חיפוש בתוכן האתר

כללות עשר ספירות_מקור_פרקים כ-כא הדפסה דוא

פרק כ

כְּשֵׁם שֶׁהַמַּלְכוּת הִיא כְּנֶגֶד מִצְוַת הַתְּפִלָּה – "וַאֲנִי תְפִלָּה" כַּנ"ל – כֵּן הַו"ק הֵם כְּנֶגֶד שֵׁשׁ הַמִּצְוֹת הַתְּמִידִיּוֹת (כִּמְבוֹאָר בַּהַקְדָּמָה לְסֵפֶר הַחִנּוּךְ לְפִי דַּעַת הָרמב"ם, וְעַיֵּין שָׁם שֶׁהֵן בְּסוֹד שֵׁשׁ עָרֵי מִקְלָט), שֶׁהֲרֵי קִיּוּמָן צָרִיךְ לִהְיוֹת בְּכָל עֵת וּבְכָל רֶגַע תָּמִיד, וְהַתְּפִלָּה "שׁוֹאֶפֶת" לִהְיוֹת תְּמִידִית, כְּמַאֲמַר חז"ל "הַלְוַאי שֶׁיִּתְפַּלֵּל אָדָם כָּל הַיּוֹם כּוּלּוֹ" כַּנ"ל. הַתְּפִלָּה הִיא בְּסוֹד "הֵיכַל הַקֹּדֶשׁ שֶׁבָּאֶמְצַע"[א] – הַנְּקוּדָּה הָאֶמְצָעִית בְּתוֹךְ הַו"ק שֶׁל הַמָּקוֹם (מָקוֹם עוֹלֶה ו פְּעָמִים אֵל, ו כִּוּוּנִים שֶׁל "חֶסֶד אֵל כָּל-הַיּוֹם" – "יוֹמָא דְּאָזֵיל עִם כּוּלְּהוּ יוֹמִין") הַמָּקוֹם הַקָּדוֹשׁ ("הוּא מְקוֹמוֹ שֶׁל עוֹלָם וְאֵין הָעוֹלָם מְקוֹמוֹ"[ב]) – הָאָדָם הַמִּתְפַּלֵּל בְּ"בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה"[ג].

וְזֶהוּ פְּרָטָן כְּנֶגֶד ו קְצָוֹת:

חֶסֶד, אַהֲבָה, יָמִין: מִצְוַת אַהֲבַת ה', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וְאָהַבְתָּ אֵת הוי' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ וּבְכָל-מְאֹדֶךָ"[ד].

גְּבוּרָה, יִרְאָה, שְׂמֹאל: מִצְוַת יִרְאַת ה', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "אֶת-הוי' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא"[ה], וְנֶאֱמַר "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה הוי' אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם-לְיִרְאָה"[ו].

תִּפְאֶרֶת, רַחֲמִים, קֶדֶם: מִצְוַת יִחוּד ה', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל הוי' אֱלֹהֵינוּ הוי' אֶחָד"[ז]. הַיִּחוּד הוּא עִנְיַן הָאֱמוּנָה בְּאַחְדּוּת ה' בְּכָל פְּרָט וּפְרָט[ח] מֵהַמְצִיאוּת הַנִּצֶּבֶת לְנֶגֶד עֵינָיו – קֶדֶם. הַיִּחוּד הַקָּדוֹשׁ הוּא הַהַכָּרָה שֶׁהַכֹּל הוּא הוי' ב"ה – שֵׁם הָרַחֲמִים; "לְאַכְלָלָא שְׂמָאלָא בִּימִינָא" – הַהַמְחָשָׁה שֶׁ"טוֹב הוי' לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל-כָּל-מַעֲשָׂיו"[ט]. "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל" הוּא סוֹד סִיּוּם יְסוֹד אִמָּא, בְּחִינַת "אִם אֵין בִּינָה אֵין דַּעַת" – "שְׁמַע", בְּתִפְאֶרֶת ז"א, בְּחִינַת "יִשְׂרָאֵל" – "יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר-בְּךָ אֶתְפָּאָר"[י].

