוֹד "בִּגְלַל יוֹסֵף", שֶׁ"גְּלָל" הוּא מִלְּשׁוֹן "גַּלְגַּל" (כְּמוֹ "סִבָּה" מִלְּשׁוֹן "סוֹבֵב"), בְּחִינַת אוֹר מַקִּיף – סוֹבֵב כָּל עַלְמִין.

"בִּרְכַּת הוי' אֲלֵיכֶם בֵּרַכְנוּ אֶתְכֶם בְּשֵׁם הוי'". "שֵׁם הוי'" הוּא סוֹד הַמַּלְכוּת כַּנּוֹדָע, בְּחִינַת אוֹר אֵין סוֹף ב"ה הַמְּמַלֵּא כָּל עַלְמִין, בְּחִינַת "בִּרְכַּת הוי' אֲלֵיכֶם" מַמָּשׁ בְּגִלּוּי חַיּוּת פְּנִימִית הַמֻּרְגֶּשֶׁת כְּפִי הַגְבָּלַת כַּמּוּתוֹ וְאֵיכוּתוֹ שֶׁל כָּל נִבְרָא. וְהוּא סוֹד הַדִּבּוּר – "אָמְרוּ". וְהוּא "עוֹבֵר" מֵ"רְשׁוּת הַיָּחִיד" (אֲצִילוּת) לִ"רְשׁוּת הָרַבִּים" (עוֹלָמוֹת הַתַּחְתּוֹנִים בִּי"עַ), סוֹד "הָעוֹבְרִים" (מַה שֶׁאֵין כֵּן אוֹר הַסּוֹבֵב כָּל עַלְמִין אֵינוֹ "עוֹבֵר" מֵרְשׁוּת לִרְשׁוּת, אֶלָּא נִמְשָׁךְ וּמֵאִיר כְּמוֹ שֶׁהוּא כַּנַּ"ל).


פרק ו

אַרְבַּע פְּעָמִים בִּרְכַּת הוי' הַנַּ"ל עוֹלֶה ב פְּעָמִים (כְּנֶגֶד יה הַנִּסְתָּרוֹת וְ-וה הַנִּגְלוֹת כַּנַּ"ל) לו בְּרִבּוּעַ. וְהוּא בְּסוֹד עב שֵׁמוֹת הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁבָּהֶם לו נִסְתָּרִים (בְּסוֹד לו צַדִּיקִים נִסְתָּרִים) וְ-לו נִגְלִים (בְּסוֹד לו צַדִּיקִים גְּלוּיִים). לו הוּא ו בְּרִבּוּעַ – הִתְכַּלְּלוּת ו קְצָווֹת (אוֹ ו פַּרְצוּפִים) זֶה בָּזֶה. לו בְּרִבּוּעַ הוּא סוֹד הִתְכַּלְּלוּת הַהִתְכַּלְּלוּת, שֶׁעַל יְדֵי הִתְכַּלְּלוּת כְּפוּלָה זוֹ נִמְשְׁכָה בִּרְכַּת הוי' מֵרֵישׁ כָּל דַּרְגִין שֶׁל אוֹר אֵין סוֹף ב"ה, בְּחִינַת "לֵית אֲתָר פָּנוּי מִינֵּיהּ" – "מִינֵּיהּ" מַמָּשׁ, עַד סוֹף כָּל דַּרְגִין שֶׁל אוֹר אֵין סוֹף ב"ה, בְּחִינַת "מְמַלֵּא כָּל עַלְמִין" בִּפְנִימִיּוּת מַמָּשׁ, גִּלּוּי בְּחִינַת "מָלֵא" מַמָּשׁ בִּ"מְמַלֵּא" (סוֹד יַעֲקֹב, י עָקֵב – "אַבָּא יְסַד בְּרַתָּא" – וְהוּא עוֹלֶה שֶׁבַע פְּעָמִים הוי' ב"ה, בְּסוֹד "שְׂבַע רָצוֹן" כַּנַּ"ל, "שְׂבַע" מִלְשׁוֹן "שֶׁבַע" כַּמְבוֹאָר בַּחֲסִידוּת, וְ"כָל הַשְׁבִיעִין חֲבִיבִין"[לט] שֶׁבָּהֶם עִיקָר הַגִּלּוּי שֶׁל אוֹר אֵין סוֹף ב"ה).



