חיפוש בתוכן האתר

כח תמוז תשמ"ג - ליצנות דקדושה - דף 2 הדפסה דוא
אינדקס המאמר
כח תמוז תשמ"ג - ליצנות דקדושה
Page 2
כל הדפים

 

השער לצ עולה במספר סידורי ל, האות של היום.  בחז"ל היא נקראת "מגדל הפורח באויר". "ורוח אלקים מרחפת על פני המים – זה רוחו של משיח". המים הם התורה – "אין מים אלא תורה" – המונחת בתוך הארון, ואילו רוחו של משיח היא ההתוועדות של הכרובים המונחים עליו. לצנו עולה נסיון, והרבי הרש"ב אומר שיש נסיון בליצנות. יצחק אבינו, המתקן העיקרי של קליפת פלשתים כורת ברית עם אבימלך. יש לומר שהוא עושה לליצנות אתהפכא, על דרך ליצנות מעבודה זרה.נחדד. מי העבודה זרה העיקרית? הישות. עיקר הליצנות היא מעצמנו. מהמתנגד שבתוכנו. אני מכבד שוב את המתלוצץ הראשון לומר את דברו...ניגנו ניגון פורימי צריך להסביר מהי הליצנות שהופכת לקדושה. אם על העבודה זרה מותר לומר ליצנות זה סימן שהליצנות עצמה היא עבודה זרה, ולכן "מצא מין את מינו" ו"פגע בו כיוצא בו". בחסידות מוסבר שעיקר הליצנות היא פריקת עול. אין מעלי כלום. עיקר הליצנות צריכה להיות על הישות, הפולחן העצמי, ה"אש זרה" שלי מעצמי. לצחוק מעצמי. זה כוחו של יצחק.איך עושים את זה? לץ זה ראשי תיבות לא צדיק. בקליפה זה להתלוצץ מצדיקים, אבל בקדושה זה להתלוצץ מעצמי, ממה שאני חושב את עצמי לצדיק. "אל תהי צדיק הרבה". זה כל ספר התניא, שתדע שאתה בהחלט לא צדיק. עוד פירוש: אצל הראשונים, לפני האריז"ל, קוראים לאות צדי (לא צדיק), שהיא תרגום של המילה תהו. "והארץ היתה תהו ובהו – צדיא וריקניא". לפי זה לץ זה ראשי תיבות לא צדי – "לא תהו בראה [אלא] לשבת יצרה". בריאת העולם אינה בשביל תהו וליצנות דקליפה אלא כדי שנשב במושב לצים דקדושה.הליצנות היא קטליסט כדי שיהודים ישבו ביחד, שיתוועדו. לכן זה תכלית הבריאה, "לשבת יצרה".נסביר יותר לעומק. תהו זה כאשר כל אחד יושב לעצמו. צדיק זה משפיע, שנותן צדקה. "ברכות לראש צדיק", "ויוסף הוא המשביר". בפרט, האות ק במילה צדיק היא שורש המקבל אצל המשפיע. ללא שורש לזולת אי אפשר להשפיע, ואז הוא יושב לבד – "צדיא ורקניא". נקרא משתומם, כלי ריק. כל מה שנותנים לך שפע מלמעלה זה בשביל להעביר אותו הלאה. הצדיק הוא צינור להעביר את השפע. איך מצטייר הזולת בתוכי, המשפיע? מצטייר כקוף, כאות ק [האדם המשפיע עצמו הוא סוד האות צ הדומה לאות א – אלופו של עולם – בסוד "אדמה לעליון"] בפני אדם. בשביל להשפיע צריך לרדת. "נחות דרגא ונסיב אתתא". הצטיירות הזולת בתוכי היא בעצם אני עצמי. כלומר, אני עצמי קוף ובאותו רגע אני יכול להתקשר עם הזולת, להתמלא ולהשפיע. התכונה העיקרית של הקוף היא החיקוי, שאני מחקה את הצדיק. מה עושים בהתוועדות אמיתית? מגלים אחד לשני, באהבה, איך כל אחד הוא קוף. שהוא בעצם רק מחקה את האחר בעבודת ה', ועל זה לצחוק. צחוק אמיתי זה היסוד לאהבה אמיתית בין יהודים. לגלות שהשני צדיק ואצלו זה אמיתי, ואילו אתה ביחס אליו בסך הכל קוף, שרק מחקה אותו. כתוב שכל התקופה הזו תתהפך לשמחה. שלושת השבועות יהיו חג אחד ארוך. יותר גבוהים מסתם חג של צדיק, יהיו בבחינת בעלי תשובה שהופכים את כל האשמנו-בגדנו לקדושה. לחיים לחיים!  

 

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com


 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com