חיפוש בתוכן האתר

כללי השערים_מקור הדפסה דוא

פרק א

"מִבְּשָׂרִי אֶחֱזֶה אֱלוֹהַּ"[1]: הַמָּשָׁל הַפְּנִימִי בְּיוֹתֵר, שֶׁעַל יָדוֹ אֶפְשָׁר לָבוֹא פְּנִימָה אֶל תּוֹךְ שַׁעֲרֵי הַהִתְבּוֹנְנוּת בְּסוֹדוֹת הָאֱלֹהוּת – מִן הַקָּצֶה הָעֶלְיוֹן בְּיוֹתֵר שֶׁל עַצְמוּת אוֹר-אֵין-סוֹף בָּרוּךְ הוּא שֶׁלִּפְנֵי הַצִּמְצוּם הָרִאשׁוֹן וְעַד לַקָּצֶה הַתַּחְתּוֹן בְּיוֹתֵר שֶׁל הַסְתָּרַת הָאוֹר הָאֱלֹקִי בָּעוֹלָם הַזֶּה הַתַּחְתּוֹן שֶׁאֵין תַּחְתּוֹן לְמַטָּה הֵימֶנּוּ – הוּא נֶפֶשׁ הָאָדָם הַמְּלוּבֶּשֶׁת בְּאֶבְרֵי גוּפוֹ. שֶׁהֲרֵי הָאָדָם נִבְרָא בְּצֶלֶם וּבִדְמוּת אֱלֹהִים כִּבְיָכוֹל וּבוֹ כָּלוּל הַכֹּל. וּבֶאֱמֶת, כָּל מָשַָׁל מְכֻוָּון אֵינוֹ כִּלְבוּשׁ זָר הַמַּלְבִּישׁ אֶת הַנִּמְשָׁל; אֶלָּא, עֶצֶם מַהוּת וּמְצִיאוּת הַמָּשָׁל בָּא וּמִשְׁתַּלְשֵׁל מִן הַנִּמְשָׁל, שֶׁהוּא שָׁרְשׁוֹ הָעֶלְיוֹן. וְכֵן הָעוֹלָם כּוּלּוֹ נִכְלָל בְּסוֹד "אָדָם", וְעַל כֵּן יֵשׁ לִמְצוֹא בְּכָל דָּבָר בָּעוֹלָם מָשָׁל מַתְאִים לְסוֹד הָאֱלֹקוּת הַמִּתְלַבֵּשׁ בּוֹ לְהַוּוֹתוֹ וּלְהַחֲיוֹתוֹ.

עַל הַמְעַיֵּין וּמִתְבּוֹנֵן בְּסוֹד הוי' ב"ה, לְהַעֲמִיק בַּהֲבָנַת הַמָּשָׁל בְּהַפְשָׁטַת גַּשְׁמִיּוּתוֹ, לִשְׁמוֹעַ בּוֹ אֶת נְקוּדַּת תַּמְצִיתוֹ, וּמִזֶּה לָבוֹא וְלִרְאוֹת בְּעֵין הַשֵּׂכֶל שֶׁבַּלֵּב, אֶת מַהוּת עִנְיָנוֹ, עַד שֶׁבָּא לְדָבְקָה בָּאֱלֹהוּת שֶׁבּוֹ, בֶּאֱמֶת.

וְהִנֵּה הַכֹּחַ לְהַפְשִׁיט אֶת הַמָּשָׁל מִגַּשְׁמִיּוּתוֹ, שֶׁהוּא הָעִיקָּר וְהַיְסוֹד בַּעֲבוֹדַת הַהִתְבּוֹנְנוּת, תָּלוּי בְּמִדַּת הַבִּטּוּל וְהַהַכְנָעָה שֶׁבַּנֶּפֶשׁ. הַ"יֵּשׁוּת" שֶׁל הַנֶּפֶשׁ הַבֶּהֱמִית הִיא הַ"מְחִיצָּה שֶׁל בַּרְזֶל" הַמַּפְסֶקֶת בֵּינֵינוּ לְבֵין אֱלֹהֵינוּ. שֹׁרֶשׁ הַבִּטּוּל הוּא "יִרְאָה עִילָּאָה", "יִרְאַת הָרוֹמְמוּת". וְזֶהוּ "סוֹד הוי' – לִירֵאָיו" דַּוְקָא, שֶׁעַל יְדֵי זֶה "וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם"[2]. בְּרִית עִנְיָנָהּ הִתְקַשְּׁרוּת וּדְבֵקוּת עַצְמִית שֶׁלְּמַעְלָה מִטַּעַם וָדַעַת. אַךְ עַל יְדֵי הָעֲבוֹדָה שֶׁל "סוֹד הוי' לִירֵאָיו" מִתְגַּלָּה הִתְקַשְּׁרוּת זוֹ בְּדַעַת – "לְהוֹדִיעָם". וְזוֹ תַּכְלִית כַּוָּונַת הַהִתְבּוֹנְנוּת – לְדָבְקָה בָּאֱלֹהוּת בֶּאֱמֶת עַל מְנָת לְקַיֵּים אֶת כָּל מִצְוֹתָיו יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת וּבְלֵב שָׁלֵם  כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת-הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת-מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר כִּי-זֶה כָּל-הָאָדָם"[3].