נֶצַח, בִּטָּחוֹן, מַעֲלָה: מִצְוַת הָאֱמוּנָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "אָנֹכִי הוי' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים"[יא]. זוֹ הָאֱמוּנָה וְהַדַּעַת בִּמְצִיאוּת הָאֵל בְּדֶרֶךְ כְּלָל (מַקִּיף מִלְמַעְלָה)[יב], וּמְקוֹר הַבִּטָּחוֹׁן בְּכֹחוֹ הַגָּדוֹל לְהוֹצִיאֵנוּ מִמִצְרַיִם, בְּכָל דּוֹר וָדוֹר וּבְכָל יוֹם תָּמִיד לְנֵצַח נְצָחִים[יג].

הוֹד, תְּמִימוּת, מַטָּה: מִצְוַת "לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל-פָּנַי"[יד], שְׁלִילַת מַחְשֶׁבֶת עֲבוֹדָה זָרָה וְשִׁתּוּף ר"ל. וְהוּא עִנְיַן הַהֲלִיכָה בִּתְמִימוּת עִם ה', שֶׁלֹּא לִבְטוֹחַ בְּשׁוּם סִיבָּה חוּץ מֵה' יִתְבָּרַךְ; לְהַכִּיר שֶׁגַּם בַּגֶּשֶׁם הֲכִי תַּחְתּוֹן – מַטָּה – "אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ"[טו]. וְכֵן פָּסוּק "תָּמִים תִּהְיֶה וגו'" נֶאֱמַר בְּהֶקְשֵׁר לִשְׁלִילַת כָּל מִינֵי כִּשּׁוּף וֶאֱמוּנוֹת טְפֵלוֹת. מַחֲשֶׁבֶת עֲבוֹדָה זָרָה ר"ל הִיא בְּסוֹד "וְהוֹדִי נֶהְפַּךְ עָלַי וגו'"[טז] – "כָּל-הַיּוֹם דָּוָה"[יז] (כְּטוּמְאַת נִדָּה, כְּמַאֲמַר ר' עֲקִיבָא: "מִנַּיִן לַעֲבוֹדָה זָרָה שֶׁמְּטַמְּאָה בְּמַשָּׂא כַּנִּדָּה? שֶׁנֶּאֱמַר 'תִּזְרֵם כְּמוֹ דָוָה צֵא תֹּאמַר לוֹ'[יח]"[יט]. שֶׁכְּשֵׁם שֶׁהַשִּׂמְחָה הַטְּהוֹרָה מִתְפַּשֶּׁטֶת עַד הַתְּמִימוּת בִּקְדוּשָּׁה, כָּךְ הָעַצְבוּת – הַטּוּמְאָה – דָּוֶה בְּהוֹד דִּלְעוּמַּת זֶה).

יְסוֹד, אֱמֶת, אָחוֹר: מִצְוַת "וְלֹא-תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם וְגוֹ'"[כ], שְׁמִירַת הַמַּחְשָׁבָה מִכָּל הִרְהוּר מִינוּת ("לְבַבְכֶם") וּזְנוּת ("עֵינֵיכֶם"), וְהוּא עִנְיַן שְׁמִירַת הַבְּרִית – בְּקֶשֶׁר נֶאֱמָן לַאֲמִיתַּת הִמָּצְאוֹ יִתְבָּרַךְ בַּכֹּל.

"אָחוֹר" הוּא בְּחִינַת "אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם", שֶׁהֲרֵי לַבֵּינוֹנִי אֵין מַחְשָׁבָה זָרָה בַָּאָה בְּרָצוֹן (פָּנִים) אֶלָּא נֶגֶד רְצוֹנוֹ (אָחוֹר), כִּמְבוֹאָר בְּתַנְיָא[כא], וְהַשְּׁמִירָה צְרִיכָה לִהְיוֹת מִן הַצַּד הָאֲחוֹרִי כִּבְיָכוֹל וְד"ל.