[א] תניא פרק ג.

[ב] אגרת הקדש א.

[ג] כן הוא בלקוטי לוי יצחק לתניא פרק ג, ומסביר: "בממלא כל עלמין שהוא בחינת אור פנימי הוא ההתבוננות, בסובב כל עלמין שהוא להבין דבר, סובב כל עלמין, מתוך דבר, ממלא כל עלמין, היא העמקה שמעמיק בהתוך דבר להבין ממנו הדבר – סובב כל עלמין. מאד, שהוא בלי גבול לגמרי, הוא בהכולא קמיה כלא חשיב".

[ד] ישעיה מה, טו.

[ה] דברים לא, יח.

[ו] בראשית כא, יז.

[ז] איכה ב, יט.

[ח] איכה ב, יט.

[ט] שער היחוד והאמונה פ"ז.

[י] ישעיה נה, ח.

[יא] שער היחוד והאמונה שם.

[יב] שער היחוד והאמונה שם.

[יג] דברים רבה פ"ב, כו-כז.

[יד] דברים כט, כח.

[טו] שם.

[טז] תהלים עג, כו.

[יז] ראה דרך מצותיך, שרש מצות התפלה אות מ.

[יח] היינו ל"עצמו" – לעצמותו יתברך – ממש, על דרך ה"אור המאיר לעצמו", שזהו ה"רצוא" אל עצם ה"אור המאיר לעצמו" כלומר אל יעדו העצמי של אור זה וד"ל.

[יט] תניא פרק נ.

[כ] ספר יצירה פ"א.

[כא] מאמר "פתח אליהו".

[כב] ספר יצירה שם, על פי גירסת אדמו"ר הזקן שם מהתקו"ז.

[כג] צנחיא פרק חי.

[כד] ירמיה כג, כד.

[כה] אגרת הקדש כה. ועיין שם באגרת ו, שעל ידי ההכרה "שהכל כאין ואפס ממש לגבי מהותו ועצמותו" ("רצוא" ד"כולא קמיה כלא חשיב") באה ההכרה של "אני הוי' לא שניתי" (מלאכי ג, ו) "בין בבחינת שינויי ההשתלשלות מרום המעלות עד למטה מטה, כמו שהוא יתברך מצוי בעליונים כך הוא ממש בשוה בתחתונים, ובין בבחינת שינויי הזמן שכמו שהיה הוא לבדו הוא יחיד ומיוחד לפני ששת ימי בראשית כך הוא עתה אחר הבריאה" ("שוב" ד"לית אתר פנוי מיניה").

[כו] ספר יצירה שם.

[כז] דברים לג, כג.

[כח] משלי י, כב.

[כט] בראשית טל, ה.

[ל] תהלים קכט, ח.

[לא] ברכות ו, א. דברי הימים א יז, כא.

[לב] עיין פרוש הרמב"ן ז"ל על הפסוק שם.

[לג] דברים לג, ד.

[לד] ראה נדרים מא, א. זח"ג רעג, ב.

[לה] אבות פ"ג מי"ז.

[לו] תהלים קיג, ט.

[לז] קהלת א, חי.

[לח] ברכות יב, א.

[לט] ויקרא רבה פכ"ט, ט ועוד. והנה במספר סדורי מלא עולה שם הוי' ב"ה – "הוי' בחכמה" (משלי ג, יט) – י שבשם הכולל – וממלא עולה הוי' אחד (בסוד "שלם וחצי"). והיינו בסוד היחוד "הוי' אלקינו הוי' אחד" וסוד שני שמות "הוי' הוי'" שלפני יג (אחד) מדות הרחמים. והיינו שממלא הוא בחינת "הוי' בחכמה יסד ארץ" – הוי' אחד ב-ז רקעים ו-ד רוחות העולם, שהכל נכלל בארץ העליונה, בחכמה תתאה שבמלכות דאצילות. כשם ש"מלא" הוא שרש "ממלא", כן בחינת "כולא קמיה כלא חשיב" הוא המקור האמיתי לבחינת "סובב כל עלמין", בסוד "כונן שמים בתבונה". מזה מובן ששרש הממלא הוא פלא שלמעלה מסוד, מקור הסובב וד"ל.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2017. מלכות ישראל - האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com