 

פרק ב

"נָעוּץ סוֹפָן בִּתְחִלָּתָן וּתְחִלָּתָן בְּסוֹפָן"[4].

בְּלִמּוּד הַתּוֹרָה בִּכְלָל, וּבִפְרָט בַּהִתְבּוֹנְנוּת בִּפְנִימִיּוּת הַתּוֹרָה – אֵין תְּחִלָּה וָסוֹף מוּחֲלָטִים. עַל כֵּן, בִּנְיַן הַקְּדוּשָּׁה, בַּמֹּחַ וּבַלֵּב, נִבְנֶה לְאַט לְאַט בְּשִׂים לֵב לְכָל פְּרָט שֶׁהַחוּשׁ הַפְּנִימִי תּוֹפֵס בַּהֹוֶה; בֶּאֱמוּנָה תְּמִימָה שֶׁמַּה שֶּׁטֶּרֶם נִתְבָּרֵר – עָתִיד לְהִתְבָּרֵר בְּעֶזְרַת ה' יִתְבָּרַךְ. יֵשׁ לְהִתְקַדֵּם מִשַּׁעַר לְשַׁעַר, וְתָמִיד לַחֲזוֹר עַל הָרִאשׁוֹנוֹת, בִּבְחִינַת "וְהַחַיּוֹת רָצוֹא וָשׁוֹב"[5], וַהֲלֹא אָמְרוּ חז"ל: "דִּבְרֵי תוֹרָה עֲנִיִּים בִּמְקוֹמָן וַעֲשִׁירִים בְּמָקוֹם אַחֵר"[6].

 

פרק ג

"הֶעְלֵם" וְ"גִלּוּי", בַּנֶּפֶשׁ וּבַסְּפִירוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת – עַל דֶּרֶךְ "עַל-מוּדָע" (אוֹ: "תַּת-מוּדָע") וּ"מוּדָע".

 

פרק ד

"הִתְלַבְּשׁוּת" פַּרְצוּף עֶלְיוֹן בְּפַרְצוּף תַּחְתּוֹן (לְפֵרוּשׁ הַמּוּנָּח "פַּרְצוּף" עַיֵּין בִּשְׁעָרִים א', ב'), כֹּחַ בְּכֹחַ, אוֹ אוֹר בִּכְלִי – הִיא עַל דֶּרֶךְ הִמָּצְאוּת הַנְּשָׁמָה בַּגּוּף לְהַחֲיוֹתוֹ. יֵשׁ אֲשֶׁר הַמְּלוּבָּשׁ מִתְגַּלֶּה עַל יְדֵי מַלְבִּישׁוֹ וְיֵשׁ אֲשֶׁר הוּא מִסְתַּתֵּר בּוֹ.

