חיפוש בתוכן האתר

עלית המלך במצוות הצבור הדפסה דוא

בע"ה

עלית המלך במצוות הצבור

הרב יצחק גינזבורג שליט"א[א]

"שלש מצות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ: להעמיד להם מלך, ולהכרית זרעו של עמלק, ולבנות להם בית הבחירה"[ב]. סדר שלש המצוות מעכב[ג], כך שעל המלך מוטלות שתי המצוות של מחית עמלק (כפי שנאמר בשאול "אֹתי שלח הוי' למשחך למלך... עתה לך והכיתה את עמלק"[ד]) ושל בנין המקדש (כפסק הרמב"ם ש"המשיח... בונה מקדש"[ה]). לכן ניתן לתאר את שלש המצוות כשלשה שלבים בהם מתפתח המלך, שלש מדרגות בהן נתפסת דמות המלך לעיני העם.

תפקיד המלך הוא להמחיש ולהביא לידי ביטוי את מלכות ה' בעולם[ו] (כדרשת הזהר על הפסוק "שום תשים עליך מלך"[ז] – "'שום' לעילא 'תשים' לתתא"[ח] וכאמור בשלמה המלך "וישב שלמה על כסא הוי' למלך תחת דויד אביו"[ט]). בכללות גילוי ה' בעולם נעשה בשלשה אופנים – השתלשלות, התלבשות והשראה (שנתבארו בקבלת הרמ"ק, קבלת האריז"ל וקבלת הבעל שם טוב)[י] – והם-הם שלבי עלית המלך:

במצות מינוי מלך נתפס המלך כחלק מסדר השתלשלות: העולם בנוי בהירארכיה מסודרת, והסדר הנכון והטבעי הוא שבראש העם – בקדקד מערכת השלטון ההירארכית בה הוא מתנהל – עומד מלך, כאשר באופן מתוקן המלך עצמו, ש"אין לו על גביו אלא ה' אלהיו"[יא], הוא חלק מסדר ההשתלשלות בין הקב"ה לעם ישראל.

כשמגיעים למלחמות המלך, שפסגתן-סיומן במלחמת עמלק, גילוי האלקות מתלבש בתוך המלך. החיל מצווה שלאחר שיכנס בקשרי המלחמה "ישען על מקוה ישראל ומושיעו בעת צרה וידע שעל יחוד השם הוא עושה מלחמה"[יב]. אכן, בדרך כלל, אצל החיל הפשוט, הידיעה "שעל יחוד השם הוא עושה מלחמה" נותרת יחסית במקיף, כאשר חוית מסירות הנפש שלו היא מתוך התמסרות למפקדו, מלך ישראל[יג], היוצא למלחמה בראש הצבא[יד]. לכן, מצד החיל גילוי האלקות דרך המלך הוא באופן של התלבשות – יחוד השם מתלבש לחלוטין בתוך מלכו, ממנו הוא מקבל את פקודותיו במלחמה[טו].

בבנין המקדש דמות המלך כבר בטלה לחלוטין בהשראה האלקית. על אף ש"משיח בונה מקדש" הבנין אינו מתוך תחושה 'חילית' בה המלך פוקד עלי לקחת אבנים ולבנות את בית המקדש השלישי. ברור שמעשיו של המלך, ושל כל הבונים עמו את המקדש, בטלים לגמרי לקדושת ה' ומשקפים אותה. מציאותו של המלך כבר אינה לבוש, שבמובן מסוים מסתיר על מה שמתלבש בו, אלא כל כולה גילוי אלקות, עד שעל אף שהמלך ואנשיו בונים את המקדש מורגש להם כי הוא יורד באש בנוי מן השמים[טז].

 

 



[א] נקודה משיעור אור לט"ז כסלו ע"ז. נרשם על ידי איתיאל גלעדי.

[ב] סנהדרין כ, ב.

[ג] כפסק הרמב"ם בהלכות מלכים פ"א, וכפי שנתבאר באורך במלכות ישראל ח"א שער "מצות הצבור" (בפרט בשני המאמרים הראשונים).

[ד] שמואל-א טו, א-ג (וראה רמב"ם הלכות מלכים פ"א ה"ב).

[ה] הלכות מלכים פי"א ה"א (וכן שם ה"ד).

