חיפוש בתוכן האתר

הכח של י'-י"א שבט - י"א שבט ע"ז – כפ"ח הדפסה דוא

בע"ה

י"א שבט ע"ז – כפ"ח

הכח של י'-י"א שבט

שיעור לכתות ז-ח מת"ת חב"ד תל אביב

סיכום שיעורי הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

"לדעת כל רז סודך" – גילוי סוד המשיח

נגנו "אנעים זמירות".

אז מה אומרים בשיר הזה? שאנו רוצים "לדעת כל רז סודך", משתוקקים לדעת את כל הסודות של ה'. הסוד הכי עמוק של ה' הוא מלך המשיח, מתי יבוא מלך המשיח ומי הוא מלך המשיח. בדור שלנו הסוד הזה מתגלה לנו, "כל רז סודך".

יש רמז בגימטריא שאכן "לדעת כל רז סודך" היינו מתי יבוא משיח. "לדעת כל רז סודך" עולה בגימטריא "בעתה אחישנה", ביטוי בנביא שדרשו חז"ל ביחס לביאת המשיח: "זכו 'אחישנה' לא זכו 'בעתה'". בביטוי "בעתה אחישנה" יש נשיאת הפכים, שהרי על פי פשט "בעתה אחישנה" הוא בעת ובעונה אחת. נמצא רמוז שגם שני המצבים ההפוכים של "זכו" ו"לא זכו" הם בעת ובעונה אחת. כל נשיאת הפכים, ובפרט בנוגע לביאת המשיח, היא רז וסוד עמוק, "רזין דרזין".

הגימטריא הנ"ל הוא 851 שעולה 23 פעמים 37, חיה פעמים יחידה, שני האורות המקיפים של הנפש (כמו שיש ענין בחסידות ללכת עם שני מקיפים על הראש), שתי דרגות של אמונה – "וצדיק באמונתו יחיה" – ב אמונות, "ויאמינו בהוי' ובמשה עבדו". והנה, שני המצבים של "זכו" ו"לא זכו" הם יחסיים, ובדרגה הכי גבוהה "'זכו' אחישנה" היינו גילוי היחידה שבנפש ואילו "לא זכו 'בעתה'" היינו גילוי החיה שבנפש. בספרי הקבלה והחסידות מבואר שמקיף היחידה היא מעל למקיף החיה וממילא מקיפה וכוללת אותה. אך יש במדרש שהחיה היא מעל היחידה, וממילא נמצא שכל אחת כוללת את השניה, והן מתגלות יחד, שהרי גדר האור המקיף הוא למעלה ממגבלות הזמן והמקום.

ועוד, אם נחשב את ה-ך סופית של "סודך" על פי חשבון האותיות הסופיות מנצפ"ך ל-500, אזי "לדעת כל רז סודך" יעלה בגימטריא 1331 שעולה משיח במספר קדמי (היינו חשבון כל אות כסכום כל אותיות האלף-בית מ-א ועד לאותה אות. לדוגמה: ס במספר קדמי עולה סכום כל האותיות מ-א עד ס = 255). והוא עולה 11 פעמים 11 פעמים 11, חזקה של "חד ולא בחושבן", סוד היום, יא שבט, יום ה-יא בחדש ה-יא, כמו שהסביר הרבי.

66 שנה לקבלת הנשיאות – שלמות ממד הזמן

כמה שנים מאז שהרבי ביום הזה, י"א שבט, קבל את הנשיאות? [67]. 67 מ-י' שבט הראשון, הסתלקות הרבי הריי"צ, הרבי הקודם, אבל הרבי קבל את הנשיאות בשנה הבאה, תשי"א (שוב, סוד ה"חד ולא בחושבן", יא), כשאמר את מאמר "באתי לגני". מה שמיוחד ביום הזה, י"א שבט, הוא קבלת הנשיאות. סוד ה-יא שייך במיוחד לרבי בהיות יום ההולדת שלו, יום ה"מזל גובר" שלו יא ניסן. אתמול, י' שבט, הוא בעיקר הילולת הרבי הקודם והיום הוא קבלת הנשיאות בצורה רשמית וסופית לפני 66 שנים.

נאמר משהו לגבי המספר 66. דבר ראשון, שוה מלה מאד פשוטה – גלגל, פעמיים גל. כתוב בחסידות ש"גלגל" הוא הזמן, ממד הזמן. כתוב "גלגל בשנה כמלך במדינה". כמו שיש ביטוי של אדמו"ר הזקן, "מלך בשדה", יש ביטוי בספר יצירה "גלגל בשנה כמלך במדינה" – גלגל הוא ממד הזמן בכלל.

יש ביטוי שה' הוא "היה הוה ויהיה כאחד". כל פעם שמזכירים את שם הוי' ב"ה בתפלה צריך לחשוב שה' נצחי, בעצם הוא למעלה מהזמן לגמרי, היה-הוה-יהיה יחד. מה הגימטריא של היה? 20, הוה? 16, יהיה? 30. אם כן, הכל יחד בגימטריא 66, בדיוק גלגל. מה צריך לחשוב על הרבי? הצדיק, "צדיק יסוד עולם", מי שהוא נשמת מלך המשיח, כתוב שהוא נברא לפני בריאת העולם – הוא אחד הדברים שה' ברא לפני בריאת העולם. בריאת העולם מתחילה מבריאת הזמן – "בראשית [ברא אלהים]" היינו ממד הזמן. נמצא שהמשיח הוא לפני בריאת הזמן, וממילא הוא כולל את כל ממד זמן, היה-הוה-יהיה. זו התבוננות מיוחדת לשנה הזו, ליום הזה, י"א שבט תשע"ז, 66 שנים מיום קבלת הנשיאות – הרבי נשיא שלנו 66 שנה, היה-הוה-יהיה, גלגל חוזר בעולם.