 

פרק ה

בַּבִּטּוּי: "אוֹר עוֹלֶה רָז עוֹלֶה אֵין סוֹף עוֹלֶה אֲדוֹן עוֹלָם" (כָּל תֵּבָה מוּדְגֶּשֶׁת דּוֹרֶשֶׁת עִיּוּן מְיוּחָד בְּהַבְחָנַת שָׁרְשָׁהּ הַלְּשׁוֹנִי, צֵרוּפֵי אוֹתִיּוֹתֶיהָ, רָאשֵׁי וְסוֹפֵי תֵּבוֹתֶיהָ, עֶרְכָּהּ הַמִּסְפָּרִי וְכַדּוֹמֶה), פֵּרוּשׁ תֵּבַת "עוֹלֶה" הוּא "שָׁוֶוה לְ..." בַּמּוּבָן שֶׁל חֶשְׁבּוֹן גִּימַטְרִיָא; כֵּיוָן שֶׁהַחֶשְׁבּוֹן בָּא לְתַקֵּן אֶת בְּחִינַת ("מֵמַד") הָ"עוֹלָמוֹת" (הַהֶעְלֵמוֹת) שֶׁבַּמּוּשָּׂגִים הַנִּדּוֹנִים, וְתִקּוּן הָעוֹלָמוֹת נִקְרָא "עֲלִיָּה" – "עֲלִיַּת הָעוֹלָמוֹת" (עֲלִיָּה – הִזְדַּכְּכוּת הַ"כְּלִי", הַ"גּוּף", לְהַשָּׂגַת אוֹרוֹת נַעֲלִים יוֹתֵר). עַיֵּין בְּאִגֶּרֶת הַקֹּדֶשׁ שֶׁל מוֹרֵנוּ הַבעש"ט זי"ע הַמּוּדְפֶּסֶת בְּרֹאשׁ סֵפֶר "כֶּתֶר שֵׁם טוֹב" וּבְשַׁעַר "עוֹלָמוֹת, נְשָׁמוֹת, אֱלֹקוּת".

פרק ו

הַבִּטּוּי "בְּחִינָה" (בְּחִי'), וְכֵן הַבִּטּוּי "סוֹד", "הוּא סוֹד" (ה"ס), מוֹרִים עַל קֶשֶׁר פְּנִימִי בֵּין שְׁנֵי מוּשָּׂגִים – קֶשֶׁר שֶׁאֵינוֹ נִרְאֶה לָעַיִן קוֹדֶם הַהִתְבּוֹנְנוּת הָדֵק הֵיטֵב. הַהִתְבּוֹנְנוּת הִיא הַקְשָׁבָה פְּנִימִית: "אֹזֶן מִלִּין תִּבְחָן"[7], הַכָּרַת הָאֱמֶת, הַקֶּשֶׁר הָאֲמִיתִּי הֶיפֶךְ הַשֶּׁקֶר (שֶׁהוּא הֲפָרַת בְּרִית הָאֱמֶת עַל יְדֵי כֹּחַ-הַמְדַמֶּה הַמְשַׁקֵּר, כָּל עוֹד לֹא עָבַד לְהַכְנִיעַ אֶת הַ"יֵּשׁ" שֶׁהוּא הַ"שְּׂאוֹר" הַמַּחֲמִיץ אֶת הָ"עִיסָה". הַכְנָעָה זוֹ נַעֲשֵׂית עַל יְדֵי "יְגִיעַת-בָּשָׂר וִיגִיעַת-נֶפֶשׁ"[8] בְּשָׁעַת הַהִתְבּוֹנְנוּת, כַּאֲשֶׁר כַּוָּונָתָהּ הַיְחִידָה הִיא לְהִתְקָרֵב לַה'). סוֹד הַשֹּׁרֶשׁ "בחן" (הָעוֹלֶה בְּאֹזֶן) הוּא מִלְּשׁוֹן בְּ-חֵן ("בְּחֵן בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים"[9]), כְּלוֹמַר: שְׁנֵי מוּשָּׂגִים ("בְּחִינוֹת") – "מוֹצְאִים חֵן" זֶה בְּעֵינֵי זֶה.


פרק ז

לְכָל אוֹת שְׁלֹשָׁה עֲרָכִים עִיקָּרִיִּים בְּחָכְמַת הַמִּסְפָּר (גִּימַטְרִיָא):