וְעוֹד פֵּירַשׁ אַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן בְּטַעַם מִצְוָה זוֹ, שֶׁלִּפְנֵי מַתַּן תּוֹרָה כָּל אֶחָד דָּרַשׁ וְחָקַר בֵּאלֹקוּת לְפִי דַרְכּוֹ וְשֹׁרֶשׁ נִשְׁמָתוֹ. מַה שֶּׁאֵין כֵּן לְאַחַר מַתַּן תּוֹרָה "וְלֹא-תָתוּרוּ וְגוֹ'", שֶׁבָּחַר ה', בִּבְחִירָה עַצְמִית, בְּדֶרֶךְ הַתּוֹרָה וּמִצְוֹתֶיהָ דַּוְקָא, וְצִמְצֵם שְׁכִינָתוֹ יִתְבָּרַךְ בֵּין שְׁנֵי בַּדֵּי הָאָרוֹן שֶׁבּוֹ מוּנָּחִים לוּחוֹת הַבְּרִית וְסֵפֶר הַתּוֹרָה. צִמְצוּם זֶה, בִּבְחִינַת "רִכּוּז" כָּל הָעַצְמוּת, הוּא בְּסוֹד שְׁמִירַת הַבְּרִית – אוֹת קֹדֶשׁ, הַכּוֹלֶלֶת אֶת סוֹד כָּל אוֹתִיֹּות הַקֹּדֶשׁ שֶׁל תּוֹרָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה וְד"ל.

וְהִנֵּה כָּל הַנ"ל הוּא בְּסוֹד הַו"ק, אַךְ בַּשֹּׁרֶשׁ הָעֶלְיוֹן "אָנֹכִי וְלֹא יִהְיֶה לְךָ – מִפִּי הַגְּבוּרָה שְׁמַעְנוּם"[כב], וּבְסוֹד הַטַּעַם הָעֶלְיוֹן הֵם פָּסוּק אֶחָד – "שְׁנֵי הֲפָכִים בְּנוֹשֵׂא אֶחָד"[כג], בְּחִינַת רדל"א וֶאֱמוּנָה פְּשׁוּטָה (עַיֵּין בְּסוֹף דְּרוּשׁ רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְמו"ה רי"א מֵהָאמִיל זצ"ל, שֶׁפֵּרוּשׁ "הַגְּבוּרָה" הוּא הַכֹּחַ הַ"נּוֹשֵׂא הֲפָכִים").ּ

שֹׁרֶשׁ הַכֹּחַ בַּנֶּפֶשׁ הָאֱלֹהִית לַעֲמוֹד נֶגֶד פִּתּוּי מַחֲשֶׁבֶת הַזְּנוּת הוּא בַּתַּעֲנוּג הָאֱלֹהִי שֶׁבְּתוֹרַת ה', "תוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעַי"[כד], שֶׁהִיא "אַיֶּלֶת אֲהָבִים וְיַעֲלַת-חֵן דַּדֶּיהָ יְרַוֻּךָ בְכָל-עֵת בְּאַהֲבָתָהּ תִּשְׁגֶּה תָמִיד"[כה].

שֹׁרֶשׁ הַכֹּחַ לַעֲמוֹד נֶגֶד פִּתּוּי הַמִּינוּת הוּא בְּתֹקֶף הָרָצוֹן – נְכוֹנוּת תְּמִידִית לִמְסִירוּת נֶפֶשׁ מַמָּשׁ עַל קִדּוּשׁ ה' וְהַהִתְקַשְּׁרוּת אֵלָיו יִתְבָּרַךְ לְמַעְלָה מִטַּעַם וָדַעַת[כו] (בְּחִינַת "אֵין טַעַם לָרָצוֹן" – רֵישָׁא דְּאֵין טַעַם לְרֵישָׁא דַּאֲרִיךְ בְּכֹחַ רדל"א כַּנ"ל וד"ל). הַמִּינוּת הִיא הַהִרְהוּר בְּעִנְיַן אֲמִיתַּת מִצְוֹתָיו יִתְבָּרַךְ – מִדְּאוֹרַיְיתָא וּמִדְּרַבָּנַן – שֶׁשֹּׁרֶשׁ כּוּלָּן הוּא גְּזֵרַת הָרָצוֹן הָעֶלְיוֹן.