נשים לב שגלגל, 66, שוה 6 פעמים 11, ובהיות 6 הנקודה האמצעית של 11 (אם נסדר 11 תפוחים בשורה, התפוח ה-6 יהיה בדיוק באמצע השורה, והוא יהיה התפוח ה-6 כאשר סופרים מכל צד), נמצא ש-66 הוא המשולש של 11, דהיינו סכום כל המספרים מ-1 עד 11. והנה עוד קשר מובהק ל"חד ולא בחושבן", הסוד של הרבי!

נשיר עוד שיר – נגון ראש חדש כסלו, שיר הגאולה של הרבי.

קבלת מסירות הנפש מהרבי הריי"צ ומהרבי

נאמר עוד משהו קצר: מה הבחינה המיוחדת של הרבי הריי"צ, הרבי הקודם, בעל ההילולא של י' שבט? [אהבת ישראל?] המיוחד של הרבי הקודם – כל הצדיקים ככה, אבל הוא באופן מיוחד – שהוא בעל מסירות נפש בשביל עם ישראל – בשביל ה', בשביל תורת ישראל, בשביל עם ישראל. אצל כל הרביים רואים אהבת ישראל, אבל לא תמיד רואים מסירות נפש בפועל ממש. הוא הרבי עם הכי הרבה מסירות נפש בפועל ממש, וגם דרש זאת מחסידיו. החסידים שלו, יותר מכל החסידים, מאז הבעל שם טוב, היו ממש מוכנים למסור את הנפש בפועל לקיים את שליחות הרבי הריי"ץ, בשביל החסידות, בשביל תורת ישראל, בשביל ה' יתברך.

הרבי ממשיך זאת. אצל הרבי גם פשיטא שיש אהבת ישראל בלי גבול, היא הבסיס, אבל הוא רוצה מאתנו גם מסירות נפש. לא מסירות נפש כמו אצל הרבי הקודם ברוסיה, לא צריך למות ח"ו – אז באמת הלכו על מסירות נפש עד הסוף, היום צריך מסירות נפש בדרכי נעם ובאופן המתקבל, כך הרבי אומר, אבל צריך אותה תנועה, אותו כח של מסירות נפש לקיים מה שצריך.

מה הרבי רוצה? שיבוא משיח. זה על ידי מסירות נפש, גם בלימוד תורה בבית ובישיבה, שכל אחד מנצל את הכחות שלו ללמוד תורה בשקידה ובהתמדה. זה רצון ה', זה הרצון של הרבי, וכך כל אחד מאתנו מכין את עצמו שיוכל להפיץ תורה ברבים. כל אחד כאן מהבחורים אמור להיות נר להאיר, פנס, כדי להאיר את אור החסידות בכל העולם. זה כח מיוחד שמקבלים היום, בשביל זה הרבי הסכים להיות רבי. כל צדיק לא רוצה להיות רבי. הרבי גם סרב להיות רבי במשך שנה שלמה, ובסוף הוא הסכים. למה הוא הסכים? בשבילנו, שיהיה מישהו שינהיג אותנו ו"ממנו יראו וכן יעשו" איך מתמסרים לעם ישראל.

ברכת הבעל שם טוב – 'תהיה יהודי חם'

לכן הברכה העיקרית היא שכל אחד כאן יקח את ההשראה מהרבי הקודם, מהרבי, איך למסור את הנפש מתוך שמחה וטוב לבב. היום מה שמקרב ומדבק את כולם הוא שמחה, פנים מאירות, אבל צריך גם הרבה חכמה בינה ודעת, בשביל זה לומדים חסידות. עם החכמה-בינה-ודעת, עם הפנים המאירות ועם הלב החם.

הבעל שם טוב היה שם את היד הקדושה שלו על הלב של יהודי, ילד כשהיה לוקח אותו לחדר ומה היה מברך אותו? זאלסט זיין א ווארמע איד. הבעל שם טוב היה לוקח את הילדים בבקר לחדר ומחזיר אותם ומברך את הילד 'שתהיה יהודי חם'. השפאלער-זיידע אמר שמאז אני כל כך חם, בהתהלבות שלא מפסיקה אצלי כל רגע, מאז שהבעל שם טוב ברך אותי. כך יהודי חם על תורה, חם על יהודים, חם על כל השלמויות של הרבי – שלמות התורה, שלמות עם ישראל, שלמות ארץ ישראל – הוא חם והוא פועל.

לכן הברכה הכי גדולה שנלמד מהרבי איך להיות יהודים חמים שמוסרים את הנפש מתוך אהבה ושמחה להביא משיח. שיהיו בשורות טובות, שתצליחו, שכולם יצליחו מאד להיות חילים בצבאות ה' של הרבי להביא את מלך המשיח תיכף ומיד ממש.

 



[א] נרשם על ידי איתיאל גלעדי. לא מוגה.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com