[ו] ראה דרך מצותיך מצות העמדת מלך.

[ז] דברים יז, טו.

[ח] זהר ח"ג ערה, ב. וראה מלכות ישראל ח"ב מאמר "שום תשים עליך מלך".

[ט] דהי"א כט, כג.

[י] כמבואר – על יסוד ספר התניא – במאמר השפלות והשמחה לרבי אייזיק מהומיל, ונתבאר באריכות בכ"ד.

[יא] הוריות ט, א (וכן מודגש בלשון הרמב"ם הלכות שגגות פט"ו ה"ו: "מלך שאין עליו רשות מאדם מישראל ואין למעלה ממנו במלכותו אלא ה' אלהיו").

[יב] הלכות מלכים פ"ז הט"ו.

[יג] ודווקא בשל התמסרות זו, הנכונה ככלל, צריך לחדש ולהדגיש ש"אין צריך לומר אם גזר המלך לבטל מצוה שאין שומעין לו" (הלכות מלכים פ"ג ה"ט, וראה באורך מלכות ישראל ח"ב מאמר "בטול גזרת המלך"). כאשר חשים שדבר ה' מתלבש בפיו של המלך סירוב פקודה נעשה מופקע, וצריך להזכיר לחיל כי קדושת המלך (וקדושת המלכות-המדינה) נובעים מהתלבשות דבר ה' בו, וברגע שהוא מורה לעבור על דבר ה' מסתלקת ממנו אותה קדושה וחיות אלקית.

[יד] ראה במדבר כז, יז וברש"י שם. כאשר לא יצא דוד המלך למלחמה בראש צבאו נכרה מסירות הנפש של החילים למפקדם הישיר, יואב שר הצבא, כפי שאמר אוריה החתי לדוד המלך "הארון וישראל ויהודה יֹשבים בסכות ואדֹני יואב ועבדי אדֹני על פני השדה חֹנים ואני אבוא אל ביתי וגו'" (שמואל-ב יא, יא). דוד ראה בכך מרידה במלכות (שבת נו, ב; קידושין מג, א וראה שם רש"י ד"ה "ואדוני יואב") אך האריז"ל מלמד כי דוד טעה בכך ובאמת היתה זו התמסרות ראויה מצד אוריה למפקדו הישיר. כמובן, אצל ה' אין טעויות וכלפי שמיא גליא כי התמסרות החיל למלך ישראל אינה חלילה מרידה במלכות ה' אלא שעבור החיל מתלבשת באמת מלכות ה' בדמותו של מלך ישראל.

[טו] בתוך-תוכו החיל גם חש שה' אינו רוצה במותו – כפי שהתגלה בסופו של דבר בנסיון העקדה וכמצות "וחי בהם" (ויקרא יח, ה) – ומצד ה' "מובטח לו שלא ימצא נזק ולא תגיעהו רעה" (כלשון הרמב"ם הנ"ל הערה יב), והנכונות למסירות נפש 'עד הסוף' היא דווקא מתוך ההתמסרות למלך שלמען מטרת הנצחון הכללי מקריב גם את חייהם הפרטיים של חייליו (לשון אחרת: המלחמה על "יחוד השם" היא מצד הנפש האלקית, ויש בה משהו היולי ומופשט, ואילו ההתלבשות במלך, עד ל'יצר הרע' של המלך לבזבז את כל האוצרות כדי לנצח את המלחמה, הופכת את הענין למוחשי וממשי ושואב למלחמה עד כדי מסירות נפש בפועל ממש; וראה גם מעין גנים ח"ה פרשת כי תצא).

[טז] כדברי רש"י במסכת סוכה מא, א (בשם התנחומא) ובכ"ד. וראה באורך מלכות ישראל ח"ג במאמר "מי יבנה את בית המקדש השלישי" והנסמן שם.

 
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

האתר הנ"ל מתוחזק על ידי תלמידי הרב

התוכן לא עבר הגהה על ידי הרב גינזבורג. האחריות על הכתוב לתלמידים בלבד

 

טופס שו"ת

Copyright © 2024. מלכות ישראל - חסידות וקבלה האתר התורני של תלמידי הרב יצחק גינזבורג. Designed by Shape5.com