שֹׁרֶשׁ הַיִּרְאָה – "יִרְאָה עִילָּאָה" – הוּא בַּבִּטּוּל שֶׁבַּחָכְמָה, וּבְיִחוּד כַּאֲשֶׁר לוֹמֵד תּוֹרָה "בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה בְּרֶתֶת וּבְזִיעַ"[כז] כִּנְתִינָתָהּ מִסִּינַי – "אוֹרַיְיתָא מֵחָכְמָה נַפְקַת"[כח].

שֹׁרֶשׁ הָאַהֲבָה – "אַהֲבָה רַבָּה" – הוּא בַּשִּׂמְחָה שֶׁבַּבִּינָה, תְּשׁוּבָה מֵאַהֲבָה וְשִׂמְחָה רַבָּה עַל הִתְקָרְבוּתוֹ לֵאלֹהִים חַיִּים קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל.

שֹׁרֶשׁ הַיִּחוּד הוּא בַּהַכָּרָה וְהַמְחָשַׁת הַדַּעַת – כֹּחַ הַיִּחוּד שֶׁבַּנֶּפֶשׁ הָאֱלֹהִית.

הַתְּפִלָּה, אֲשֶׁר "לֵית לַהּ מִגַּרְמַהּ כְּלוּם", מְקַבֶּלֶת מִכּוּלָּן וּנְעוּצָה בִּתְחִלָּתָן[כט] – אֱמוּנָה פְּשׁוּטָה בַּה' וּבְתוֹרָתוֹ וּבְהַשְׁגָּחָתוֹ הַפְּרָטִית עַל כָּל בְּרִיּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא בִּקְדִימַת רַחֲמִים לְדִין – הַמְתָּקַת כָּל דִּין בְּדִבּוּר הַתְּפִלָּה[ל].


פרק כא

"כָּל-מִצְוֹתֶיךָ אֱמוּנָה"[לא] (שֹׁרֶשׁ הָרָצוֹן הָעֶלְיוֹן בֶּאֱמוּנָה פְּשׁוּטָה דְּרדל"א). אֱמוּנָה סוֹד א מוֹנֶה לְרַמֵז שֶׁמִּצְוָה א תְּמִידִית מוֹנָה עוֹד קא מִצְוֹת מֵאַיִן (רֵישָׁא דְּאַיִן). ו פְּעָמִים אֱמוּנָה עוֹלֶה בְּרִית, וְעִם מִצְוַת הַתְּפִלָּה בָּאֶמְצַע עוֹלֶה הַכֹּל תריג מִצְוֹת תּוֹרָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה.

תֵּבַת אֱמוּנָה עַצְמָהּ כּוֹלֶלֶת כָּל תריג מִצְוֹת הַתּוֹרָה עַל דֶּרֶךְ זֶה: הַ"פְּנִים" דֶּ-אֱמוּנָה: אֱמוּנָה מוּנָה וּנָה נָה ה, עוֹלֶה חַי בְּרִבּוּעַ כְּלָלִי, "וָחַי בָּהֶם"[לב]. הָ"אָחוֹר": אֱ אֱמ אֱמוּ אֱמוּנָ אֱמוּנָה, מְקוֹם אֱמוּנָה, עוֹלֶה רפח, בֵּרוּר וְתִקּוּן רפח נִצוֹצִין, וְעִם הַכּוֹלֵל – מִצְוַת הַתְּפִלָּה, אָחוֹר דְּאָחוֹר (שְׁלֵמוּת בֵּרוּר רפח עַל יְדֵי שִׁפְלוּת הַמַּלְכוּת דִּקְדוּשָּׁה), עוֹלֶה טוֹב בְּרִבּוּעַ כְּלָלִי, "מִצְוַת ה' בָּרָה מְאִירַת עֵינָיִם"[לג] בְּ"אוֹר כִּי-טוֹב"[לד]. יָדוּעַ שֶׁעִיקַּר סוֹד הַמִּסְפָּר תריג הוּא טוֹב בְּרִבּוּעַ וְחַי בְּרִבּוּעַ, נְקוּדַּת הַמֶּרְכָּז שֶׁל יְהוּדִי בְּרִבּוּעַ (שֶׁהוּא מֵ-א עַד מט, כַּאֲשֶׁר שַׁעַר הַ-נ הוּא סוֹד הָעֲבוֹדָה שֶׁל "בְּכָל-דְּרָכֶיךָ דָּעֵהוּ"[לה] – "הוי' בָּדָד יַנְחֶנּוּ"[לו] וְד"ל).