א. "מִסְפַָּר הֶכְרֵחִי" (חֶשְׁבּוֹן הַגִּימַטְרִיָא הַמְקוּבָּל) מֵ-א – אֶחָד, עַד ת – אַרְבַּע מֵאוֹת. לִפְעָמִים חֲמֵשׁ הָאוֹתִיּוֹת מנצפ"ך הַסּוֹפִיּוֹת, נֶחְשָׁבוֹת כְּהֶמְשֵׁךְ הַמִּסְפָּר, מֵ-ך – חֲמֵשׁ מֵאוֹת, עַד ץ – תְּשַׁע מֵאוֹת. אַך בֶּאֱמֶת יֶשְׁנָן ב' בְּחִינוֹת "אַלֶף-בֵּית" שְׁלֵמוֹת: הָאַחַת שֶׁל כב אוֹתִיֹּות מֵ-א עַד ת (בְּחִינַת "זָכָר" כַּאֲשֶׁר הַ"סּוֹפִיּוֹת" נִכְלָלוֹת בְּשָׁרְשָׁן), וְהַשְּׁנִיָּה שֶׁל כז אוֹתִיּוֹת מֵ-א עַד ץ (בְּחִינַת "נְקֵבָה" כַּאֲשֶׁר הַ"סּוֹפִיּוֹת" מִתְגַּלּוֹת בִּפְנֵי עַצְמָן). בְּדֶרֶךְ כְּלָל מִתְיַחֵס הַחֶשְׁבּוֹן לְ"אַלֶף-בֵּית" שֶׁל כב אוֹתִיּוֹת, וּבוֹ אֵין חִלּוּק-מִסְפָּרִי בֵּין שְׁתֵּי הַצּוּרוֹת שֶׁל הָאוֹתִיּוֹת מנצפ"ך. הַיִּחוּד שֶׁל ב' בְּחִינוֹת הָ"אַלֶף-בֵּית" הנ"ל הוּא סוֹד מט יְמֵי סְפִירַת הָעוֹמֶר – ז פְּעָמִים ז, כַּאֲשֶׁר יוֹם הַ-נ – חַג הַשָּׁבוּעוֹת, זְמַן מַתַּן תּוֹרָתֵנוּ – הוּא סוֹד שְׁלֵמוּת הַמִּסְפָּר כַּאֲשֶׁר "יִרְדֹּף אֶחָד אֶלֶף"[10] וַאֲזַי בָּא סוֹד "חֲזָרַת הַגַּלְגַּל" מֵאֶלֶף לְאֶחָד, בְּסוֹד "אֶלֶף אוֹרוֹת" שֶׁנִּיתְּנוּ לְמֹשֶׁה רַבֵּינוּ בְּשָׁעַת מַתַּן תּוֹרָה.

ב. "מִסְפָּר סִדּוּרִי" ("מ"ס") – חֶשְׁבּוֹן הַ-כב אוֹתִיּוֹת מֵ-א – אֶחָד, עַד ת – עֶשְׂרִים וּשְׁתִַּיִם.

ג. "מִסְפָּר קָטָן" ("מ"ק") – חֶשְׁבּוֹן מֵאֶחָד עַד תֵּשַׁע, כַּאֲשֶׁר הַ-י חוֹזֵר לְאֶחָד, כ לִשְׁתַּיִם וְכוּ'; ק לְאֶחָד, ר לִשְׁתַּיִם וכו'.

בְּמ"ס וּבְמ"ק נוֹהֵג גַּם כֵּן מִנְיַן הָ"אַלֶף-בֵּית" שֶׁל כז אוֹתִיּוֹת, בּוֹ ן עוֹלֶה כה בְּמ"ס, וְ-ז בְּמ"ק.

"מִסְפָּר סִדּוּרִי" הוּא "צִמְצוּם" הָעֵרֶךְ שֶׁל הַ"מִּסְפָּר הֶכְרֵחִי", אַך עֲדַיִן נִשְׁמָר יִחוּדָהּ שֶׁל כָּל אוֹת, שֶׁהֲרֵי לְכָל אוֹת יֵשׁ עֵרֶךְ בִּפְנֵי עַצְמָהּ. מַה שֶּׁאֵין כֵּן בְּ"מִסְפָּר קָטָן" שֶׁהוּא "צִמְצוּם" שֵׁנִי; אֵין יִחוּד לְכָל אוֹת כְּשֶׁלְּעַצְמָהּ, שֶׁהֲרֵי א י ק כּוּלָּן אֶחָד וְכוּ', וְהוּא צִמְצוּם מִ-כב עֲרָכִים לְ-ט עֲרָכִים בִּלְבַד (בְּסוֹד הַיַּחַס שֶׁבֵּין כב אוֹתִיּוֹת לְ-ט נְקוּדּוֹת; וְכֵן סוֹד כב הוּא יג וְ-ט: יג מִדּוֹת הָרַחֲמִים שֶׁבְּפָרָשַׁת כִּי-תִשָּׂא וְ-ט מִדּוֹת הָרַחֲמִים שֶׁבְּפָרָשַׁת שְׁלַח ("יג תִּקּוּנֵי דִּיקְנָא דַּאֲרִיךְ אַנְפִּין" וְ"ט תִּקּוּנֵי דִּיקְנָא דִּזְעֵיר אַנְפִּין" כִּמְבוֹאָר בְּכִתְבֵי הָאריז"ל), בְּסוֹד הַ"חֵן" דְּאֶחָד: אחדחא כִּמְבוֹאָר בְּמָקוֹם אַחֵר).