בִּשְׁנֵי הַפְּסוּקִים "אָנֹכִי וגו'" "לֹא יִהְיֶה וְגוֹ'" יֵשׁ טז תֵּיבוֹת – ד בְּרִבּוּעַ – וְסד אוֹתִיּוֹת – ח בְּרִבּוּעַ. וְכֵן בִּשְׁנֵי הַפְּסוּקִים "שְׁמַע וגו'" "וְאָהַבְתָּ וגו'". וְכֵן שְׁנֵי הַפְּסוּקִים "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל... כִּי אִם-לְיִרְאָה" "וְלֹא-תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם". וְעִם תֵּבַת "תְּפִלָּה" בָּאֶמְצַע יֵשׁ בְּיַחַד מט תֵּיבוֹת – ז בְּרִבּוּעַ – וְקצו אוֹתִיּוֹת – יד בְּרִבּוּעַ. כַּאֲשֶׁר יִחוּד כָּל הַפְּסוּקִים הַנ"ל הוּא א מִצְטָרְפִים שָׁרְשֵׁי הָרִבּוּעִים לְסוֹד אֶחָד אֶחָד אֶחָדהוי' אֶחָד. "תְּפִלָּה" בָּאֶמְצַע הִיא תֵּבָה א וְ-ד אוֹתִיּוֹת – ב בְּרִבּוּעַ. כְּלָלוּת שָׁרְשֵׁי רִבּוּעֵי הָאוֹתִיּוֹת עוֹלֶה הוי' וְשָׁרְשֵׁי רִבּוּעֵי הַתֵּבוֹת עוֹלֶה אֶחָד.

מָקוֹם הוּא ו פְּעָמִים אֵל כַּנ"ל. נִמְצָא שֶׁכָּל קָצֶה וְקָצֶה הוּא בְּסוֹד "אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא"[לז]. אֱמוּנָה הוּא סוֹד "אֵל מָלֵא רַחֲמִים"[לח] וְאֵל מָלֵא הוּא אַלֶף לָמֶד שֶׁעִם הַכּוֹלֵל עוֹלֶה מָקוֹם, כַּאֲשֶׁר הַכּוֹלֵל הוּא בְּסוֹד שֶׁפַע רַחֲמִים רַבִּים מֵאֵת הוי' ב"ה.