וְהִנֵּה, כַּאֲשֶׁר מִצְטָרְפוֹת כַּמָּה אוֹתִיּוֹת לַעֲשׂוֹת תֵּבָה, יֶשְׁנוֹ עוֹד עֵרֶךְ רְבִיעִי וְהוּא שֶׁל כְּלָלוּת הַתֵּבָה, כַּאֲשֶׁר כְּלָלוּת עֵרֶךְ הַתֵּבָה מִצְטַמְצֶמֶת לְסִפְרָה אַחַת מֵ-א עַד ט. עֵרֶךְ זֶה הָרְבִיעִי נִקְרָא "מִסְפָּר קָטָן מִסְפָּרִי", וְהוּא הַצִּמְצוּם הַשְּׁלִישִׁי מֵהָעֵרֶךְ הָרִאשוֹן – "מִסְפָּר הֶכְרֵחִי". בְּצִמְצוּם זֶה הַשְּׁלִישִׁי, אֵין הֶיכֵּר לִמְצִיאוּת הָאוֹתִיּוֹת בִּכְלָל, רַק לִמְצִיאוּת הַמִּסְפָּר בִּפְנֵי עַצְמוֹ.

לְדוּגְמָא: חֵן עוֹלֶה חֲמִישִּׁים וּשְׁמוֹנֶה (בָּ"אַלֶף-בֵּית" הָרָגִיל שֶׁל כב אוֹתִיּוֹת כַּנ"ל. מַה שֶּׁאֵין כֵּן בָּ"אַלֶף-בֵּית" שֶׁל כז אוֹתִיּוֹת, עוֹלֶה חֵן שְׁבַע מֵאוֹת וּשְׁמוֹנֶה). בְּ"מִסְפָּר סִדּוּרִי" עוֹלֶה חֵן כב (ח עוֹלֶה שְׁמוֹנֶה, ו-ן עוֹלֶה אַרְבַּע עֶשְׂרֵה).  בְּ"מִסְפָּר קָטָן" חֵן עוֹלֶה יג (ח עוֹלֶה שְׁמוֹנֶה וְ-ן עוֹלֶה חָמֵשׁ). בְּ"מִסְפָּר קָטָן מִסְפָּרִי" עוֹלֶה חֵן ד (ב' הַסְּפָרוֹת שֶׁל יג, שֶׁהֵן אַחַת וְשָׁלֹשׁ, מִתְחַבְּרוֹת לְאַרְבַּע).

אַרְבַּע הַמַּדְרֵגוֹת הַנ"ל שֶׁל עֵרֶךְ-מִסְפָּרִי מַקְבִּילוֹת לְאַרְבָּעָה עוֹלָמוֹת אבי"ע (אֲצִילוּת, בְּרִיאָה, יְצִירָה, עֲשִׂיָּה) שֶׁהֵם סוֹד ד' אוֹתִיּוֹת שֵׁם הוי' ב"ה כַּאֲשֶׁר יִתְבָּאֵר בְּעֶזְרַת ה' יִתְבָּרַךְ.

         י           מִסְפָּר הֶכְרֵחִי

         ה          מִסְפָּר סִדּוּרִי

         ו           מִסְפָּר קָטָן

         ה         מִסְפָּר קָטָן מִסְפָּרִי



[1] איוב יט, כו.

[2] תהלים כה, יד.

[3] קהלת יב, יג.

[4] ספר יצירה פ"א.

[5] יחזקאל א, יד.

[6] ירושלמי ראש השנה פ"ג ה"ה.

[7] איוב יב, יא.

[8] תניא פרק ל ופרק מב.

[9] ברכת המזון.

[10] דברים לב, ל.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2017. מלכות ישראל - האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com