מָקוֹם הוּא סוֹד אֶלְקָנָה ("חֶסֶד אֵל" וְעוֹד ה פְּעָמִים אֵל כְּמִנְיַן קָנֶה דְּאָזֵיל עִמְּהוֹן, וְהוּא סוֹד "קְנֵה חָכְמָה" – "אֵל נַהִירוּ דְּחֻכְמְתָא", וְכַנ"ל שֶׁבַּחָכְמָה – בִּטּוּל – שְׁלֹשָׁה פֵּרוּשִׁים וּבְחִינוֹת כְּנֶגֶד קַבָּלָתָהּ וְיִחוּדָהּ בְּג' רֵישִׁין שֶׁבְּכֶתֶר עֶלְיוֹן, מְקוֹר כָּל הַמִּצְוֹת. וְכֵן קָנֶה הוּא סוֹד הַהַמְשָׁכָה מִכֶּתֶר לְחָכְמָה עַל יְדֵי תִּקּוּן הַ-ח – "נֹצֵר חֶסֶד", וְאֵל הוּא תִּקּוּן הַ-א כַּנּוֹדָע), וּתְפִלָּה – "וָאֶתְחַנַּן"[לט] – הִיא סוֹד חַנָּה אִשְׁתּוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וַתִּתְפַּלֵּל עַל-הוי' וּבָכֹה תִבְכֶּה"[מ], שֶׁמִּתְּפִלָּתָהּ זוֹ לָמְדוּ חז"ל הַרְבֵּה הִלְכוֹת תְּפִלָּה. עַל יְדֵי יִחוּדָם נוֹלַד שְׁמוּאֵל שֶׁשָּׁקוּל כְּנֶגֶד מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן[מא], "שׁוֹשְׁבִינָא דְּמַלְכָּא"[מב] – תּוֹרָה וּמִצְוֹת מִלְמַעְלָה – וְ"שׁוֹשְׁבִינָא דְּמַטְרוֹנִיתָא" – הַעֲלָאַת הַנֵּרוֹת – "נֵר הוי' נִשְׁמַת אָדָם"[מג] – בַּעֲבוֹדַת הַתְּפִלָּה מִלְּמַטָּה.



[א] ספר יצירה, עיין לקוטי מוהר"ן ח"א נט.

[ב] בראשית רבה סח, י.

[ג] ישעיהו נו, ז.

[ד] דברים ו, ה.

[ה] שם שם, יג.

[ו] שם י, יב.

[ז] שם ו, ד.

[ח] עיין בדרך מצותיך מצות האמנת אלקות התחלה, בשם הזהר.

[ט] תהלים קמה, ט.

[י] ישעיה מט, ג.

[יא] שמות כ, ב.

[יב] עיין בדרך מצותיך הנ"ל.

[יג] תניא פרק מז.

[יד] שמות כ, ג.

[טו] דברים ד, לה.

[טז] דניאל י, ח.

[יז] איכה א, יג.

[יח] ישעיה ל, כב.

[יט] שבת ריש פרק ט.

[כ] במדבר טו, טל.

[כא] פרק יב.

[כב] מכות כד, א. ועיין בשערי תשובה ח"א שער הבחירה פ"ד – "אנכי ולא יהיה לך בדבור אחד נאמרו" מכתר שבכתר עיי"ש.

[כג] בחינת "נס בתוך נס" עיין רש"י שמות ט, כד.

[כד] תהלים קיט, צב.

[כה] משלי ה, יט.

[כו] עיין תניא פרק כה.

[כז] ברכות כב, א.

[כח] זח"ב קכא, א וראה שם פה, א.

[כט] עיין זח"א קלה, ב.

[ל] כתר שם טוב הוצאת קה"ת אות כח.

[לא] תהלים קיט, פו.

[לב] ויקרא יח, ה.

[לג] תהלים יט, ט.

[לד] בראשית א, ד.

[לה] משלי ג, ו.

[לו] דברים לב, יב.

[לז] שם שם, ד. צדיק הוא ב פעמים אמונה, וישר הוא ה פעמים אמונה. הכל עולה ח פעמים אמונה סוד שפלות כמבואר לעיל, עבודת התפלה ודו"ק.

[לח] חנה היא שם סג: יוד הי ואו הי, שפנימיותו ייאי עולה אל כנודע בכתבי האריז"ל. סג הוא בבינה-לבא, וזהו שעולה המשכת כללות שם אל ללב – "עבודה שבלב זו תפלה" (תענית ב, ב). והיינו בחינת בינה יתירה שניתנה באשה – מלכות, מ-א עד אלסג דבן וד"ל.

[לט] שם ג, כג.

[מ] שמואל א א, י.

[מא] תהלים צט, ו.

[מב] זח"ג כ, א; נג, ב.

[מג] משלי כ, כז.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2017. מלכות ישראל - האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com